Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 16:13
  #1585
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Det kanske är bra bara att jag får för mig annorlunda, lyssnar man på andras låtar så tycker jag mig höra mer low end-kraft i pads och synthar t.ex, då samtidigt som en bas spelar, vilket är en effekt som jag tycker saknas i mina stycken när allt klipps runt 100 eller mer.
Men kanske det faller på att färga ljuden med emulerade analoga EQ's som du skrev, vilket jag endast har gjort med samma EQ som har sänkt clashande frekvenser tidigare, alltså en grafisk.
Pads som når under 100 är en bas och bör klippas runt 20hz
En illusion är ofta att basen ligger i det instrument man tror den ska ligga på. Tex om man vill ha bastangenterna på ett piano, så är det inte säker att det är just i de som basen ska vara. Istället kan det vara tvärtom. Prova ta bort basen helt och blanda med en ren bas-pad. Dvs ta gottebitarna från frekvensen på pianot, det som gör pianots karaktär.
Citera
2017-11-20, 19:56
  #1586
Avstängd
Sakrasontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Pads som når under 100 är en bas och bör klippas runt 20hz
En illusion är ofta att basen ligger i det instrument man tror den ska ligga på. Tex om man vill ha bastangenterna på ett piano, så är det inte säker att det är just i de som basen ska vara. Istället kan det vara tvärtom. Prova ta bort basen helt och blanda med en ren bas-pad. Dvs ta gottebitarna från frekvensen på pianot, det som gör pianots karaktär.
Bra poäng då detta kan vara svårt att lista ut om man inte är inne på just den biten.
Då kan jag fortsätta med 100Hz som innan gissar jag, fast kanske lägga en sub eller liknande under en high passad pad.
Citera
2017-12-03, 14:17
  #1587
Medlem
Hallå! Jag har problem med Logic Pro X i samband med kontakt 5. Jag brukar göra ganska stora projekt med många spår och när projektet vuxit till sig lite så dyker följande felmeddelandet upp flertal gånger: "The audio engine was unable to process all required data in time."
Jag är medveten varför problemet dyker upp. Tittar jag under Kontakt 5 så går diskutrymmet upp till 100% relativt ofta (oftast när jag använder Albion One).

Specifikationer på dator:
iMac Retina 5K, cirka 6 månader gammal.
3,4 GHz Intel Core i5
8 GB 2400 MHz DDR4

Har lagt alla bibliotek på extern hårddisk då jag läste att detta kunde hjälpa problemet. Hårddisken är formaterad Mac OS Extended (Journaled).

Logic Pro X: I/O buffer size är 32 (har testat alla, Multithreading är på playback Tracks, Rewire behavior på PLayback Mode. Inställningarna på Kontakt 5 matchar inställningarna i Logic (så gått det går).

CPUn går sällan upp särskilt mycket men Disk går ständigt upp högt. Hur gör ni andra som har diskkrävande instrument med i låtarna? Vilka inställningar har ni?
Finns det något att göra åt detta överhuvudtaget?
Citera
2017-12-04, 20:33
  #1588
Avstängd
Sakrasontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obreon
Hallå! Jag har problem med Logic Pro X i samband med kontakt 5. Jag brukar göra ganska stora projekt med många spår och när projektet vuxit till sig lite så dyker följande felmeddelandet upp flertal gånger: "The audio engine was unable to process all required data in time."
Jag är medveten varför problemet dyker upp. Tittar jag under Kontakt 5 så går diskutrymmet upp till 100% relativt ofta (oftast när jag använder Albion One).

Specifikationer på dator:
iMac Retina 5K, cirka 6 månader gammal.
3,4 GHz Intel Core i5
8 GB 2400 MHz DDR4

Har lagt alla bibliotek på extern hårddisk då jag läste att detta kunde hjälpa problemet. Hårddisken är formaterad Mac OS Extended (Journaled).

Logic Pro X: I/O buffer size är 32 (har testat alla, Multithreading är på playback Tracks, Rewire behavior på PLayback Mode. Inställningarna på Kontakt 5 matchar inställningarna i Logic (så gått det går).

CPUn går sällan upp särskilt mycket men Disk går ständigt upp högt. Hur gör ni andra som har diskkrävande instrument med i låtarna? Vilka inställningar har ni?
Finns det något att göra åt detta överhuvudtaget?
Gör samma som jag i några inlägg ovanför, använd freezefunktionen och frys alla kanaler så fort du släpper fokus på dem.
Om gjort korrekt så använder du en track i taget med resten frysta, så fort du är klar med den öppna, frys den och öppna nästa, etc.

