Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-07, 23:15
  #13
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Men hur är det i de svensktalande bygderna i Finland och hur var det i motsvarande bygder i Estland, fanns föreställningen om den vandrande juden eller Jesrusalem skomakare på dessa platser?

Jerusalems skomakare har varit känd av allmogen också i Finland, både på svensk- och finskspråkigt håll. Jag vet inte om det i Finland gjorts någon motsvarande studie av Ahasverus i folktraditionen likt den af Klintberg författat, men Jerusalemin suutari som han kallas på finska förekommer allmänt i folkliga talesätt och liknelser. Om personer som var oroliga, inte kunde hålla sig stilla, eller som var tvungna att färdas långt, brukade det heta att han går av och an eller vandrar vida eller irrar kring som Jerusalems skomakare. Talesättet har också använts i litteraturen, företrädesvis i repliker; i Aleksis Kivis komedi Sockenskomakarna ( ) från 1864 förklarar en person (dock inte skomakare) hur han fått traska som titelfigurernas berömde kollega.

En kulturantropolog vid universitetet i Uleåborg, Satumaarit Myllyniemi, har i en artikel på Yles webbplats återberättat en rad sägner som hon åren 2004-2015 upptecknade i Kajanaland. En av berättelserna lyder:

Citat:
Vid Kinkelijärvi i Puolanka fanns en skogskoja, en enkel fiskbastu med en ugn som värmdes inåt. Vid kojan hade Heikki Tauriainen från Rantala sett Jerusalems skomakare. Han hade en halvfärdig sko under armen. Skomakaren ville inte hjälpa Jesus med att bära korset på vägen till huvudskalleplatsen. Då sa Jesus att han i all evighet måste vandra runt i världen med en halvfärdig sko, ända tills han själv kom tillbaka. Och så hade skomakaren också kommit till kojan i Kinkeli.

Jag återkommer till ämnet när jag sovit, det är sent ...
Citera
2018-01-08, 07:23
  #14
Medlem
ekerilars avatar
Jag bor i en del av Sverige med stort finskt kulturinflytande. När jag flyttade hit fick jag lära mig att man inte får ha några redskap eller maskiner ståendes utomhus under julnatten. Då skulle jerusalems skomakare komma och sätta sig att vila på dem. Därefter skulle det bara bli massa krångel med exempelvis snöslungan om Jerusalems skomakare satt sig att vila på den.

Julnatten är det enda tillfälle under året då han sägs ha rätt att sätta sig att vila.
Citera
2018-01-08, 19:35
  #15
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag bor i en del av Sverige med stort finskt kulturinflytande. När jag flyttade hit fick jag lära mig att man inte får ha några redskap eller maskiner ståendes utomhus under julnatten. Då skulle jerusalems skomakare komma och sätta sig att vila på dem. Därefter skulle det bara bli massa krångel med exempelvis snöslungan om Jerusalems skomakare satt sig att vila på den.

Julnatten är det enda tillfälle under året då han sägs ha rätt att sätta sig att vila.

Samma föreställning som jag läst om i en lärd essä har du alltså fått höra av en granne / ortsbo, som kanske rentav själv trodde på den. Häftigt! Jag bugar mig med vördnad ... det är sådana här rapporter som gör att jag gillar Flashback så ofantligt. Får jag försynt fråga vilket landskap du är bosatt i - Värmland eller Dalarna? Eller Norrbotten?

Den som vill veta mer om den vandrande juden i Finland rekommenderas besöka Finlands nationalbiblioteks webbplats, där hela årgångar av gamla dagstidningar och tidskrifter från 1800- och 1900-talet kan läsas i digital form. (Just nu är de nyaste årgångarna från 1929, men inom något år publiceras där säkert också tidningar från decenniet därpå). Här kan man hitta tidningsartiklar om precis allt, och följaktligen också bilda sig en uppfattning om hur känd den vandrande juden / Jerusalems skomakare var i gamla tider.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...ch?language=sv

Några exempel:

I Åbo Underrättelser den 5 augusti 1837 görs reklam för en samling folksagor från skilda länder, där också Jerusalems skomakare ingår.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../360988?page=6

I Hufvudstadsbladet från den 2 april 1893 finns en artikel om en nyutkommen bok där legenden om Cartaphilus / Ahasverus analyseras. Skildringen har inte åldrats så värst mycket på 125 år, eller hur?
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../752691?page=4
Själva boken, av en Leonhard Neubaur (1847-1917) finns för övrigt också på nätet (på tyska).
https://archive.org/details/diesagevomewigen00neubuoft

I tidskriften Jullyktan från 1921 återges berättelsen, med noteringar om att skomakarens uppdykande enligt folktron betydde krig. Och minsann hade han inte iakttagits i Belgien före krigsutbrottet 1914!
https://digi.kansalliskirjasto.fi/ai...402740?page=15

Sök själva vidare!

Intressantast är i mitt tycke den finskspråkiga tidningen Turun Wiikko-Sanomats nummer från den 15 maj 1824.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../415208?page=1

Den där tidens mycket anspråkslösa finskspråkiga tidningspress skulle upplysa allmogen om varjehanda nyttiga ting och göra rent hus med skrock och vidskepelse. Det aktuella tidningsnumret domineras av "En Faders Samtal med sina barn om Jerusalems Skomakare".

Den fingerade pappan börjar med att konstatera att den märklige skomakare har blivit ett talesätt, att dagdrivare och yrbollar hela tiden brukar jämföras med figuren. Därpå återberättar han i korthet legenden enligt vilken Jesus dömde den otrevlige skomakaren att traska runt på jorden ända till domedagen. Kära barn! utbrister fadern, står det alls något om detta snacket i era Ewangelisters heliga böcker? Enligt pappan är historien orättvis mot den milde och barmhärtige Jesus, han var ingen hämndlysten person. Jesus hade utsatts för lidanden och kränkningar av många andra personer, och de hade i pappans tycke varit långt mer förtjänta av straffet att vandra i evighet ...

Den kloke fadern säger att man ofta får höra att Jerusalems skomakare setts i den ena eller andra staden eller kyrkan, att han berättat vem han är och uppmanat folk att ångra sina synder och bättra på sitt liv. Pappan säger att de här skomakarna är lögnare och skojare, och att de som tror på deras historier är enfaldiga stackare. Han gissar att hela öegenden har diktats upp av höglärda munkar i Påfvedömet som trodde att skrönor var det bästa sättet att skapa intresse för Frälsarens budskap.

Men Christligheten behöfwer inga sådana oförnuftiga uppdiktningar. Den är fullständig och ren i sig sjelf
, menar pappan.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-01-08 kl. 19:39.
Citera
2018-01-08, 19:55
  #16
Medlem
"
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag bor i en del av Sverige med stort finskt kulturinflytande. När jag flyttade hit fick jag lära mig att man inte får ha några redskap eller maskiner ståendes utomhus under julnatten. Då skulle jerusalems skomakare komma och sätta sig att vila på dem. Därefter skulle det bara bli massa krångel med exempelvis snöslungan om Jerusalems skomakare satt sig att vila på den.

Julnatten är det enda tillfälle under året då han sägs ha rätt att sätta sig att vila.
"

Kanske var det därför remmen gick av tredjedag jul på snöslungan för det kan väl inte ha varit isbildning?
Citera
2018-01-15, 20:46
  #17
Medlem
Ördögs avatar
För att ännu en gång beröra ämnet Jerusalems skomakare i Finland - i Mytiska sägner (Helsingfors 1931), en av delarna i flerbandsverket Finlands svenska folkdiktning, finns en uppteckning om figuren som gjorts 1893 i Nagu i Åbolands skärgård.

Citat:
Det var den tiden, då frälsaren vandrade här på jorden. En gång, då han var i Jerusalem, hade han lutat sig mot en vägg för att vila sig, då han var trött. Den som ägde byggningen, var skomakare, och då han fick se Jesus stå och skubba målningen av väggen, blev han förargad och sprang ut med lästknippan som tillhugg och skulle jaga bort honom. Men Jesus gick inte, utan svarade, att han skulle få gå själv med lästknippan på ryggen och vandra kring världen till domedagen, då han inte hade unnat honom att vila sig litet mot väggen, då han var trött. Och nu får han gå från land och till, så länge världen står.

Då jag var barn, så brukade jag vara rädd ibland, då åskan började bullra. Då brukade de säga åt mig, att det inte var farligt, att det bara var Jerusalems skomakare, som var arg och i ilskan kastade lästknippan sin ner längs något högt berg, så att det skramlade kring hela världen.

För några år sedan lär han ha varit inne på ett ställe i Pargas. Där hade för tillfället varit bara en ensam piga inne, då skomakarn kom in med sin lästknippa på ryggen. Flickan hade bett honom sitta ner, men han hade inte gjort det, bara gått runtomkring golvet och vankat. Pigan hade han frågat, om grannarna ännu voro så goda vänner, att de gåvo varmbröd åt varandra. Pigan svarade ja, och då hade han sagt: "Så, så, nog lär det räcka för mig då än, innan världen blir slut", och så hade han gått ut därifrån.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-01-15 kl. 20:50.
Citera
2018-01-21, 20:16
  #18
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Samma föreställning som jag läst om i en lärd essä har du alltså fått höra av en granne / ortsbo, som kanske rentav själv trodde på den. Häftigt! Jag bugar mig med vördnad ... det är sådana här rapporter som gör att jag gillar Flashback så ofantligt. Får jag försynt fråga vilket landskap du är bosatt i - Värmland eller Dalarna? Eller Norrbotten?

...

Njae! Det är väl ingen som på fullt allvar tror på detta, utan det fungerar mer som en förevändning att hålla gården ren från allsköns bråte under julen. De trodde att det var något som prästerna lurat i folk i gamla tider, men blev imponerade när jag visade dina artiklar, och uteslöt inte att denna sedvänja skulle hängt med ända från Savolax.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
""

Kanske var det därför remmen gick av tredjedag jul på snöslungan för det kan väl inte ha varit isbildning?

JA! Så nu fick du reda på det.
Citera
2018-01-21, 20:27
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
En annan aspekt som inte tagits upp att "den vandrande juden" även är en krukväxt. Min farmor var förtjust i dessa, och hade flera vandrande judar. Namnet på växten kommer antagligen från att den inte "vill" vara kvar i sin kruka, utan skjuter skott och rotskott ständigt. Hände flera gånger för farmor att hennes vandrande judar hade "emigrerat" till andra krukor i närheten helt på egen hand. En mycket lustig växt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vandrande_jude
Citera
2019-04-29, 22:51
  #20
Medlem
Ördögs avatar
Här är lite länkar om den evige juden / Jerusalems skomakare / Ahasverus för den som är intresserad.

Artikel om legenden om Ahasverus och dess rötter i en tidigare historia om Pontius Pilatus' dörrvakt Cartaphilus, som också dömdes att vandra i evighet.
http://www.askwhy.co.uk/christianity...nderingJew.php

Norskspråkig artikel i samma ämne.
https://religioner.no/aktuelt/den-vandrende-jode/

Lite danska trosföreställningar om "Jerusalems skomager".
http://heimskringla.no/wiki/Jerusalems_skomager

Den danska textern till 1600-talsfolkboken om Ahasverus, samt två 1700-talsvisor om hans öde.
http://www.gravgaver.no/folkebok-den-evige-jode.htm

Danskspråkig artikel om Ahasveruslegendens bakgrund och uppkomst, och om Jerusalems skomakare i dansk och tysk folktradition. Av litteraturhistorikern Erik Dal (1922-2006).
https://tidsskrift.dk/fundogforsknin...ew/41038/46670

Om bruket av Ahasverus i propagandan. Tysk artikel skriven av Joel Berger, tidigare delstatsrabbin i Baden-Württemberg.
https://www.juedische-allgemeine.de/...ewige-legende/

Essä i fyra delar om legendens historia, och hur motivet brukats i litteraturen.
https://www.stuttgarter-zeitung.de/i...328feff83.html
https://www.stuttgarter-zeitung.de/i...328feff83.html
https://www.stuttgarter-zeitung.de/i...328feff83.html
https://www.stuttgarter-zeitung.de/i...328feff83.html
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-04-29 kl. 23:05.
Citera
2021-01-14, 14:27
  #21
Medlem
Ördögs avatar
Folkboken om Jerusalems skomakare återgavs av Per Olof Bäckström (1896-1892) i Svenska folkböcker från 1845-48. Avsnittet kan läsas här.

https://litteraturbanken.se/presenta...roITryckE.html

Folkbildaren, hembygdsforskaren och författaren Pehr Johnsson (1873-1963) skrev en uppsats om Jerusalems skomakare i Läsning för svenska folket år 1923.

Jerusalems skomakare - Sägnen om den vandrande juden
http://runeberg.org/lasfolket/1923/0127.html
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-01-14 kl. 14:32.
Citera
2021-01-15, 11:15
  #22
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Danskspråkig artikel om Ahasveruslegendens bakgrund och uppkomst, och om Jerusalems skomakare i dansk och tysk folktradition. Av litteraturhistorikern Erik Dal (1922-2006).
https://tidsskrift.dk/fundogforsknin...ew/41038/46670

Nu kan Dals artikel läsas här.
https://tidsskrift.dk/fundogforsknin...ew/41038/46671
Citera
2023-01-05, 07:17
  #23
Medlem
Ördögs avatar
I gamla tidningsårgångar hittar man då och då långa artiklar om den vandrande juden / Jerusalems skomakare. Här är en sådan av Eric Leijonancker (1893-1972) som var redaktör och skriftställare, upphovsman till en rad populärhistoriska verk. Men naturligtvis helt bortglömd i dag.

Den vandrande juden i dikt och legend (Västra Nyland 15.04.1949)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2304237?page=4

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
För att ännu en gång beröra ämnet Jerusalems skomakare i Finland - i Mytiska sägner (Helsingfors 1931), en av delarna i flerbandsverket Finlands svenska folkdiktning, finns en uppteckning om figuren som gjorts 1893 i Nagu i Åbolands skärgård.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/te...93829?page=648
https://digi.kansalliskirjasto.fi/te...93829?page=649
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-01-05 kl. 07:22.
Citera
2023-01-05, 13:01
  #24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Först tänkte jag "jävla idioter, tror ni det bara är en Nordeuropeisk sägen"? Sen läste jag lite nu och det verkar ju vara bara här upp som den historien finns.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback