Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-01-26, 18:12
  #85
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Känner en kille som haft en pizzeria. Han sa att man har a-fil, gräddfil och majonäs som grund. Det ska även vara bostongurka och kryddor som aromat, kebabkrydda, paprikapulver och salt & peppar. Minns inte vad det ska vara mer men kan kolla upp det imorgon.

Det är lite skumma ingredienser som de kör med, de använder apelsinjuicekoncentrat i pizzasalladen bland annat så det kan säkert finnas i kebabsåsen också plus lite andra skumma ingredienser

Creme fraiche/yoghurt, majonäs, italiensk salladskrydda och cayennepeppar. That's it. Jag har i massa vitlök (krossad/hackad/pulver) också. Lite grädde/mjölk/vatten för att tunna ut och lite paprika/tomatpuré för färgen.

Om du har i gräddfil eller filmjölk så kommer såsen få en opassande smak av fil.
__________________
Senast redigerad av OdCaBo 2015-01-26 kl. 18:16.
Citera
2015-01-27, 12:03
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Creme fraiche/yoghurt, majonäs, italiensk salladskrydda och cayennepeppar. That's it. Jag har i massa vitlök (krossad/hackad/pulver) också. Lite grädde/mjölk/vatten för att tunna ut och lite paprika/tomatpuré för färgen.

Om du har i gräddfil eller filmjölk så kommer såsen få en opassande smak av fil.

Nej du snackar skit. Filsås som ofta serveras till fisk smakar inte heller fil.
Har hört från många håll att det är vanligt med fil i kebabsås.

Det finns ju många olika varianter, men ska vi hålla oss till topic så verkar den kebabsåsen som TS beskriver faktiskt kunna vara den varianten som innehåller fil. Det går att göra en snarlik med yoghurt också men det är inte samma sötma och balans i syrligheten.

TS: Bilderna såg fucking utsökta ut. Längtar tills jag får möla svensk kebab-treat i fejset igen.
__________________
Senast redigerad av Bloe 2015-01-27 kl. 12:11.
Citera
2015-01-28, 00:21
  #87
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Nej du snackar skit. Filsås som ofta serveras till fisk smakar inte heller fil.

Jo, det är ju det den gör.
Extra obehaglig blir denna typ av sås på pizza.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det finns ju många olika varianter, men ska vi hålla oss till topic så verkar den kebabsåsen som TS beskriver faktiskt kunna vara den varianten som innehåller fil. Det går att göra en snarlik med yoghurt också men det är inte samma sötma och balans i syrligheten..

Näe. Han beskrev den som icke-blaskig och fetare, dvs är det majonäs i. Tycker mig kunna se att det är en sån sås han menar bara av att titta på hur såsen rinner på bilden som länkades. Också alldeles för len för att vara den där filvarianten.
Citera
2015-01-28, 10:11
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jo, det är ju det den gör.
Extra obehaglig blir denna typ av sås på pizza.



Näe. Han beskrev den som icke-blaskig och fetare, dvs är det majonäs i. Tycker mig kunna se att det är en sån sås han menar bara av att titta på hur såsen rinner på bilden som länkades. Också alldeles för len för att vara den där filvarianten.

Det är en hel del majonäs i filvarianten.
Citera
2017-06-05, 19:15
  #89
Medlem
Inanimateds avatar
Tänkte återvända till min gamla tråd och ge er alla tips på Pizzeria Vedugnen i Alvik som faktiskt har rätt kebabsås i mitt tycke. Vore kul vad andra kebabsåsälskare tycker om detta ställe
Citera
2017-06-09, 13:13
  #90
Medlem
Stark sås ska vara en tomatsås, med riktig hetta i! Filmjölk och majonnäs? Vilken gegga.
Citera
2017-06-20, 21:19
  #91
Medlem
4yoonlys avatar
Såå... riktigt Kebabsås..

Det är lite "roligt" att när man åker runt i landet så skiftar denna standard kebabsås rätt mycket. Självklart går den jag anser vara den godaste såsen säkerligen att hitta lite varstans i Sverige men den jag älskar mest finns där omkring jag bor :-)

Tog ett tag innan jag bemästrade den själv (amatör kock) då jag ville ha en "bas" och söker man på nätet kommer allt möjligt upp men ingen smakar riktigt som den jag gillar...
Jag säger inte att jag är där ännu... men jag har testat den på folk och dom älskar den...

Detta för mig är alltså ingen vitlöksås, utan mer en örtsås... Finns det kebaber med denna vitlöksås som standard sås (ja om du inte frågar efter stark osv)... absolut... men den verkar vara mer hemma norr om "götet" än götet och neråt...
Exakt varför det är har jag ingen aning.. men kanske turkar, iranier, irakier osv osv har en smak/sås som dom gillar och de är en snedfördelning i Sverige...

Hur som helst denna sås (som jag anser är godast på en kebab) finns säkerligen i Stockholm också någonstans... och vice versa... men känns mer "vitlöksås" norr över Götet och känns mer som "örtsås" nedåt...

Kommer dock inte avslöja mitt recept haha... kan också vara för att jag egentligen inte har något... utan mer vet vad jag brukar ha i och sedan smakar av..
Citera
2020-02-01, 15:10
  #92
Medlem
Bump på denna 2020! Nån som har nåt bra ställe? Börjar ge upp snart
Citera
2020-04-07, 16:00
  #93
Medlem
Suryoyonos avatar
Bästa kebabsåsen finns på Piccolo Angelo i Hornstull, Stockholm. Såsen är kusin med jönköpingssåsen och är utan tvekan den godaste i Stockholmsområdet. Gyrossås kallas den också för. Testa och låt höra vad såsfolket tycker.
Citera
2020-05-06, 17:18
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suryoyono
Bästa kebabsåsen finns på Piccolo Angelo i Hornstull, Stockholm. Såsen är kusin med jönköpingssåsen och är utan tvekan den godaste i Stockholmsområdet. Gyrossås kallas den också för. Testa och låt höra vad såsfolket tycker.

grymt, har du något recept på den?
Citera
2020-05-15, 08:37
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillNani
grymt, har du något recept på den?


Grekisk/Turkisk youghurt 2 dl
Majonnäs 1 dl
Srirachasås 1 msk
Vitlöksklyfta, finriven ½
Fanta ½ dl
Kebabkrydda 2 tsk
Cayennepeppar 1 krm
Salt och svartpeppar
Citera
2020-06-06, 14:30
  #96
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Grekisk/Turkisk youghurt 2 dl
Majonnäs 1 dl
Srirachasås 1 msk
Vitlöksklyfta, finriven ½
Fanta ½ dl
Kebabkrydda 2 tsk
Cayennepeppar 1 krm
Salt och svartpeppar

''bump''

men detta recept förtjänar att få lite mer fame.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback