Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-24, 21:36
  #1
Medlem
Jag har nu kommit till stadiet i sprittillverkningen då en kolreningsanläggning behöver byggas. Jag hittade ett rör på stan idag, ett vitt och ganska hårt avloppsrör för inomhusbruk med diametern 40 mm. Min fråga är vilken sorts plast röret troligtvis är gjort av, och om denna plast lämpar sig för ändamålet (är etanolbeständig).

Tack!
Citera
2009-07-24, 23:20
  #2
Medlem
...

Farsan körde standard grått avloppsrör, blev kanon och höll i många år.
Tänk på att hälla i vatten i röret efter du renat spriten, annars kommer du att ha en liter eller två med sprit kvar "i kolet" ta bort din dunk när det slutar rinna sprit och börjar rinna vatten.

Rena inte ren sprit, späd först.
Citera
2009-07-25, 01:03
  #3
Medlem
Vitt plaströr avlopp 40mm skulle jag rätt hårt tippa på pp-plast; dvs perfekt för endamålet. Finns inte så mycket andra material på hyfsat nya plaströr =)

PP är både alkohobeständigt och livsmedelsgodkänt. Dessutom är ju vitt alltid en fördel då det saknar potentiellt alkohollösliga färgämnen =)
Citera
2009-07-25, 01:07
  #4
Medlem
Mr.Muttleys avatar
Det rör du hittat är troligtvis gjort av Pvc, vilket lämpar sig bra för rening av alkohol. Med rätt kol och "ren" produkt räcker det med ett rör på 75cm diam 40mm. Lycka till med din nya hobby.
Citera
2009-07-27, 14:40
  #5
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sencillo_wiil
Jag har nu kommit till stadiet i sprittillverkningen då en kolreningsanläggning behöver byggas. Jag hittade ett rör på stan idag, ett vitt och ganska hårt avloppsrör för inomhusbruk med diametern 40 mm. Min fråga är vilken sorts plast röret troligtvis är gjort av, och om denna plast lämpar sig för ändamålet (är etanolbeständig).

Tack!

Vad står det på röret? Hur ser det ut? Bild?
Citera
2009-07-27, 16:53
  #6
Medlem
charkovs avatar
Kommer snart att lägga in en utförlig beskrivning på kolrenig
i FAQ,en.
Citera
2009-08-20, 23:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Vad står det på röret? Hur ser det ut? Bild?
Det står inget alls på röret och det ser helt enkelt ut som ett vanligt vitt rör. Har använt röret nu och det fungerar finfint. Som tidigare talare sade är det förmodligen gjort av PVC eller PP. Kan rekommendera det!
__________________
Senast redigerad av Sencillo_wiil 2009-08-20 kl. 23:24. Anledning: slarvade med korrekturläsningen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback