Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-24, 15:48
  #1
Medlem
Hej,

Hur funkar det med arbetsgivaravgifter, skatter osv för företag som är från ett annat land än Sverige men har anställda i Sverige?

T.ex Pelle tycker att Polen har ett väldigt fördelaktigt system för småföretagare, han väljer att starta en snickeri-firma i Polen, dock vill han tjäna dom svenska pengarna så han anställer svenskar i Sverige och skickar ut dessa på uppdrag hos Svenska företag.

Han har inte från början haft en tanke på att driva sin firma i Polen utan vill helt enkelt vara under Polsk flagg p.g.a fördelarna som egen företagare. När han nu betalar ut lön till Jörgen och Sven som är svenskar och arbetar för honom i Sverige, betalar dessa skatt i Sverige. Men betalar Pelle svensk arbetsgivaravgift och svenska skatter till staten i Sverige eller gäller polska regler i detta fall och han kan ev. tjäna bättre pengar
på sin firma p.g.a sitt val av land?

Pelle döper sin firma till "Pelles Snickeri", ser hans kunder att snickeriet är under "Polsk flagg" eller går det att dölja?

Är det olagligt att göra på detta viset för att kringå de dyra pengarna man betalar till staten som egen företagare?

MVH Johan
Citera
2009-07-25, 08:17
  #2
Medlem
Inga svar än, lite besviken, jag vet att ni kan!
Citera
2009-07-25, 08:20
  #3
Medlem
macknus avatar
Jag vet inte om det är lagligt eller så men jag är ganska övertygad om att du kommer få facket på dig ganska hårt. Dom kommer informera dina kunder vad du gör samt troligen även prova lite blockader (om det nu går mot sånt företag).
Citera
2009-07-25, 10:39
  #4
Medlem
FrasseFloyds avatar
A&S -> F&F

/mod
Citera
2009-07-26, 08:28
  #5
Medlem
Som ni säkert märker är jag inte direkt kunnig inom detta område, kurser ska läsas inom snar framtid. Men vill gärna bolla lite tankar och lära mig något under tiden.

Är mitt förslag ens lagligt? Kommer mina kunder att reagera på att dom betalar in sina fakturor till ett utländskt företag? Kommer skatteverket ana ugglor i mossen?

Kan jag som privatperson vara anställd och ta emot lön från mitt egna företag i landet X utan att det blir massa frågor? Nu tar jag för givet att jag slipper arbetsgivaravgifter om jag har mitt företag i landet X, men reglerna kanske säger något annat om jag tar emot lönen i Sverige?
Citera
2009-07-26, 18:40
  #6
Medlem
HarryHotters avatar
Om du anställer svenskar för att arbeta i Sverige så skall du (ditt bolag) registrera sig som arbetsgivare i Sverige och betala svenska arbetsgivaravgifter.
Svenska arbetsmarknadsregler gäller.

Om du skickar ut polacker från Polen för att jobba kortare tid gäller lite andra regler.

Avgörande är alltså var den anställde bor och var arbetet utförs. Det har i princip ingen betydelse var arbetsgivaren har sin hemvist.

I princip behövs inget svenskt bolag eftersom det polska bolaget kan göra affärer i hela EU. Du kan dock antingen starta ett dotterbolag eller en filial i Sverige. Men det behöver du inget polskt bolag för att göra ... ;-)

Dom har nog tänkt på det mesta ... ;-)
Citera
2009-07-26, 19:32
  #7
Medlem
Om vi skulle göra såhär då?

Företag X (mitt) i fördelaktigt land hyr personal från konsultföretag i Sverige (mitt) som utför jobb för Kund.

Kunden betalar in sina fakturor till Företag X som betalar ut bara en bråkdel av intäkten till konsultföretaget i Sverige som utför själva arbetet?

T.ex Företag X får ett uppdrag att arbeta som truckförare på Kundens företag i 2 månader, Företag X anlitar Konsultföretaget för jobbet. Företag X har satt priset 300kr/h som Kunden betalar in på Företag X utlandskonto. Företag X betalar för syns skull 100kr/h till konsultföretaget som man anlitar och myndigheterna är därmed tillfreds över att siffror finns med i bilden och jag kan plocka ut 200kr/h från Företag X konto med den skatt som finns i företagets hemland?

Åka ut på uppdrag som "Lagerpojkarna" men få fakturan betalad till "Lagerpojkarna international" typ?

Är jag en drömmare eller kan det gå?
Citera
2009-07-26, 20:45
  #8
Medlem
Eller vad sägs om detta förslaget:

Företag X i land X är mitt företag, jag som enda anställd och drar in 300kr/h hos kund i Sverige. Kunden för in belopp på Företag X konto som betalar ut en låg lön.. 50kr/h till mig som anställd i Sverige, dessa 50kr betalar man arbetsgivaravgift på, resterande 250kr sparar man inom företaget och plockar ut på plats i kontanter?

Har myndigheterna ett försvar mot detta?
Citera
2011-09-24, 09:07
  #9
Medlem
Bästa för dig är att ringa skatteverket (det finns personal i Lund) som vet allt om detta Du får vänta ett tag i telefonen men du får svar på allt.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnstoner
Hej,

Hur funkar det med arbetsgivaravgifter, skatter osv för företag som är från ett annat land än Sverige men har anställda i Sverige?

T.ex Pelle tycker att Polen har ett väldigt fördelaktigt system för småföretagare, han väljer att starta en snickeri-firma i Polen, dock vill han tjäna dom svenska pengarna så han anställer svenskar i Sverige och skickar ut dessa på uppdrag hos Svenska företag.

Han har inte från början haft en tanke på att driva sin firma i Polen utan vill helt enkelt vara under Polsk flagg p.g.a fördelarna som egen företagare. När han nu betalar ut lön till Jörgen och Sven som är svenskar och arbetar för honom i Sverige, betalar dessa skatt i Sverige. Men betalar Pelle svensk arbetsgivaravgift och svenska skatter till staten i Sverige eller gäller polska regler i detta fall och han kan ev. tjäna bättre pengar
på sin firma p.g.a sitt val av land?

Pelle döper sin firma till "Pelles Snickeri", ser hans kunder att snickeriet är under "Polsk flagg" eller går det att dölja?

Är det olagligt att göra på detta viset för att kringå de dyra pengarna man betalar till staten som egen företagare?

MVH Johan
Citera
2011-09-24, 12:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnstoner
Eller vad sägs om detta förslaget:

Företag X i land X är mitt företag, jag som enda anställd och drar in 300kr/h hos kund i Sverige. Kunden för in belopp på Företag X konto som betalar ut en låg lön.. 50kr/h till mig som anställd i Sverige, dessa 50kr betalar man arbetsgivaravgift på, resterande 250kr sparar man inom företaget och plockar ut på plats i kontanter?

Har myndigheterna ett försvar mot detta?

Tror inte att det där kommer att fungera heller.
Varför skulle företaget anställa dig OCH anlita dig som konsult? I det här upplägget kommer ditt konsultarvode med största sannolikhet också räknas som förtäckt lön och då hugger SKV direkt.

Sedan tror jag att det kommer räknas som att du har ett fast driftsställe i Sverige med det här upplägget. Det innebär att du kommer vara tvungen att bedriva verksamheten i en filial.
Citera
2013-05-15, 18:04
  #11
Medlem
fj6A8io4i23wfjks avatar
Istället för att starta en ny tråd så drar jag upp den här gamla tråden istället.

Hur fungerar det ifall man startar sin enskilda firma i ett land där skatten är väldigt låg och får intäkter genom företaget. Det är enbart en person som arbetar på firman.
Behöver personen betala skatt i Sverige eller i landet där firman ligger i?
Behöver man bo i landet man startar företaget? Hur fungerar den processen?

Det är inget jag direkt planerar att göra, men jag är väldigt nyfiken på om man skulle kunna göra det samt hur man går tillväga
Citera
2013-05-16, 18:14
  #12
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fj6A8io4i23wfjk
Istället för att starta en ny tråd så drar jag upp den här gamla tråden istället.

Hur fungerar det ifall man startar sin enskilda firma i ett land där skatten är väldigt låg och får intäkter genom företaget. Det är enbart en person som arbetar på firman.
Behöver personen betala skatt i Sverige eller i landet där firman ligger i?
Behöver man bo i landet man startar företaget? Hur fungerar den processen?

Det är inget jag direkt planerar att göra, men jag är väldigt nyfiken på om man skulle kunna göra det samt hur man går tillväga

Det går inte att ge något generellt svar. Skattereglerna ser olika ut beroende på förutsättningarna. Sverige har t.ex. dubbelbeskattningsavtal med över 100 länder. Det finns dessutom specialregler som gäller lågskatteländer utanför EU. Det är inte heller bara att starta en motsvarighet till den svenska "enskild firma-modellen" i valfritt land. Men är det ett utlandsägt bolag och du är bosatt utomlands utan s.k. väsentlig anknytning till Sverige så ska svenska skattemyndigheter normalt inte kräva att du beskattas i Sverige. Tänk också på att du måste skilja på var din egen inkomst beskattas och var bolaget beskattas. Det behöver ju på intet sätt sammanfalla. För övrigt finns det andra sätt att "skatteoptimera" än att starta bolag utomlands.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback