Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-21, 15:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta mord har också kallats för "Radiomordet". Har varit ganska omskrivet T.o.m. i utländsk litteratur av någon anledning? Finns med i flera svenska publikationer - bl.a. i Bernhardssons "stora".

Fredagen den 7 augusti 1942 upptäckte en 10-årig flicka liket efter den 44-årige radiohandlaren David Bengtsson. Hon hade sett en man ligga livlös på golvet i butiken. Strax därefter, samma dag, upptäckte en kvinnlig bekant till Bengtsson att denne hade blivit mördad. Offret låg badande i sitt eget blod.

David Bengtssons lilla butik låg på Drottninggatan 14 mitt i Karlstad centrum.

Offret hade blivit ihjälslagen med något tungt och kraftigt tillhygge. För hans hustru kom detta som en verklig chock. Hon hade bara en (1) vecka innan fött makarnas fjärde barn.

Offret låg på golvet i ett litet rum innaför affären, då han hittades. Han måste ha mött döden vid 22-tiden dagen innan som var en torsdag.

Flera vittnen hade sett en man i en gråspräcklig ytterrock/kostym sittande i en av fotöljerna i butiken utan att säga något. Troligtvis var det denne gråklädde man som var GM? När upptäckten gjordes hade GM ½ dygns försprång. Han greps aldrig och när fallet preskriberades 1967 så stod det en del om detta i tidningarna.

Mordverktyget anträffades inte heller - det tog mördaren med sig.

Någon som vet något mera om mordet på radiohandlaren? Antar att det finns flera som har hört talats om detta fall?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-21 kl. 16:02.
Citera
2009-07-22, 02:49
Medlem
vet inte mer en du, men är intressant. ingen som vet mer?
Citera
2009-07-22, 12:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Radiohandlaren David Bengtsson.

Citat:
Ursprungligen postat av jagspelarrs
vet inte mer en du, men är intressant. ingen som vet mer?

Tack för visat intresse jagspelarrs.

Av någon anledning, som jag skrev förut, så har detta fall t.o.m. tagits upp i utländska böcker? Iaf vid ett tillfälle. Varför vet jag inte för fallet är inte annorlunda än många andra olösta mordgåtor?
Citera
2009-07-22, 12:55
Medlem
Du kommer då med nya fall hela tiden, Skaraborg... bra där!

Men du släpper väl inte Dahlsjö nu?
Citera
2009-07-22, 13:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Dahlsjö-fallet".

Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Du kommer då med nya fall hela tiden, Skaraborg... bra där!

Men du släpper väl inte Dahlsjö nu?

Tack för uppskattningen fade out.

Nej "Dahlsjö-fallet" är något speciellt, udda och helt unikt. De övriga fallen är bara "lite vid sidan om". Förutom "Breväraren som försvann", 1976 och "Ynglingarna som försvann i Öresund",1966 förstås.
Citera
2009-07-23, 09:57
Medlem
Fascinerande att se detta fall i relation till vad som pågår samtidigt i världen vid denna tid. Tusentals människor dör varje dag i ett brinnande världskrig, massavrättningar, hela städer bombas sönder och samman, etnisk rensning..

I Sverige blir en radiohandlare i Karlstad ihjälslagen.

Dåtidens I-landsproblem.
Citera
2009-07-23, 13:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteZombie
Fascinerande att se detta fall i relation till vad som pågår samtidigt i världen vid denna tid. Tusentals människor dör varje dag i ett brinnande världskrig, massavrättningar, hela städer bombas sönder och samman, etnisk rensning..

I Sverige blir en radiohandlare i Karlstad ihjälslagen.

Dåtidens I-landsproblem.

Tja så kan man ju förstås också se på det.

Naturligtvis har du rätt i vad som då skedde då han mördades, men detta var ju inte David Bengtssons fel. Helt utan anledning (vad vi känner till) så blev Bengtsson mördad av en okänd man.
Citera
2009-08-12, 21:13
Medlem
Lill-Einars avatar
Polisen ska ha riktat in sig på att gärningsmannen fanns i Bengtssons närhet, och där igeonom kört fast. När polisen inte fann mannen i fåtöljen i Bengtssons bekantskapskrets ska de ha släppt letandet efter honom vad jag har hört. Polisen var irriterad på tidningarnas skriverier som de ansåg försvåra utredningen.

Bengtssons var fattiga hade just fått sitt fjäde barn, radiohandeln gick dåligt.
Karlstad-Tidningen ordnade en insamling till familjen och ska ha fått ihop flera tusen.

Har hört att en gammal mentalpatient från Mariberg tog på sig gärningen på sin dödsbädd på 1990-talet. (Vet dock ingenting om det egentligen, antagligen bara ett löst rykte.)
Citera
2009-08-12, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
Polisen ska ha riktat in sig på att gärningsmannen fanns i Bengtssons närhet, och där igeonom kört fast. När polisen inte fann mannen i fåtöljen i Bengtssons bekantskapskrets ska de ha släppt letandet efter honom vad jag har hört. Polisen var irriterad på tidningarnas skriverier som de ansåg försvåra utredningen.

Bengtssons var fattiga hade just fått sitt fjäde barn, radiohandeln gick dåligt.
Karlstad-Tidningen ordnade en insamling till familjen och ska ha fått ihop flera tusen.

Har hört att en gammal mentalpatient från Mariberg tog på sig gärningen på sin dödsbädd på 1990-talet. (Vet dock ingenting om det egentligen, antagligen bara ett löst rykte.)

Tack för intressant information Lill-Einar.

Ja jag har också läst detta, att polisen inriktade sig på att finna bl.a. den gråklädde mannen i Bengtssons bekantskapskrets. De vittnen som hade sett denne man kände inte igen honom. Troligtvis var detta GM?

Radiohandlaren hade mycket dåliga affärer och han höll bl.a. på med växlar.

Det har jag aldrig förr hört att Karlstad-Tidningen gjorde en insamling till Bengtssons familj. Ett mycket bra initiativ.

Ej heller detta med den gamle mentalpatienten som skall ha erkänt mordet. Vem vet? Det kan ju vara sant?
Citera
2009-08-15, 10:00
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:

Var visst inte flera tusen utan "endast" drygt 900 kr som Karlstad-Tidningen fick i hop.
En enkel googling gav detta:
http://www.carlstads-gillet.s.se/ett...at%20mord1.pdf
Citera
2009-08-15, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Var visst inte flera tusen utan "endast" drygt 900 kr som Karlstad-Tidningen fick i hop.
En enkel googling gav detta:
http://www.carlstads-gillet.s.se/ett...at%20mord1.pdf

900 kr var ju förstås en del pengar 1942, men ändock inte så enormt mycket.
Citera
2009-08-18, 13:33
Medlem
Väldigt intressant, varför har jag inte hittat den här forumdelen innan?
Det hade ju lutat åt att det var mannen som var skyldig offret pengar som var GM, men eftersom fingeravtrycken inte stämde så är ju detta högst osannoligt.

Förövrigt tycker jag att det är intressant att mordet var såpass rått som det var.

Citat:
David Bengtssons skalle är krossad på flera ställen och mordet verkar ha skett med gränslös aggressivitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in