2010-11-27, 20:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Folk dör som flugor vid Roslagsbanan. Finns det någon järnväg i Sverige som är mer utsatt för olyckor? Hur kan vi öka säkerheten?
Det är alldeles för lätt att "planka" förbi bommarna vid övergångarna längs Roslagsbanan.

Vid många övergångar är det bara att gå på fel sida om bomstolpen och ut på spåret.

Detta trots att övergångarna ligger i mycket tättbebyggda områden där mängder av folk passerar övergångarna till fots. Inte minst skolungdomar.

De flesta dödsolyckorna de senaste åren har - såvitt jag lunna läsa mig till - inträffat just vid övergångar. Många barn bland offren.

Genom att förbättra övergångarna så att det inte går att planka borde man kunna sänka antalet olyckor ordentligt.
Citera
2010-11-27, 20:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Tog en sväng upp på perrongerna på Stocksunds Station.

På perrongen för södergående tåg (in mot Stockholm) står ett tiotal marschaller och gravlyktor samt 7-8 blombuketter. Men inte en enda skriven lapp. Är inte det ovanligt?

Marschaller etc står vid perrongens norra ände. Vittnet i Aftonbladets artikel säger sig ha sett de två personerna på banvallen just norr om perrongen.

Det märkliga är, att där perrongen slutar blir det ett ordentligt avstånd mellan räls och staket (inte staketet som går mellan spåren, utan staketet som kantar banvallen). Är nog minst en meter mellan tåg och staket. Alltså hade det varit enkelt att klara sig genom att helt enkelt ställa sig vid staketet.

Syns för övrigt bra på kartor (satellit) från Eniro, Hitta etc.

Staketet som går mellan spåren löper bara längs perrongens längd och c:a tio meter till sedan perrongen slutat. Så om offren befann sig där vittnet säger sig ha sett dem borde de kunnat springa till andra spåret utan hinder.

För övrigt fanns inga som helst spår efter någon olycka. Kollade noga. Såg absolut ingenting.
Citera
2010-11-28, 11:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det märkliga är, att där perrongen slutar blir det ett ordentligt avstånd mellan räls och staket (inte staketet som går mellan spåren, utan staketet som kantar banvallen). Är nog minst en meter mellan tåg och staket. Alltså hade det varit enkelt att klara sig genom att helt enkelt ställa sig vid staketet.

Tack för bra information!

Kanske hade de ryggen vänd emot och hörde inte tåget, lokföraren såg dem inte i mörkret och tutade därför sent. Tåg kan vara extremt tysta när det ligger snö på marken. Dessutom bullrar det en hel del från motorvägen bredvid.

Lär er något av detta, alla tuffa pojkar och flickor, så kanske ni slipper dö på ett tag...
Citera
2010-11-28, 14:38
Medlem
Charmanders avatar
Bor ca. 3min ifrån Stocksunds Station. Jag tror att det var självmord. Visst är det ovanligt att två personer avlider samtidigt. Men jag förstår inte varför och vart de skulle gena till?? Det går en tunnel precis under spåret som är betydligt snabbare och lättare att gå under än att gena över staket och spår etc.
Citera
2010-11-30, 01:36
Bannlyst
Då var det dax igen... Ny olycka vid Persborgs station i kväll 2010-11-28

Citat:
Ny olycka vid Persborgs station i kväll. En person avled efter det att personen blivit påkörd av ett Örsesundståg vid 23-tiden. Tågtrafiken stängdes under räddningsarbetet som tog minst två timmar.

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=300496
Citera
2010-11-30, 12:41
Medlem
Nån som vet vad som hände igår på dagen i Smedjebacken. En ung kille dog efter att ha blivit påkörd av tåget. Det står inget i tidningarna om det idag. Hände i närheten av bangården.
Citera
2010-11-30, 18:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Då var det dax igen... Ny olycka vid Persborgs station i kväll 2010-11-28

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=300496

Minst sagt ett populärt ställe. Undrar vad det egentligen beror på. Tycker dessa "olyckor" händer oftare och oftare eller så är det för att dom kommer fram på ett annat sätt numera. Det är nog så då det normalt aldrig talades om självmord i media förr.
Tydligen ligger Persborg bra till och har gjort så redan före det blev en station och dubbelspår.
Bara så ytterst tragiskt för lokförarna.
Mvh
Citera
2010-11-30, 19:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
På perrongen för södergående tåg (in mot Stockholm) står ett tiotal marschaller och gravlyktor samt 7-8 blombuketter. Men inte en enda skriven lapp. Är inte det ovanligt?

Marschaller etc står vid perrongens norra ände. Vittnet i Aftonbladets artikel säger sig ha sett de två personerna på banvallen just norr om perrongen.
http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/danderyd.html
Citat:
Kvinnan hittades livlös inne i tunnelmynningen och mannen en bit utanför, säger ...
Tunneln ligger söder om perrongen. Vad gäller?
Citera
2010-11-30, 20:31
Medlem
CheapAlerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Nån som vet vad som hände igår på dagen i Smedjebacken. En ung kille dog efter att ha blivit påkörd av tåget. Det står inget i tidningarna om det idag. Hände i närheten av bangården.

91:a som tog livet av sig.
Citera
2010-11-30, 23:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tunneln ligger söder om perrongen. Vad gäller?
Aftonbladets vittne säger sig ha sett de två personerna vid tågbron över vägen. Bron ligger just norr om perrongen (10-20 meter bara).

Därifrån till tunnelmynningen är det kanske 60-70 meter. I princip bara perrongens längd.

Om vittnets uppgifter stämmer är det troligaste att de två sprungit mot tunneln när de såg tåget komma. Och sedan har tåget gissningsvis kastat iväg de två en bit. Finns faktiskt två uppsättningar fotspår i snön längs mittstaketet vid perrongen. Skulle kunna vara deras. Uschiamej.

Maschaller och blommor står vid perrongens norra ände.

Åkte förbi för en stund sedan. När tåget stannade vid Stocksunds station noterade jag att det är ungefär en halv meter mellan tåget och staketet som går mellan spåren. Alltså borde man ha en chans att klara sig om man trycker sig mot staketet. Men det är väl inget man hinner tänka på i hastigheten.

Däremot borde dom ha kunnat hoppa upp på perrongen. Perrongerna på Roslagsbanan är inte högre än att joggare som genar över spåren vid stationer bara tar ett extra stort kliv för att komma upp (har själv gjort det ett flertal gånger måste jag skamligen erkänna). Perrongerna är nog inte ens en meter höga.
Citera
2010-12-03, 11:14
Medlem
Stundomsinnads avatar
Citat:
Ja, det gör väl det. Fy tusan.

För dem som inte är hemmastadda i området: Stationen och perrongerna ligger på en bro/viadukt ovanför den korsande vägen. Man kommer inte till perrongerna av en slump om man är ute och tar en promenad (undantag: om man går på cykel/gångbanan som går in mot Stockholm. Men där är det ytterst sällan någon som går).

Det är därför inte troligt att de omkomna försökt ta en genväg över spåren.

Vidare är det mycket få som stiger på vid Stocksunds Station så dags på dygnet.

En gissning är därför att de omkomna inte var så hemmastadda i området. Kanske har de varit på middag/fest i närheten, skulle ta tåget in och hamnade på fel perrong.

Jag känner mycket folk i området så jag tycker att jag vid det här laget borde ha hört om de omkomna bodde i området. (Återkommer om jag skulle få höra något i denna väg).
Dom omkomna bodde på berget som tunneln går igenom.
Citera
2010-12-03, 13:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stundomsinnad
Dom omkomna bodde på berget som tunneln går igenom.

Om det stämmer så tätnar verkligen mysteriet. Vad i helvete gjorde de på spåret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in