2009-07-20, 22:05
Medlem
Bent Metals avatar
Någon som har något bra tips på en terminal font till kubuntus konsole? och kanske en bra förklaring till vad fasen en terminal font är. Jag har googlat till höger och vänster men får ingen klar uppfattning.

Det jag VET är att när jag via terminal loggar in på en privat ftp visas en massa frågetecken, med en terminal font ska dessa frågetecken försvinna och en ascii bild visas.

Nåja, du/ni som har koll. Ge gärna tips på bra fonter och ev utveckla

tack och hej!
Citera
2009-07-21, 00:41
Medlem
BRFs avatar
Konsole har väll en grafisk meny där man kan välja färger och fonter vill jag minnas.

Om du kör xTerm (och ev. Xfce) så gör man i alla fall såhär:

vim ~/.Xresources

Lägg till följande: XTerm*font:-misc-dejavu sans mono-medium-r-normal-*-*-120-*-*-m-*-iso8859-1 #(till exempel)

Andra användbara inställningar är:

XTerm*background:
XTerm*foreground:
XTerm*pointerColor:
XTerm*scrollBar: # true || false
XTerm*geometry: XxY
XTerm*position: #topright || topmiddle || topleft || middleright osv. osv.

Finns flera inställningar med, bara att googla.
Lycka till.
Citera
2009-07-22, 14:01
Medlem
Bent Metals avatar
Ja Konsole har en grafisk meny, men jag fick det inte till att funka med någon font som fanns där. Det jag gjorde var att installera en font som heter smoothansi, installerade den "systemwide". Sedan valde jag den fonten genom det grafiska gränssnittet i konsole och det fungerade fortfarande inte. Fastän jag hade donat till att min jaunty installation skulle acceptera bitmappsfonter eller vad de nu kallas.

Det som gjorde stor skillnad dock var när jag bytte "encoding" till precis som du skrev: iso8859-1. Innan dess hade jag UTF-8.

Nu ser det ok ut. Inte helt mjuka fina bilder men bilderna syns åtminstonde och frågetecknen har försvunnit

Så tack för hjälpen, ska se om jag får till det ännu bättre på något vis. Isf lär jag posta här hur jag lyckades.
Citera
2009-07-22, 20:23
Medlem
Bent Metals avatar
Hittade en till font som fungerar. Den heter Lucida console p.
Den är väl något bättre än smoothansi, men jag fortsätter leta efter något som kan visa ansi/ascii grafik bättre. Så att man tex kan se .nfo filer bättre med hjälp av "cat" kommandot.

Såvitt jag har förstått skulle det bästa vara att kunna använda verdana. Problemet är att det verkar vara helt jävla omöjligt att få in verdana till konsole så att man kan välja det där

Nåja, jag SKA fan hitta något som är bättre än det här..........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in