2022-04-30, 14:12
Medlem
Det verkar som att många här har morbida intressen angående hur det ser ut efter att någon har avsiktligt eller genom olycka blivit överkörd av tunnelbana eller vanliga tåg. Jag hat jobbat i "branschen", så låt mig stilla er nyfikenhet.

Tunnelbaneoffer brukar överleva. Två av tre, minst, men ofta med stora skador och livslånga men. Offer för reguljära tåg har mycket lägre överlevnadschans beroende på den höga hastigheten.

Ofta har de döda kropparna inga ytligt synliga skador. Ibland är de amputerade så att något ben eller en arm har skilts från kroppen. Nästa steg är de som är kluvna i två delar. Då blir det kladdigt. Och det luktar. Sen finns de sällsynta fall där det bara är köttfärs kvar, beroende på att kroppen har fastnat i något hjul eller i underredet av vagnen. Då luktar det ordentligt och det krävs ordentlig sanering. Jag har varit med om ett sånt fall och det var inte roligt.

Vid kollisioner med höghastighetståg kan smällen bli så kraftig att buken exploderar.
Citera
2022-04-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Vad är märkligt med "tillbud"?
Vanligt ordval vid olycka.

Nej!
Citera
2022-04-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallehein
Det verkar som att många här har morbida intressen angående hur det ser ut efter att någon har avsiktligt eller genom olycka blivit överkörd av tunnelbana eller vanliga tåg. Jag hat jobbat i "branschen", så låt mig stilla er nyfikenhet.

Tunnelbaneoffer brukar överleva. Två av tre, minst, men ofta med stora skador och livslånga men. Offer för reguljära tåg har mycket lägre överlevnadschans beroende på den höga hastigheten.

Ofta har de döda kropparna inga ytligt synliga skador. Ibland är de amputerade så att något ben eller en arm har skilts från kroppen. Nästa steg är de som är kluvna i två delar. Då blir det kladdigt. Och det luktar. Sen finns de sällsynta fall där det bara är köttfärs kvar, beroende på att kroppen har fastnat i något hjul eller i underredet av vagnen. Då luktar det ordentligt och det krävs ordentlig sanering. Jag har varit med om ett sånt fall och det var inte roligt.

Vid kollisioner med höghastighetståg kan smällen bli så kraftig att buken exploderar.

Får man fråga inom vilken bransch, då jag själv jobbar inom tunnelbanan och har nog varit på ett 30 tal PUT och kanske max 5-6 överlevt. Så det stämmer inte riktigt med att 2 av 3 överlever.
Citera
2022-05-02, 03:22
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
GP skriver:

Den sista gången valde alltså kvinnan att hoppa, trots så många som engagerade sig att försöka lösa situationen. The Vinh Huyhn såg tillsammans med många andra, att kvinnan kastade sig ut och omkom omedelbart.

https://www.instagram.com/p/Cc9zarps...d=MDJmNzVkMjY=

Det som hände 3 april? vem var kvinnan då? ung? äldre? konstigt att man inte kunnat se dödsannons eller någon som nämnt någonstans. Var hon inte saknad av någon? 😢
Citera
2022-05-02, 16:16
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Det som hände 3 april? vem var kvinnan då? ung? äldre? konstigt att man inte kunnat se dödsannons eller någon som nämnt någonstans. Var hon inte saknad av någon? 😢

Jag har inte fått fram vem hon var. Det handlar bara om tillfälligheter att ingen än har nämnt vem hon var. Jag tror att det kommer att komma fram inom ett par månader, om någon väljer att ta bladet från munnen. Många vet vem hon var, men hittills har ingen sagt något öppet.

Jag brukar få reda på namn relativt lätt. Men här har det än så länge varit en bedövande tystnad. Antagligen för att hela ärendet var så extremt tragiskt.

Många människor lade enorma mängder energi på att övertyga henne att inte hoppa. Men det misslyckades och hon slängde sig ut ändå. Och kvar stod en större grupp människor och trodde inte sina ögon.
Citera
2022-05-02, 19:04
Moderator
Parongatans avatar
Självmord inne på Teatergatan där en man hoppade rakt ner i gatan nu i fredags.

Hoppet ägde rum från fjärde våningen till höger om nya klubben Melody Club, från det vita funkishuset med ingång från Kristinelundsgatan 10.

Mannens fru avled för några veckor sedan, och nu innan helgen valde mannen att själv avsluta sitt liv från sin balkong. Det står ett par gravljus på trottoaren där mannen föll.

Här skedde hoppet.
Citera
2022-05-02, 20:47
Medlem
Idag har någon blivit påkörd av tåget vid floby tågstation. Är det någon som vet om det var en olycka eller ett självmord?
Citera
2022-05-02, 22:17
Moderator
Parongatans avatar
Citat:

Hoppet ägde rum från fjärde våningen till höger om nya klubben Melody Club, från det vita funkishuset med ingång från Kristinelundsgatan 10.

Mannens fru avled för några veckor sedan, och nu innan helgen valde mannen att själv avsluta sitt liv från sin balkong. Det står ett par gravljus på trottoaren där mannen föll.

Här skedde hoppet.

Mannen hette Sven Dahlström och var född -48 och hade fyllt 74 för några veckor sedan. Svens fru hette Carina och var 71 år när hon gick bort.
Citera
2022-05-03, 18:49
Medlem
Citat:

Här skedde hoppet.

Hur vet du detta?
Citera
2022-05-04, 03:06
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
GP skriver:

Den sista gången valde alltså kvinnan att hoppa, trots så många som engagerade sig att försöka lösa situationen. The Vinh Huyhn såg tillsammans med många andra, att kvinnan kastade sig ut och omkom omedelbart.

https://www.instagram.com/p/Cc9zarps...d=MDJmNzVkMjY=

Finns det något hoppskydd på Angeredsbron?
Citera
2022-05-04, 04:02
Citat:
Jag har inte fått fram vem hon var. Det handlar bara om tillfälligheter att ingen än har nämnt vem hon var. Jag tror att det kommer att komma fram inom ett par månader, om någon väljer att ta bladet från munnen. Många vet vem hon var, men hittills har ingen sagt något öppet.

Jag brukar få reda på namn relativt lätt. Men här har det än så länge varit en bedövande tystnad. Antagligen för att hela ärendet var så extremt tragiskt.

Många människor lade enorma mängder energi på att övertyga henne att inte hoppa. Men det misslyckades och hon slängde sig ut ändå. Och kvar stod en större grupp människor och trodde inte sina ögon.

ok tack för svar, får se om det kommer fram tids nog. Extremt tragiskt 😢😢
Citera
2022-05-04, 20:06
Moderator
Parongatans avatar
Citat:

Här skedde hoppet.

Citat:
Mannen hette Sven Dahlström och var född -48 och hade fyllt 74 för några veckor sedan. Svens fru hette Carina och var 71 år när hon gick bort.

Rättelse. Det var under självaste Valborgsnatten mot 1 maj som Sven hoppade rakt ner i trottoaren i bara underkläder.

Gästerna inne på Melody Club bredvid Svens balkong fick lotsas ut via en lång källargång, som leder nästan bort till Valand. För att de skulle slippa springa rakt ut på gatan där självmordet precis ägt rum.

Och Carina, som var Svens fru, gick bort för ungefär sju veckor sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Finns det något hoppskydd på Angeredsbron?

Japp. Det sitter monterat. Men det går relativt lätt att ta sig ut ändå. Allt handlar om motivation och sinnesnärvaro att faktiskt forcera staketet.

Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
ok tack för svar, får se om det kommer fram tids nog. Extremt tragiskt 😢😢

Jag tror att hennes namn kommer fram så småningom. Verkligen extremt tragiskt när det går så här långt. Alla på plats kommer att minnas den här händelsen för resten av sina liv. De trodde verkligen att de skulle lyckas övertala henne att avstå det fatala hoppet. Men helt plötsligt, kastade hon sig rakt ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in