Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-10, 22:06
  #1549
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är det det det ensamma trumslaget du vill åt? 3.37 in. Eller virveln som låter flera gånger.
Dvs det börjar med ett slag som är mer reverb och dist följt av vanliga slag?

Jag är inte så duktig på trummor så jag vet inte vad allting heter, men på engelska, inte kicken utan drumljudet. Den du sa var komprimerad så ja vi pratar om samma sak. Det låter som en marsch 1 2 1 2 1 2, andra slaget. Menar du distortion? Reverbet låter så coolt, det är liksom uppskruvat på något vis, det låter som ett pitchat smälljud.
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-07-10 kl. 22:09.
Citera
2017-07-10, 22:10
  #1550
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Jag är inte så duktig på trummor så jag vet inte vad allting heter, men på engelska, inte kicken utan drumljudet. Den du sa som var komprimerad så ja vi pratar om samma sak. Det låter som en marsch 1 2 1 2 1 2, andra slaget. Menar du distortion? Reverbet låter så coolt, det är liksom uppskruvat på något vis, det låter som ett pitchat smälljud.

Är det snare du tänker på? = virveltrumma

Prova med olika reverb. Plåt, rum, fjäder.
Lägg på distortion.
Testa att köra trumman genom en gitarrförstärkare (i logic) det ger en varm dist.
Komprimera
EOa bort all bas och topp och behåll bara smällfrekvenserna. Om du ställer kurvorna snävt, dvs nästan lodräta avskärningar av topp och botten får du lite effekt som en gammal telefonlur, dvs mycket i ett smalt mellanregister
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-10 kl. 22:15.
Citera
2017-07-10, 22:15
  #1551
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Snare = virveltrumma

Prova med olika reverb. Plåt, rum, fjäder.
Lägg på distortion.
Testa att köra trumman genom en gitarrförstärkare (i logic) det ger en varm dist.
Komprimera
EOa bort all bas och topp och behåll bara smällfrekvenserna. Om du ställer kurvorna snävt, dvs nästan lodräta avskärningar av topp och botten får du lite effekt som en gammal telefonlur, dvs mycket i ett smalt mellanregister


Just det snare hette det, virveltrumma på svenska.
Tack för hjälpen
Citera
2017-07-11, 02:57
  #1552
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Vadå impact layrat? Menar du att det är flera ljud sammansatt? Det hör jag att det är men det är det där korta ljudet med reverbljudet som jag vill komma åt. Man kanske skulle kunna lägga till ett långt reverb och automata?

Nej tror inte det, kommer inte ihåg. Men har för mig att allt har varit normalt. Den senaste varianten är bra på många olika sätt men har sämre aspekter också som gör det drygt att jobba. Typ när man ska välja instrument så är det en bugg som gör att man måste trycka på i-knappen emellan för att det ska gå att bläddra i biblioteket för den utvalda synthen. Sedan är det också drygt att man måste freeza spåren men det beror väl på vilken dator man har. Det sköna är att man kan jobba lättare med längden på tonerna, det går att välja exakt på millisekunden ifall man vill, det kunde man i det förra programmet också men det var lite svårare. Ett annat plus är att det finns fler ljud att välja på

Lyssnade från mina mixningshörlurar nu.
Skicka över det via en bus med en EQ'ad reverb.
Upplever att den har en EQ'ad echo också som går via en bus med som tar hand om +1khz och skuren topp.
Citera
2017-07-16, 13:23
  #1553
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Lyssnade från mina mixningshörlurar nu.
Skicka över det via en bus med en EQ'ad reverb.
Upplever att den har en EQ'ad echo också som går via en bus med som tar hand om +1khz och skuren topp.

Yes, tack
Citera
2017-07-19, 00:01
  #1554
Medlem
DMfanNo1s avatar
Förut var loopsen baserade på procenttal men nu står de i tempo istället, går det att få tillbaka procentfliken på något sätt? Dessutom har jag märkt att när jag trycker på en loop som påstås vara i samma tempo som min låt så har det hittills aldrig låtit särskilt bra, jag har för mig att det var tempot inte stämde överens med låten trots att siffrorna stämde. Har ni haft samma problem i det nya programmet?
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-07-19 kl. 00:22.
Citera
2017-07-19, 00:47
  #1555
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Förut var loopsen baserade på procenttal men nu står de i tempo istället, går det att få tillbaka procentfliken på något sätt? Dessutom har jag märkt att när jag trycker på en loop som påstås vara i samma tempo som min låt så har det hittills aldrig låtit särskilt bra, jag har för mig att det var tempot inte stämde överens med låten trots att siffrorna stämde. Har ni haft samma problem i det nya programmet?

Om en trumloop inte kommer överens med din BPM, bounce-in-place:a den och placera ut den så att den blir rätt kvantiserad.

Om du vill fördjupa dig lite extra t o m, bouncea ut den återigen och sätt på den i flextime så ställs den in per automatik ifall du skulle bestämma dig för att öka/sänka bpm:et.
Citera
2017-07-23, 18:57
  #1556
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Om en trumloop inte kommer överens med din BPM, bounce-in-place:a den och placera ut den så att den blir rätt kvantiserad.

Om du vill fördjupa dig lite extra t o m, bouncea ut den återigen och sätt på den i flextime så ställs den in per automatik ifall du skulle bestämma dig för att öka/sänka bpm:et.

Jag letade efter schyssta hihats, och hittade några men det fungerade inte så jag fick skapa allting manuellt från scratch. Vet att det går att justera men orkade inte sitta och trixa eftersom det tar mindre tid att göra det själv. Det var bättre förut när loopsen började automatiskt i takt med resten av låten, så är det inte längre tyvärr.
Citera
2017-07-23, 21:27
  #1557
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Jag letade efter schyssta hihats, och hittade några men det fungerade inte så jag fick skapa allting manuellt från scratch. Vet att det går att justera men orkade inte sitta och trixa eftersom det tar mindre tid att göra det själv. Det var bättre förut när loopsen började automatiskt i takt med resten av låten, så är det inte längre tyvärr.

Du är dock medveten om att ifall du vet vad den ursprungliga bpm:et på loopen, så kan du justera den via flex time/time stretch hoppas jag?

Jag kör fortfarande på Logic 9 så har inget hum om X.
Citera
2017-07-23, 23:37
  #1558
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Du är dock medveten om att ifall du vet vad den ursprungliga bpm:et på loopen, så kan du justera den via flex time/time stretch hoppas jag?

Jag kör fortfarande på Logic 9 så har inget hum om X.

Jorå, har gjort det ett par gånger förut, men jag tyckte det var lite pilligt och svårt eftersom man var tvungen att gå på känsla. Har för mig att det inte fanns siffror att gå efter men jag kan ha fel.
Citera
2017-08-22, 12:52
  #1559
Medlem
Hej!

Jag har kört Logic i cirka 2 år nu och innan dess Garageband i flera år. Skapar endast musik på hobbynivå men känner numera att jag är begränsad på kvalitén av ljud samt antalet instrument programmet erbjuder. Jag gör nästan enbart orkester/cinema musik, därav behöver jag bättre och fler instrument att välja på.

Behöver hjälp med dels vad man bör köpa samt hur man "kopplar ihop" detta med Logic. Har siktat in mig lite på Native instruments, typ Komplete ultimate men det kostar en hel del. Jag kan tänka mig lägga upp till 12-13 000kr men inte utan att veta om det är något som täcker mitt behov.

Har någon erfarenhet av Komplete Ultimate? Verkar som att "vanliga" Komplete inte erbjuder särskilt många orchesterljud jämfört med Ultimate. Finns det andra bättre alternativ? Kan man köpa Komplete och sedan uppgradera till Ultimate?

Hjälp! Är nybörjare med allt detta!
Citera
2017-08-22, 14:46
  #1560
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obreon
Hej!

Jag har kört Logic i cirka 2 år nu och innan dess Garageband i flera år. Skapar endast musik på hobbynivå men känner numera att jag är begränsad på kvalitén av ljud samt antalet instrument programmet erbjuder. Jag gör nästan enbart orkester/cinema musik, därav behöver jag bättre och fler instrument att välja på.

Behöver hjälp med dels vad man bör köpa samt hur man "kopplar ihop" detta med Logic. Har siktat in mig lite på Native instruments, typ Komplete ultimate men det kostar en hel del. Jag kan tänka mig lägga upp till 12-13 000kr men inte utan att veta om det är något som täcker mitt behov.

Har någon erfarenhet av Komplete Ultimate? Verkar som att "vanliga" Komplete inte erbjuder särskilt många orchesterljud jämfört med Ultimate. Finns det andra bättre alternativ? Kan man köpa Komplete och sedan uppgradera till Ultimate?

Hjälp! Är nybörjare med allt detta!
En bra är Vienna Symphonic Library
https://www.vsl.co.at/en

En billigare men prisbelönt
EastWest-Symphonic-Orchestra-Gold
https://www.emusic.se/product/36956/...Orchestra-Gold

EastWest-Hollywood-Orchestra-Gold
https://www.emusic.se/product/36962/...Orchestra-Gold

Finns massor av gratis sampletanks med cinema ljud. Googla
https://www.samplephonics.com/products/free/cinematic
__________________
Senast redigerad av 526 2017-08-22 kl. 14:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback