Citat:
Ursprungligen postat av
Obreon
Hallå! Jag har problem med Logic Pro X i samband med kontakt 5. Jag brukar göra ganska stora projekt med många spår och när projektet vuxit till sig lite så dyker följande felmeddelandet upp flertal gånger: "The audio engine was unable to process all required data in time."
Jag är medveten varför problemet dyker upp. Tittar jag under Kontakt 5 så går diskutrymmet upp till 100% relativt ofta (oftast när jag använder Albion One).
Specifikationer på dator:
iMac Retina 5K, cirka 6 månader gammal.
3,4 GHz Intel Core i5
8 GB 2400 MHz DDR4
Har lagt alla bibliotek på extern hårddisk då jag läste att detta kunde hjälpa problemet. Hårddisken är formaterad Mac OS Extended (Journaled).
Logic Pro X: I/O buffer size är 32 (har testat alla, Multithreading är på playback Tracks, Rewire behavior på PLayback Mode. Inställningarna på Kontakt 5 matchar inställningarna i Logic (så gått det går).
CPUn går sällan upp särskilt mycket men Disk går ständigt upp högt. Hur gör ni andra som har diskkrävande instrument med i låtarna? Vilka inställningar har ni?
Finns det något att göra åt detta överhuvudtaget?
Gör samma som jag i några inlägg ovanför, använd freezefunktionen och frys alla kanaler så fort du släpper fokus på dem.
Om gjort korrekt så använder du en track i taget med resten frysta, så fort du är klar med den öppna, frys den och öppna nästa, etc.
Finns ytterliggare ett knep om du vill vara extrem, vilket sänker CPU'n garanterat (men du får betala din makt över midi-informationen dessvärre).
Bounca en ensam kanal till en audiofil, ersätt den ursprungliga midikanalen med den vilket du kan välja i samma bouncemeny (glöm inte att spara informationen till en midifil om du vill ha backup!).
Nu har du samma information fast som audiofil istället, vilket givetvis eliminerar all kraft som togs innan av det instrumentet.
Har dock vid väldigt få tillfällen stött på att voices bl.a kan förrändra sig under exporten av någon skum anledning, men det har bara varit några enstaka gånger av alla hundratals tracks.
En annan sak att hålla koll på innan bounce är att temporärt muta kanalens effekter då dessa bouncas in i samma audiofil, vilket kan sluta med gånger två om du sedan lägger till samma effekter igen på kanalen.