2012-12-21, 01:27
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
vad fasiken är det där? haha

man laddar väl sina köpta licenser på den och kan därmed åka runt med licenserna i fickan!

Deru! fast jag har ingen aning för jag har aldrig köpt något digitalt? utom spel?
Senast redigerad av kaerakel 2012-12-21 kl. 01:35.
Citera
2012-12-21, 01:35
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Nej inte jag heller. Vi får suga på den...

Jag undrar hur jag kan ändra zoomen i Logic. Jag har köpt en Magic Mouse och när jag zoomar med den i logic så blir arrangefönstret bara bredare. Hur ändrar jag så att den zoomar in på fil istället.

Samma zoom som när man drar fingrarna utåt på musplattan..

Jävligt luddigt förklarat, men det var mitt bästa !

Skit i att zooma med musen. Tryck in ctrl + alt (opt) samtidigt så får du direkt förstoringsglaset!
angående USB-pöbeln svarade jag i tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av masterbaiter
newp, menade denna synthen... http://www.youtube.com/watch?v=GAewoo99nlQ

Massive är faktiskt rätt logisk och enkel, kolla in ett par tutorials. Riktigt bra första synth och lätt att få den att låta ''ideal''! Dock så börjar soundet bli minst sagt uttjatat...

För mig personligen (även fast jag är väldigt ny inom musik), så började jag tröttna på enbart melodi och takt. Det blir bara mer och mer intressant med ljuddesing och teknik (analog, såväl som digital). Du kommer säkert att börja uppskata detaljer och karraktär på låtar mer och mer, vilket kan komma med priset av att du tappar intresse för mainstream house... hände mig iaf
Han snackar ju också själv mycket om att man måste bestämma sig för om man skall commita till samples. pre-set's och loops är ju jävligt bra om man vill få ner ideér snabbt! lite utav en konst att inte gräva ner sig i minsta lilla detalj.

Ja, massive och dess enorma ljud... Försökte göra en "DUTCH"-grej men ljudet lät som en halvmesig vissling i en stor, stor sal

Har hållt på med musik väldigt länge och försökt gräva mig ned i ljuddesign... finner det så fruktansvärt tråkigt! Jag är ingen genrebög utan skriver låtar i alla dess former, är ute efter ackord, melodi och text. Just nu är house flugan så därför skriver jag mestadels sånt. Men känns så B att nalla presets, iaf om någon får reda på det
Citera
2012-12-21, 01:48
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
bump

pröva lägga in delay och parallell komprimera rösten.
lite reverb kanske passar in också?

kan rekommendera Waves-pluggarna! går att få tag på ganska enkelt.
Vad är det för acapella, en egen eller någon känd och menar du att du ska göra en låt bakom eller ska det ENBART vara ett sångspår?
Citera
2012-12-21, 01:51
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3
Tjena! Jag har en ganska allmän nybörjarfråga om musikproduktion.

När man väl börjar förstå en synth så förstår man väl delvis även analoga vågor osv. Så är det för mig just nu iaf. Hursom, kan man skapa i princip vilket ljud som helst från några oscillators? Jag menar, hur skapar man exempelvis ett rent akustiskt piano-ljud från ingenting? Är det möjligt?

Tackar så länge!

Jag vet att det finns både sample- och oscillatorbaserade mjukvarupianos! Kanske svarar det på din fråga?
Citera
2012-12-21, 05:50
Bannlyst
Citat:
Tjena! Jag har en ganska allmän nybörjarfråga om musikproduktion.

När man väl börjar förstå en synth så förstår man väl delvis även analoga vågor osv. Så är det för mig just nu iaf. Hursom, kan man skapa i princip vilket ljud som helst från några oscillators? Jag menar, hur skapar man exempelvis ett rent akustiskt piano-ljud från ingenting? Är det möjligt?

Tackar så länge!

Kolla in Logicsynthen Sculpture om du vill försöka dig på något sånt.. den emulerar strängljud i olika material, olika träslag i instrument osv. Dock är den lite knepig att förstå men kolla YouTube så hittar du massa guider
Citera
2012-12-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag vet att det finns både sample- och oscillatorbaserade mjukvarupianos! Kanske svarar det på din fråga?

Ok, fattar. Ändå har väl Sylenth1 exempelvis flera "akustiska" ljud trots att den, som du säger, borde vara osc-baserad?

Hursom, får googla lite.
Citera
2012-12-21, 12:47
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Hej har precis installerat om mitt logic platinum 5.5

mycket gammalt program men funkar fint

nu är det så att det automatiskt har blivit ett litet delay på min röst när jag testar, vad kan det bero på? rösten ligger "efter" med cirka en halv sekund. Hjälp skulle uppskattas! Måste vara något i programmet som spökar eller måste ställas in. Tack!
Citera
2012-12-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SutOchFascinerad
Hej har precis installerat om mitt logic platinum 5.5

mycket gammalt program men funkar fint

nu är det så att det automatiskt har blivit ett litet delay på min röst när jag testar, vad kan det bero på? rösten ligger "efter" med cirka en halv sekund. Hjälp skulle uppskattas! Måste vara något i programmet som spökar eller måste ställas in. Tack!
måste ha att göra med buffer size eller hastighet på portar (nejmen, kan helt seriöst bara var buffer size...). Kolla runt i preferences, så hittar du det nog! Googla/youtuba buffer size och logic. Det är iprincip sambandet mellan kvalite och hastighet... du måste testa runt lite med det, men jag har min på typ 512/520?
Har själv aldrig haft logic av den versionen, men kan inte tänka mig att det skulle vara något annat...
Citera
2012-12-21, 14:45
Medlem
Hej på er!

Jag undrar vilken teknik man använder om man vill göra det där "snabba" ljudet som bla. används i Axwells 'In my mind'. Precis när låten börjar.

http://www.youtube.com/watch?v=VRcrZ8CC2Vo

Alesso's senaste är också ett bra exempel. Runt 0:07.

http://www.youtube.com/watch?v=OErQNC5FO4Y

Tusen tack så länge!
Citera
2012-12-21, 15:21
Medlem
Citat:
Hej på er!

Jag undrar vilken teknik man använder om man vill göra det där "snabba" ljudet som bla. används i Axwells 'In my mind'. Precis när låten börjar.

http://www.youtube.com/watch?v=VRcrZ8CC2Vo

Alesso's senaste är också ett bra exempel. Runt 0:07.

http://www.youtube.com/watch?v=OErQNC5FO4Y

Tusen tack så länge!

Bara ett arpeggio, det är snabba toner skulpturerade i ADSR delen i synthen, tänkte även säga gate men jag tror faktiskt inte det är gatade ljud där. Ett fint exempel på gate:at ljud http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ozlB7NKoS54#t=83 s

Det funkar ungefär på samma sätt som om du hade dragit volymreglaget snabbt upp och ner och stängt av ljudet på ett längre ljud. Men det finns speciella gates som gör det till dig i programmet, du kan även skapa det med automation.
Citera
2012-12-21, 15:36
Medlem
SutOchFascinerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterbaiter
måste ha att göra med buffer size eller hastighet på portar (nejmen, kan helt seriöst bara var buffer size...). Kolla runt i preferences, så hittar du det nog! Googla/youtuba buffer size och logic. Det är iprincip sambandet mellan kvalite och hastighet... du måste testa runt lite med det, men jag har min på typ 512/520?
Har själv aldrig haft logic av den versionen, men kan inte tänka mig att det skulle vara något annat...

Fan, det verkar inte vara det. Sjukt konstigt det har funkat utmärkt för mig ända fram tills jag installerade om burken
Citera
2012-12-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Bara ett arpeggio, det är snabba toner skulpturerade i ADSR delen i synthen, tänkte även säga gate men jag tror faktiskt inte det är gatade ljud där. Ett fint exempel på gate:at ljud http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ozlB7NKoS54#t=83 s

Det funkar ungefär på samma sätt som om du hade dragit volymreglaget snabbt upp och ner och stängt av ljudet på ett längre ljud. Men det finns speciella gates som gör det till dig i programmet, du kan även skapa det med automation.

Så du menar att det bara är ljud med kort attack, sustain och release? Eller är det en låååång not som med automation av volym/cutoff eller liknande blivit så?

Haha, sorry, fattade inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in