Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-12-03, 13:45
  #1
Medlem
xatrixs avatar
Undrar om Googles staff har lagt in detta med flit:

http://www.google.se/search?q=miserable+failure

Citera
2003-12-03, 14:37
  #2
Medlem
AnkBanks avatar
haha

helt rätt
Citera
2003-12-03, 16:26
  #3
Medlem
Kryptografens avatar
Heh... jag var bara tvungen att spara en screenshot på det sökresultatet!
(har en mapp på datorn där jag samlar allsköns underligheter, brukar bläddra
lite i den när jag har tråkigt )
Citera
2003-12-03, 22:58
  #4
Medlem
xatrixs avatar
Del II

Sök efter:

french military victories

på google och kolla vart första sökträffen leder...

Citera
2003-12-04, 01:59
  #5
Medlem
Gammal, men testa att skriva:
weapons of mass destruction
och sedan trycka på "Im feeling lucky"...
Citera
2003-12-04, 03:11
  #6
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
Del II

Sök efter:

french military victories

på google och kolla vart första sökträffen leder...



Den var ruskigt kul
Citera
2003-12-04, 12:31
  #7
Banned
unknowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cold dead hands
Den var ruskigt kul

så jävla kul bara!
Citera
2003-12-04, 13:08
  #8
Medlem
sceptics avatar
Jag tror faktiskt att Bush-länken kan vara arrangerad; går man in på den sidan och söker på just "miserable failure" ( med Ctrl+F) så får man ingen träff. Ska inte sökmotorer fungera så att om den aktuella söktermen finns på en viss sida så ska den sidan visas bland sökresultaten, och vice versa, alltså att sidor utan söktermen inte ska visas? Dessutom ser man på "sammanfattningen" av sidan (där ju sökordet skrivs ut i sitt sammanhang) att termen inte finns med där. Hur som helst är det jävligt roligt...
Citera
2003-12-04, 16:40
  #9
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Jag tror faktiskt att Bush-länken kan vara arrangerad; går man in på den sidan och söker på just "miserable failure" ( med Ctrl+F) så får man ingen träff. Ska inte sökmotorer fungera så att om den aktuella söktermen finns på en viss sida så ska den sidan visas bland sökresultaten, och vice versa, alltså att sidor utan söktermen inte ska visas? Dessutom ser man på "sammanfattningen" av sidan (där ju sökordet skrivs ut i sitt sammanhang) att termen inte finns med där. Hur som helst är det jävligt roligt...

Google har gått efter länkbeskrivningen.

Exempel: om tusentals webbplatser länkar till sidan miffo.com med orden "liberal bias" (eller whatever) så kommer miffo.com komma högt upp bland sökresultaten för just "liberal bias", även om webbplatsen själv inte nämner dessa ord.

Det finns många sådana här exempel på "roliga" sökningar, de flesta, om inte alla, beror på att s.k. "bloggar" har "bombat" google; att extremt många bloggar (tusentals, tiotusentals eller hundratusentals) har länkat till samma sida med samma beskrivning. Det första exemplet på denna typ av s.k. "googlebombing" var frasen "talentless hack". En sökning på den frasen visar ett flertal sidor som beskriver detta fenomen och hur det har gått till.

Edit: förlaring: en "blogg" är en typ av online-dagbok, för de som inte visste det. Google värderar bloggar väldigt högt pga av att 1) bloggar uppdateras ofta och 2) bloggar länkar till varandra mycket vilket ger alla bloggar ett högt värde (google värderar länkningar högt).
Hur högt upp ett sökresultat kommer i googles resultatlista beror på hur högt google har värderat en webbplats (s.k. "pagerank") samt vilka som har länkat till sidan ifråga (och vad de i sin tur har för pagerank).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback