Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-16, 22:01
  #1537
Medlem
JeanRaphaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Japp verkar vara så, men du kan lägga in det i list editorn.

Skulle du kunna förklara hur man gör det?
Citera
2016-10-16, 22:27
  #1538
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanRaphael
Skulle du kunna förklara hur man gör det?

Ställ dig i takten du vill hs tempot, tryck d på tsngentbordet så öppnas list editorn, klicka på tempo och sedan dubbelklicka på tempo under det så kan du skriva in det tempot du vill ha.
Citera
2016-10-17, 16:29
  #1539
Medlem
JeanRaphaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ställ dig i takten du vill hs tempot, tryck d på tsngentbordet så öppnas list editorn, klicka på tempo och sedan dubbelklicka på tempo under det så kan du skriva in det tempot du vill ha.

Tack!
Citera
2016-10-18, 13:04
  #1540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackiesmalls
Okej vrf inte d? bli d bättre då eller något?=)

För att få bort metronomen "det du kallar för klickljud" så trycker du på "K". Uppe i toppen av flikarna så finns det en flik som heter Record, där du sen kan gå in i Metronome för att höja/sänka volymen på klicktracket, samt öka/sänka tonen/tonvolymen.

Klicket håller tempot, vilket jag inte känner borde vara något nytt för den som köper ett DAW/Inspelningsprogram.
Citera
2016-11-16, 03:12
  #1541
Medlem
spaennbugaknulls avatar
Använde förr Logic Pro 9. Efter att inte ha använt programmet på ett antal år blev jag intresserad av att testa nya Logic X. Vad i helvete har de gjort med det grafiska gränssnittet? Helt mörkt och dunkelt och hela känslan man får är att de fördummat ner hela utseendet så att det mer ser ut som någon version av Garageband . Gillade de tidigare versionerna av Logic och deras slimmade ljusa gränssnitt. Dessutom verkar gränssnittet vara gjort för synskadade. Det enda som var bra var den nya kompressorn som medföljer i programmet, den lät faktiskt bra.
Min fråga är då om någon av er kör tidigare versioner av Logic på nyaste operativsystemet Sierra? Någon aning om de kommer fortsätta 'supporta' för version 9? Tvekar på att jag kommer stå ut med Logic X om man nu ska återuppta musikskapandet någon gång i framtiden.
__________________
Senast redigerad av spaennbugaknull 2016-11-16 kl. 03:22.
Citera
2017-05-02, 10:30
  #1542
Medlem
JeanRaphaels avatar
Logic Pro X - kvantisering?

I en äldre version jag använde så vill jag minnas ett fält i toppen av interface:et där man ändrade kvantiseringen i 16-delar, 32-delar etc.

Hittar inte i Pro X. Hur ställer jag in kvantisering av ett spår? Tack
Citera
2017-05-02, 22:00
  #1543
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanRaphael
Logic Pro X - kvantisering?

I en äldre version jag använde så vill jag minnas ett fält i toppen av interface:et där man ändrade kvantiseringen i 16-delar, 32-delar etc.

Hittar inte i Pro X. Hur ställer jag in kvantisering av ett spår? Tack
Är det inte vid kvantiseringsknappen? Klicka så kommer det upp en lista (tror jag) orkar inte öppna Logic nu
Citera
2017-05-03, 20:24
  #1544
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanRaphael
Logic Pro X - kvantisering?

I en äldre version jag använde så vill jag minnas ett fält i toppen av interface:et där man ändrade kvantiseringen i 16-delar, 32-delar etc.

Hittar inte i Pro X. Hur ställer jag in kvantisering av ett spår? Tack

Har du redan ett midispår dubbelklicka för editering så ser du Time Quantize

sedan finns det region uppe i vänstra hörnet
Citera
2017-07-09, 23:21
  #1545
Medlem
DMfanNo1s avatar
Hur får man till ett kort och smällande trumljud (drum) med ett jämnt reverb/eko efteråt? Som i den här DM-låten vid 3.37, det låter ungefär som en smällare. Jag gissar på att det har med kompressorn att göra, längden på tonen samt någon särskild reverbinställning som jag ännu inte har hittat. Jag skulle säkert kunna få fram det om jag satt ett tag men har inte tiden att experimentera just nu så hjälp skulle uppskattas

https://www.youtube.com/watch?v=0nJ_1IjBHkk

Har för övrigt fortfarande problem med att vissa instrument låter högre än andra efter att man har bouncat, oavsett normalisering eller inte. Så jäkla drygt, i programmet låter det riktigt bra men så fort man exporterat det så låter det mycket sämre, men det får man leva med antar jag, i alla fall fram tills nya uppdateringar kommer.
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-07-09 kl. 23:32.
Citera
2017-07-10, 11:37
  #1546
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Hur får man till ett kort och smällande trumljud (drum) med ett jämnt reverb/eko efteråt? Som i den här DM-låten vid 3.37, det låter ungefär som en smällare. Jag gissar på att det har med kompressorn att göra, längden på tonen samt någon särskild reverbinställning som jag ännu inte har hittat. Jag skulle säkert kunna få fram det om jag satt ett tag men har inte tiden att experimentera just nu så hjälp skulle uppskattas

https://www.youtube.com/watch?v=0nJ_1IjBHkk

Har för övrigt fortfarande problem med att vissa instrument låter högre än andra efter att man har bouncat, oavsett normalisering eller inte. Så jäkla drygt, i programmet låter det riktigt bra men så fort man exporterat det så låter det mycket sämre, men det får man leva med antar jag, i alla fall fram tills nya uppdateringar kommer.

Den där snaren i låten du länkade har en impact layrat. Trumman är komprimerad för att den ska få lite avstånd.

Har du någonting på din master? Eller överskrider du dist?
Jag kör på Logic 9 fortfarande så finns inget att anklaga uppdateringen för.
Citera
2017-07-10, 19:11
  #1547
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Den där snaren i låten du länkade har en impact layrat. Trumman är komprimerad för att den ska få lite avstånd.

Har du någonting på din master? Eller överskrider du dist?
Jag kör på Logic 9 fortfarande så finns inget att anklaga uppdateringen för.

Vadå impact layrat? Menar du att det är flera ljud sammansatt? Det hör jag att det är men det är det där korta ljudet med reverbljudet som jag vill komma åt. Man kanske skulle kunna lägga till ett långt reverb och automata?

Nej tror inte det, kommer inte ihåg. Men har för mig att allt har varit normalt. Den senaste varianten är bra på många olika sätt men har sämre aspekter också som gör det drygt att jobba. Typ när man ska välja instrument så är det en bugg som gör att man måste trycka på i-knappen emellan för att det ska gå att bläddra i biblioteket för den utvalda synthen. Sedan är det också drygt att man måste freeza spåren men det beror väl på vilken dator man har. Det sköna är att man kan jobba lättare med längden på tonerna, det går att välja exakt på millisekunden ifall man vill, det kunde man i det förra programmet också men det var lite svårare. Ett annat plus är att det finns fler ljud att välja på
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-07-10 kl. 19:17.
Citera
2017-07-10, 20:42
  #1548
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Vadå impact layrat? Menar du att det är flera ljud sammansatt? Det hör jag att det är men det är det där korta ljudet med reverbljudet som jag vill komma åt. Man kanske skulle kunna lägga till ett långt reverb och automata?

Nej tror inte det, kommer inte ihåg. Men har för mig att allt har varit normalt. Den senaste varianten är bra på många olika sätt men har sämre aspekter också som gör det drygt att jobba. Typ när man ska välja instrument så är det en bugg som gör att man måste trycka på i-knappen emellan för att det ska gå att bläddra i biblioteket för den utvalda synthen. Sedan är det också drygt att man måste freeza spåren men det beror väl på vilken dator man har. Det sköna är att man kan jobba lättare med längden på tonerna, det går att välja exakt på millisekunden ifall man vill, det kunde man i det förra programmet också men det var lite svårare. Ett annat plus är att det finns fler ljud att välja på
Är det det det ensamma trumslaget du vill åt? 3.37 in. Eller virveln som låter flera gånger.
Dvs det börjar med ett slag som är mer reverb och dist följt av vanliga slag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback