• 1
  • 2
2009-07-20, 21:54
Medlem
-Ellington-s avatar
Har precis gjort köttbullar av 700g köttfärs, grädde, rå lök, mjölk och ströbröd. Lite salt och svartpeppar tillsattes även i smeten.
De vart goda men jag kunde inte inte ha mer än steg tre på plattan (av sex) för då fastnade de. Men det blev att bita i det sura äpplet och få minimalt med stekyta.

Formen på köttbullarna blev inte heller vad jag hoppats på. De flesta blev kantiga och platta. Detta problem tänkte jag nästa gång lösa med att göra dem mindre.
Inte heller blev det något tuggmotstånd. De blev otroligt möra men jag vill ha lite mer att tugga på.

Så hur lyckas ni med era köttbullar?
Recept och beskrivning av slutresultatet tages tacksamt emot!
Citera
2009-07-20, 21:59
Medlem
MonkeyMens avatar
jag änvänder mig av samma recept ungefär fast jag har även i vitlök, gör dem mindre så steks de lättare och det blir alltså mer tuggmotstånd, en annan sak man inte ska göra är att ha för hög värme när man steker...
Citera
2009-07-20, 22:06
Medlem
BrainDisorders avatar
Bra tråd. Var på väg att göra ett par hemmalagade köttbullar idag men kom på att en del ingredienser saknas så nu kan man sitta här och ladda med diverse recept och ta det bästa från alla och göra megagoda bullar när lönen kommer. Muhaeheh.
Citera
2009-07-20, 22:30
Medlem
Squalos avatar
Mindre lök och mjölk för att göra dom fastare.

Stek dom snabbt i mycket smör, så dom får yta runt om, och lägg över dom i en ungsform och låt dom bli klara i ugnen.
Citera
2009-07-20, 22:50
Medlem
Masingas avatar
Släng i lite spiskummin och andra goda kryddor.
Citera
2009-07-20, 23:02
Medlem
-Ellington-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Släng i lite spiskummin och andra goda kryddor.
Jag överväger att nästa gång pröva något så kontroversiellt som tacokrydda.
Frågan är om man ska göra en mindre sats då. Risken finns att man tröttnar på smaken innan bullarna har förbrukats
Citera
2009-07-21, 06:00
Medlem
Strinders avatar
Jag har fått för mig att min mormor tog med sig ett gäng hemmgjorda "indiska" köttbullar med curry i som hela släkten uppskattade !
Citera
2009-07-21, 07:25
Medlem
Prova att ha i bostongurka, rekommenderas.
Citera
2009-07-21, 09:34
Medlem
dePauls avatar
Har för närvarande inget speciellt recept, snarare en lista med möjliga ingredienser. Dessa kan varieras in i det oändliga:
  • färs (olika blandningar mellan nöt/fläsk/lamm/fisk och t o m kyckling)
  • stekt lök (många olika typer)
  • lökpulver
  • buljong (ox, höns eller kalv. Ibland också svamp när såsen är av samma art)
  • Worcestershiresås
  • Hoisinsås
  • ostronsås
  • havregryn
  • ris
  • kokt potatis
  • ströbröd (färskt eller torrt)
  • ägg
  • senap
  • sirap
  • honung
  • kryddpeppar
  • Epice Riche
  • curry
  • vitpeppar
  • svartpeppar (grovmalen eller finmalen)
  • Sechuanpeppar
  • bacon/pancetta
  • persilja
  • koriander
  • mejram
  • kummin (malen)
  • spiskummin
  • oregano
  • timjan
  • körvel
  • dragon
  • rosmarin
  • grönpeppar
  • MSG (ibland)
  • rött paprikapulver
  • chili (många olika sorter)
  • vitlök (mycket sällan!)
  • Madeira
  • Sherry
  • Cognac
  • krossat senapsfrö
  • hackade oliver
  • hackade cornichoner
  • finhackad röd spetspaprika (sauterad)
  • potatismjöl
  • Maizena
  • rismjöl
  • couscous
  • bulgur
  • krossade korngryn
  • risoni
  • mannagryn (!)
  • sesamfrö (torrostat)
  • sesamolja (ibland i samband med asiatiska köttbullar)
  • ingefärsrot, färsk (asiatiska köttbullar)
  • citrongräs (finhackat)
~Paul~

PS Har antagligen glömt hälften
Citera
2009-07-21, 10:05
Medlem
Bellossoms avatar
Mitt bästa köttbullstips:
Gör en ordentligt stor sats! Kanske 1,5 kg köttfärs eller så- speciellt bra i jultider. Till smeten brukar jag bara använda standardrecept från Rutiga kokboken, men om man har hackad lök i smeten är det gott att låta löken svettas långsamt i smör i stekpanna först, löken ska inte få färg. Speciellt gott med charlottenlök om man har ork att pilla med dom.

Nu kommer vi till finessen: Rulla köttbullarna en cm större än du vill ha dem. Lägg ganska tätt i en smord långpanna. Häll en liten mängd vatten över, så att det bara står någon millimeter på botten av långpannan. Sätt in i ugnen 180° på varmluft, 200-220 på vanlig ugn. Efter ca 30 min har köttbullarna stelnat. Känn med en gaffel. De ser bleka och trista ut. Låt svalna och frys in i lämpliga portioner. Tag fram och stek på medelvärme i smör. Det ska inte osa. Nu får du både perfekt form och färg, inga trasiga köttbullar och osfritt kök. Hemligheten är tid och tålamod. Givetvis kan frysavsnittet hoppas över om man ska äta direkt.
Citera
2009-07-21, 10:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Nu kommer vi till finessen:
Oj, va komplicerat. Ett mycket enklare sätt är att slänga de nyrullade köttbullarna i sjudande saltat vatten. De stelnar efter ca en halvminut till en minut, beroende på konsistensen. Sedan är det bara att omplacera dem till stekpannan/ugnen eller frysen .

~Paul~
Citera
2009-07-21, 11:16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oj, va komplicerat. Ett mycket enklare sätt är att slänga de nyrullade köttbullarna i sjudande saltat vatten. De stelnar efter ca en halvminut till en minut, beroende på konsistensen. Sedan är det bara att omplacera dem till stekpannan/ugnen eller frysen .

~Paul~

Eller slänga dem i fritösen direkt - ger perfekt runda och jämnstekta köttbullar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in