2009-07-18, 19:35
Bannlyst
Till vad kan man använda melon?
Jag tycker inte melon passar till någonting , utom att äta den som den är.
Den har ju ingen smak egentligen, smakar mest vatten, förutom honungsmelonen möjligen.
Melon passar inte till choklad eller glass eller grädde, för vattning.

Eller är det någon som kommit på något gourmetrecept på melon och vill dela med sig.
Citera
2009-07-18, 19:43
Medlem
IsabellaJSs avatar
Turkisk yogurt med krossade nötter och melon hackad i bitar, kanske lite annan frukt/bär också. ex. jordgubbar. Ringla flytande honung över. Brukar jag äta som frukost på balkongen eller som efterätt.

Alla typer av Melon är myckt gott att ha i sallad. Ex Ruccola-sallad med melon och lite annat. ex. zucchini, gurka, körsbärstomat, kanske oliver om man gillar det. Den söta melonen ger en bra kontrast i salladen till mindre söta grönsaker.

Jag kan fundera och kanke komma på något mer.
Citera
2009-07-18, 20:49
Medlem
sinkaduss avatar
Dela den på hälften, gröp ur kärnorna. Fyll med krossad is och en likör du gillar. Kanongott.
Citera
2009-07-18, 22:04
Medlem
FF0000s avatar
Tillsammans med fetaost! Salt+Sött=
Citera
2009-07-18, 22:26
Medlem
Krushers avatar
Blanda ihop salladsblad, gul paprika, tomater, gurka, och vattenmelon. Perfekt sallad
Citera
2009-07-18, 22:31
Medlem
tystlåtens avatar
Tycker också att den kan passa i en sallad. Senaste trenden i mitt närområde verkar vara att blanda i söta frukter i sallader och även som tillbehör till stekt muskel. Åtminstone i vissa fall fungerar det riktigt bra.
Tyvärr blev jag nyligen utsatt för grillad fläskfilé garnerad med amerikanska blåbär.
Undvik.

Jag käkade dock en sallad igår som bland annat innehöll melon och fetaost. Mycket gott.

Annars kan (dagen efter) ett par rediga skivor vattenmelon med fördel i solskenet avnjutas på balkong/perrong. Läskande och vederkvickande.

Och inte minst härligt söligt.
Citera
2009-07-18, 22:47
Medlem
BridgeRocks avatar
"Borra" ett hål i en stor vattenmelon och fyll med sprit! Låt det sjunka in och håll på tills du har fyllt den med en sjuttis. Väldigt fräsht att skiva upp och servera som substitut för en aperitif när du har gäster en varm sommardag.
Citera
2009-07-18, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tystlåten
Tycker också att den kan passa i en sallad. Senaste trenden i mitt närområde verkar vara att blanda i söta frukter i sallader och även som tillbehör till stekt muskel.

Tack så mycket alla för alla bra tips, det fanns tydligen ett användningsområde för den där frukten (eller är det ett förvuxet bär?) också.
Brukar också använda frukt i sallader; äpple, päron, apelsin men aldrig tänkt på melon. Stekt muskel vet jag inte riktigt vad det är.
Citera
2009-07-18, 22:55
Medlem
tystlåtens avatar
Muskler kan också kallas kött.
Citera
2009-07-18, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tystlåten
Muskler kan också kallas kött.

Aha, då har jag ätit både muskelbullar och muskelsoppa.
Citera
2009-07-18, 23:27
Medlem
meepers avatar
Du kan alltid använda melon i en fruktsallad. Tillsammans med lite andra frukter/bär/druvor, någon smaksättning och en sockerlag blir det ofta ganska gott. Bäst blir det om du inte använder vattenmelon (som är just vattnig) utan istället väljer något i stil med honungsmelonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in