Finns ytterliggare ett knep om du vill vara extrem, vilket sänker CPU'n garanterat (men du får betala din makt över midi-informationen dessvärre).
Bounca en ensam kanal till en audiofil, ersätt den ursprungliga midikanalen med den vilket du kan välja i samma bouncemeny (glöm inte att spara informationen till en midifil om du vill ha backup!).
Nu har du samma information fast som audiofil istället, vilket givetvis eliminerar all kraft som togs innan av det instrumentet.
Har dock vid väldigt få tillfällen stött på att voices bl.a kan förrändra sig under exporten av någon skum anledning, men det har bara varit några enstaka gånger av alla hundratals tracks.
En annan sak att hålla koll på innan bounce är att temporärt muta kanalens effekter då dessa bouncas in i samma audiofil, vilket kan sluta med gånger två om du sedan lägger till samma effekter igen på kanalen.
__________________
Senast redigerad av Sakrasonto 2017-12-04 kl. 20:35.
Citera
2017-12-10, 19:44
  #1589
Medlem
DMfanNo1s avatar
Tycker ni också att arpeggion har för lite precision?
Citera
2017-12-11, 12:18
  #1590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Gör samma som jag i några inlägg ovanför, använd freezefunktionen och frys alla kanaler så fort du släpper fokus på dem.
Om gjort korrekt så använder du en track i taget med resten frysta, så fort du är klar med den öppna, frys den och öppna nästa...

Tack! Att frysa spår hjälpte faktiskt, däremot har nog kommit fram till att det verkar som hela mitt projekt fått en bugg/blivit halvknäpp då jag inte alls har samma problem med mina andra projekt. Har precis som du varit med om att voices förändrat sig och därför vill jag en köra det som en audiofil.

Undrar däremot ifall CPUn förändras/klarar sämre av ifall man kör flera st Kontakt 5 spår gentemot ifall man kör kontakt 5 över 16st kanaler (Multi timbral 16 ifall ni förstår vad jag menar?).
Har kört lite blandat själv och jag uppfattar det som mindre CPU krävande när man kör 16st kanaler.
Citera
2017-12-12, 22:44
  #1591
Medlem
Ursäkta för dubbelpost. Problemet är löst. För er som upplever samma problem: Satte in ett extra 16GB RAM och allting flyter på numera!
Citera
2017-12-13, 21:50
  #1592
Medlem
DMfanNo1s avatar
Jag har ett major problem, när jag drar audiofiler över varandra så att ljuden hamnar närmare varandra så kapas filen där den andra tar över. Ska det verkligen vara så? Hade inte det problemet förr om jag minns rätt. Blir svårt när man ska finjustera, ljud kan försvinna utan att man vill.
Citera
2017-12-14, 11:11
  #1593
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Jag har ett major problem, när jag drar audiofiler över varandra så att ljuden hamnar närmare varandra så kapas filen där den andra tar över. Ska det verkligen vara så? Hade inte det problemet förr om jag minns rätt. Blir svårt när man ska finjustera, ljud kan försvinna utan att man vill.

Varje kanal spelar bara upp en ljudfil (eller del av ljudfil) åt gången. Ska flera låta samtidigt, får du ha dem på olika kanaler.
Citera
2017-12-14, 21:23
  #1594
Avstängd
Har gjort en clap i Ultrabeat. Varför fortsätter klappen hela tiden trots att den gröna rutan i arrangefönstret bara är över 4 bars? Jag vill att den ska sluta där men den fortsätter att gå? Jag blir tokig..varför?
Citera
2017-12-15, 15:07
  #1595
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beglert
Har gjort en clap i Ultrabeat. Varför fortsätter klappen hela tiden trots att den gröna rutan i arrangefönstret bara är över 4 bars? Jag vill att den ska sluta där men den fortsätter att gå? Jag blir tokig..varför?
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av LifeRape
Varje kanal spelar bara upp en ljudfil (eller del av ljudfil) åt gången. Ska flera låta samtidigt, får du ha dem på olika kanaler.

För att Ultrabeat är som en leksakssynth som man måste trycka play och stop på, till vänster nedanför de turkosblåa rubrikena vid keyboarden har du en playknapp, det är där du måste trycka för att få stopp på instrumentet.
Citera
2018-01-04, 21:47
  #1596
Medlem
DMfanNo1s avatar
Ibland försvinner presets när man ominstallerar datorn, hade varit skönt om man hade kunnat spara presetsen i en synth, tex sparade ljud någonstans så att man slipper rata dem en gång till, pratar om exempelvis Alchemy där man kan rata ljuden. Vill ha kvar ratningarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback