• 1
  • 2
2009-07-18, 18:05
Medlem
Silverturks avatar
God afton!

I denna tråd tänkte jag att vi medlemmar som av någon anledning finner det nödvändigt att kasta bort en stor del tid och besvär på att göra sin egna, hemlagade glass!

För bästa resultat behövs en glassmaskin. Dock saknar jag en sådan, så jag har fått finna alternativa metoder för att få en bra konsistens på glassen. Smaken är en annan sak, det går så lätt att smaksätta glassen med vad fan man vill - och det är antagligen därför det blir så roligt!

Nåväl, mitt recept och arbetsgång ser ut som följer:
Citat:
Lakritsglass

100g lakritskarameller av starkare sort
1dl Vatten
2g Gelatin
1 Äggvita

För gräddglass;
1dl Vispgrädde

Lös upp karamellerna i vattnet i en kastrull. Låt under tiden gelatinet svälla några minuter i någon matsked kallt vatten. Vispa sedan ner detta och låt sjuda tills 200g eller drygt 2dl återstår. Häll upp i lämplig bunke och ställ sedan i frysen i ett par timmar.

Denna blandning som består av drygt 50% socker kommer aldrig att stelna. Istället kommer konsistensen att bli mjukglassaktig och utan kristaller av någon form.

Vispa nu upp äggvitan till ett hårt skum. Det är viktigt att både den bunke och vispen är fri från fett, då detta kommer att förstöra fluffigheten. Väl uppvispad, klicka ner den "frysta" lakritssmeten i äggviteskummet och vispa på som tusan. Har allt gått rätt, kommer inte äggvitefluffet att minska i volym, utan snarare öka en del. Har allt gått väldigt rätt, kommer man att kunna hålla bunken upp-och-ner, utan att något rinner ut. Detta är dock inte nödvändigt, lite flytande får den vara. Bra att veta är att denna blandning nu kan tokvispas hur länge man önskar, den kommer inte att byta form som grädde gör eller liknande.

För gräddglass; Vispa upp 1dl vispgrädde i en annan lämplig skål. Rör sedan ner grädden i glassmeten. Nu är det INTE läge att tokvispa längre, då något med grädden kommer att göra att ättviteskummet kommer att säcka ihop. Blanda ihop det så snabbt och lätt som möjligt.

Låt stå i frys tills stelnad, frossa, njut!

Exempelbilder:
http://i27.tinypic.com/sw2t4y.jpg
http://i32.tinypic.com/33atetl.jpg
http://i29.tinypic.com/2iiudt.jpg
http://i32.tinypic.com/4qles9.jpg

Det går även bra att köpa smakaromer av typen vanilj/rom/citron eller liknande och blanda. Jag har själv köpt romessensen och gjort rom-russin-glass. Fantastiskt gott!

En bra sak att säga redan nu; För att få fluffigheten med äggvitan när man även vispar ner själva smeten är gelatinet av yttersta vikt. Utan gelatinet kommer inte fluffigheten bevaras, utan smeten kommer bara sjunka ihop till ursprungsvolymen. Varför det blir på detta vis har jag ingen aning om, men att det är viktigt vet jag av alla mina försök. Jag använder drygt 2g gelatin för varje dl vätska i "glassmeten" jag använder. I fallet här ovan använde jag mig av 1dl vatten, därför 2g gelatin.

Denna glass blir inte helt som riktig glass. Den kommer vara lite hårdare (inte mycket), den kommer inte riktigt ha samma "seghet", samt att det i vissa omgångar glass bildas små, små iskristaller, fast detta händer inte alltid. Mig stör det inte särskilt mycket i varje fall.

Sätt igång och gör glass nu!
Citera
2009-07-18, 18:09
Medlem
balbas avatar
Den lät krånglig, en favorit såhär på sommaren är ju frysta hallon och grädde och lite socker i mixern. Fantastiskt gott.
Citera
2009-07-18, 19:34
Medlem
elmaco-tacos avatar
Mitt recept!

Citat:
Elmaco´s Saft Glassar!
Saker som behövs:
Saft (koncentrerad) smak efter egen vilja.
Vatten
pet flaska
pinne

Ta pet flaskan (helst 33cl model) och höll i saften,
ta ganska mycket saft så att det smakar något.
till sätt vattnet, prov smaka nu saften, den skall vara väldigt stark i smaken det är då det blir som bäst resultat, smakar den för svagt höll i mer.
till sätt pinnen, vilken pinne som helst går bra bara den är lagom tjock och lång, pinnen skall sticka ut lite ur pet flaskan, det är detta som ska bli skaftet till glassen, lägg in i frysen över natten, när du sedan öppnar frysen på morgonen.. vips! så har du en is glass! du får då skära upp pet flaskan så du kan få ut glassen och så! en glass färdig att avnjutas.

resultatet borde se ut ungefär såhär: ( varning, smak färg och form kan variera. )
http://1.bp.blogspot.com/_H-QRiu7HqE...20/isglass.JPG

Citera
2009-08-01, 17:41
Medlem
Silverturks avatar
Vill man ha "nyttigare" glass och tycker att 3-4dl lättmjölk är att likställa med en portion glass så fungerar det ypperligt att reducera ner mjölken till 1/4-vikt och använda som glassmet. Glassen blir lite härligt seg. Var dock noga med att använda lättmjölk och inte vanlig röd mjölk. Den röda innehåller för mycket fett och någon fluffighet tillsammans med äggvitan kommer det inte bli, istället kommer allt sjunka ihop och förvandlas till ett stenhårt helvete i frysen.

Man kan även byta ut strösockret mot vit baksirap, som är en glukos/fruktos-blandning som motverkar kristallisering. Glassen blir ännu mjukare, väldigt mycket mjukare är normal köpeglass.

Om man orkar räkna, så se till att nära hälften av glassvikten utgörs av kolhydrater. I annat fall kommer vattenkristallerna att bli påtagliga och glassen kommer att knastra lite när man tuggar den.
Citera
2009-08-01, 18:47
Medlem
Medianas avatar
Silverturk Tack för receptet. Ska testa vid lämplig tidpunkt. Lakritsglass är en av mina favoriter.
Citera
2009-08-12, 14:49
Medlem
Silverturks avatar
Som ytterligare bevis på min fullständiga sysslolöshet kommer jag med fler tips!

Citat:
Vaniljaglass á la Silverturk
3dl Minimjölk
1.5g Gelatin
75g Ljus Baksirap
1 Äggvita
Vaniljstång eller vaniljarom efter smak.

Värm mjölken tillsammans med gelatinet i en kastrull och koka tills runt 1dl/100g återstår. Rör konstant, och låt det inte bränna vid. Väl klart, vispa ner sirapen tills det löst sig helt. Ställ i frys tills det stelnat helt. Detta bör ta 2-3 timmar.

Väl stelnad, börja vispa upp äggvitan till ett hårt skum. Klicka sedan ner den frysta smeten och fortsätt vispa på. Till en början kommer det se ut som om det bara blir en sörja kvar, men fortsätt vispa. Efter ett par minuter har smeten dubblat sig i volym och har nu samma konsistens som vispad grädde.

Häll upp i lämplig skål och ställ den i frysen i åtminstone 3-4 timmar.

Denna glass blir lika seg som köpt glass, dock är den mjukare. Densitet och kalorimängd/100g är exakt samma, men går givetvis att variera efter eget tycke.

Vaniljaromen tillsätter man när som, men stången skall kokas tillsammans med mjölken. Ett bra alternativ är även att använda mikron. Jag kör på 30s full effekt, tar ut, vispar om, 30 sekunder till osv. På detta sätt bränner det aldrig vid, och det går även lite snabbare. Se även till att inte tillsätta sirapen innan mjölken är ordentligt reducerad, då sockret kommer karamelliseras och glassen kommer smaka kola!

Att jag använder minimjölk är för att den innehåller så lite fett. Försöker man använda vanlig mjölk kommer det inte fungera alls.
Citera
2011-05-31, 14:21
Medlem
erikbes avatar
Jag har köpt en glassmaskin och är lite sugen på att göra egen polkaglass. Man borde ju kunna göra polkasås om man mixar polkagrisar och smälter ihop det på nåt vis
Citera
2011-05-31, 23:23
Medlem
Lys avatar
Är inte mycket för söta saker och glass, men just lakrits och lakritsglass gillar jag! Ska absolut prova att laga Silverturks recept på lakritsglass. Tack för tipset!
Citera
2011-11-21, 07:55
Medlem
JonDs avatar
Gjorde en vit chokladglass igår, recept här, och smaken blev helt klart god, men jag hade velat ha mer smak av vit choklad. Dock så blev glassen nu mycket mer stel och hård än glass utan choklad, chokladen hjälper ju till att hårdna det hela när den kyls ned, så om jag tar mer choklad så riskerarjag en glass som inte går att sätta skeden i... Någon med några förslag?
Citera
2011-11-21, 08:53
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har vid några tillfällen gjort glass från ett recept nån postat här i matforumet. Har sökt förgäves. Det var ett väldigt enkelt recept där man separerar ägg, vispar vitor och gulor med socker i separata bunkar. Sen vände man ner allt med vispad grädde och stoppade in i frysen. Det blev en riktigt bra glass (jo, det kanske tekniskt sett är en parfait) trots det enkla förfarandet.

Nån som har ett liknande recept på lager? Eller ännu bättre: Nån som kan hänvisa till inlägget i fråga?
Citera
2011-11-21, 11:32
Bannlyst
Glass gjord på enbart frukt
http://www.tasteline.com/Recept/Blueberry_Sky
http://www.tasteline.com/Recept/Bana...allonmjukglass

Glass utan socker
http://www.recept.nu/1.319489/anna_s..._nyttiga_glass
Citera
2011-11-21, 12:04
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

Nån som har ett liknande recept på lager? Eller ännu bättre: Nån som kan hänvisa till inlägget i fråga?

Detta recept har jag följd många ggr, inget för den som kräver lightprodukter. Ingen omrörning krävs i alla fall
3 ägg
2½ dl grädde
1 dl floursocker
smaksättning

Skilj vita och gula i varsin bunke
Vispa vitan till ett fast skum
vispa grädden till ganska fast konsistens i ytterligare en bunke
sikta floursocker i skålen med gulan och vispa fluffigt, rör ner smaksättning
rör ner grädden och sist rör ner äggvitan.
Häll över i förfryst skål och in i frysen. Klar efter några timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in