2011-01-20, 15:06
Medlem
-toxic-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Men borde jag inte kunna bevisa att jag har gett honom pengar?
Även att han inte har skickat någon dator, man får ju kvitto på det..

Jo kanske, men polisen lägger inte ner direkt mycket tid i sånna här fall. Så hoppas inte för mycket om att få tillbaka dina pengar :/
Citera
2011-01-20, 23:23
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -toxic-
Jo kanske, men polisen lägger inte ner direkt mycket tid i sånna här fall. Så hoppas inte för mycket om att få tillbaka dina pengar :/
Okej
Citera
2011-01-20, 23:45
Medlem
stilnockts avatar
Du är inte Korkad du har förmodligen blivit blåst av Killen, men skicka ett mail till honom att det är folk på väg och prata med honom eller att dom kommer och hämtar pengarna i ditt namn eller så tar du med dig två killar och åker hem till honom och spöar skiten ur han och kolla vad han har för bil och försäkring, har han bara halvförsäkring så hoppa in taket på bilen och slå sönder varenda ruta kostar mer än 2400kr du gav eller vad det var. Det ska skurken ha......
Senast redigerad av stilnockt 2011-01-20 kl. 23:47.
Citera
2011-01-21, 00:32
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilnockt
Du är inte Korkad du har förmodligen blivit blåst av Killen, men skicka ett mail till honom att det är folk på väg och prata med honom eller att dom kommer och hämtar pengarna i ditt namn eller så tar du med dig två killar och åker hem till honom och spöar skiten ur han och kolla vad han har för bil och försäkring, har han bara halvförsäkring så hoppa in taket på bilen och slå sönder varenda ruta kostar mer än 2400kr du gav eller vad det var. Det ska skurken ha......
Tack för svaret, jo det hade varit riktigt skönt att dra till honom och göra något/kräva tillbaka pengarna men problemet är att jag vet inte ens om det är hans riktiga adress, och även fast det är det så snackar vi skåne och det har jag inte råd att åka till
Och det värsta av allt är, om jag sabbar något för honom som hämnd så kommer JAG åka dit medan han går fri för blåsningen
Har vaggat in honom i falskt trygghet att jag kommer att kontakta polisen, troligtvis ser han det som tomma hot.
Verkligheten är dock att både blocket och polisen nu jobbar med fallet sedan kl. 12 idag!
Hoppas verkligen att han kläms åt..
Citera
2011-01-21, 13:35
Medlem
Citat:
Verkligheten är dock att både blocket och polisen nu jobbar med fallet sedan kl. 12 idag!
Hoppas verkligen att han kläms åt..

Inte för att vara sådan nu men verkligheten är inte riktigt som du tror. Polisen lägger ärendet på hög och avvaktar tills dom fått in fler anmälningar. Detta kan ta år.

När dom sedan fått in fler anmälningar så beslutar dom sig för om dom ska utreda ärendet eller inte. Oftast gör dom inte det, men om dom motförmodan skulle göra det och det senare blir rättegång av det så ska du inte tro att du är över bäcken än.

För det första så har dom flesta som gör sådant här inga pengar och även om du får en dom som stöd för att du har rätt att få dina pengar så kan du också nu få vänta år innan personen lyckas betala tillbaka pengarna, om han ens gör det.

För det andra så är bedrägerier inget artbrott och personerna döms väldigt sällan till något annat än villkorligt för bedrägerier av normalgraden.
Citera
2011-01-22, 04:28
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Inte för att vara sådan nu men verkligheten är inte riktigt som du tror. Polisen lägger ärendet på hög och avvaktar tills dom fått in fler anmälningar. Detta kan ta år.

När dom sedan fått in fler anmälningar så beslutar dom sig för om dom ska utreda ärendet eller inte. Oftast gör dom inte det, men om dom motförmodan skulle göra det och det senare blir rättegång av det så ska du inte tro att du är över bäcken än.

För det första så har dom flesta som gör sådant här inga pengar och även om du får en dom som stöd för att du har rätt att få dina pengar så kan du också nu få vänta år innan personen lyckas betala tillbaka pengarna, om han ens gör det.

För det andra så är bedrägerier inget artbrott och personerna döms väldigt sällan till något annat än villkorligt för bedrägerier av normalgraden.
Så man kan nästan säga att man får gratis pengar utan att riskera något direkt?
Men även fast han då inte har pengar, ifall han har datorn kan han inte "dömas" till att ge mig den då iallafall?

Eller är det jag som kommer att sitta tomhänt oavsett vad som händer och han som kammar hem vinsten?
Isåfall borde rättssystemet ses över..
Citera
2011-01-22, 15:10
Medlem
Citat:
Så man kan nästan säga att man får gratis pengar utan att riskera något direkt?
Men även fast han då inte har pengar, ifall han har datorn kan han inte "dömas" till att ge mig den då iallafall?

Eller är det jag som kommer att sitta tomhänt oavsett vad som händer och han som kammar hem vinsten?
Isåfall borde rättssystemet ses över..

Yes. Det är därför det är väldigt vanligt. Grovt räknat finns det två olika typer av personer som gör det.

Den första är en någorlunda vanlig person som behöver pengar snabbt, vanligtvis till konsumtion, men som inte har möjlighet att ta ett vanligt lån ifrån banken. Har oftast skulder sedan tidigare.

Sedan finns det "proffsblåsare" som använder målvakter och så vidare.

2008 anmäldes runt 113 000 fall av bedrägeri. 12% av dessa klarades upp. Vill du läsa statistik hittar du den här: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=14&module_instance=2

Får du en dom som stöd går du sedan med den till KFM. Dom kommer sedan hjälpa dig med att driva in dina pengar. Men som jag sa tidigare, sannolikheten att personen har skulder sedan tidigare är stor och då blir summan han är skyldig dig bara en liten del av det stora hela.

Har han ett jobb så kommer dom förmodligen göra upp en betalningsplan med honom där en liten del av lönen dras vare månad.
Citera
2011-01-22, 18:46
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Yes. Det är därför det är väldigt vanligt. Grovt räknat finns det två olika typer av personer som gör det.

Den första är en någorlunda vanlig person som behöver pengar snabbt, vanligtvis till konsumtion, men som inte har möjlighet att ta ett vanligt lån ifrån banken. Har oftast skulder sedan tidigare.

Sedan finns det "proffsblåsare" som använder målvakter och så vidare.

2008 anmäldes runt 113 000 fall av bedrägeri. 12% av dessa klarades upp. Vill du läsa statistik hittar du den här: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=14&module_instance=2

Får du en dom som stöd går du sedan med den till KFM. Dom kommer sedan hjälpa dig med att driva in dina pengar. Men som jag sa tidigare, sannolikheten att personen har skulder sedan tidigare är stor och då blir summan han är skyldig dig bara en liten del av det stora hela.

Har han ett jobb så kommer dom förmodligen göra upp en betalningsplan med honom där en liten del av lönen dras vare månad.
Okej tack så mycket!
Tycker det är grymt tråkigt att man egentligen kan leka sig igenom livet rent ut sagt, iallafall ett tag, om man inte har något samvete och parasiterar på andra..
Citera
2011-01-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Jag har - peppar peppar - aldrig blivit blåst på tratten. Har dock rapporterat en del scamers (de jag rappat har varit sådana som säljer fake prylar, klockor iphones m.m.). Vad jag dock misstänker är att många kör leverans scamer, de skickar billiga prylar 100 gånger av 100 men om en pryl är lite dyrare så "kommer den bort i posten", tradera försändelser verkar nämligen ha en hemsk tendens till att försvinna i posthanteringen, då kan man hålla ett högt betyg samtidigt som man tjänar kulor på scams. Att varan inte levereras ska naturligtvis ge dålig feedback, därför borde det vara tvång på att säljarna ska sätta betyg på köparna INNAN köparna sätter betyg så att man slipper hämnd nedrankning eller att "ingen leverans" fanns som feedback alternativ.

är http://www.tradera.com/Helt-ny-Ralph-Lauren-pike-strl-S-100-37-bomull-MERCER-auktion_162201_126358207
falsk?
Citera
2011-01-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinan
är http://www.tradera.com/Helt-ny-Ralph-Lauren-pike-strl-S-100-37-bomull-MERCER-auktion_162201_126358207
falsk?

Definitivt kopior , läs mellan raderna på omdömenena, många lämnar positivt men det är allt
några tycker det är bra kvalitet och vissa kopior kan vara av mycket hög kvalite.
Men om de här var äkta varför skulle kunden skriva att det var bra kvalite. Det är ju självklart att det skall var bra kvalite, anmäl auktionerna!
Citera
2011-01-24, 21:01
Medlem
aramis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinan
falsk?
Ja, falska.
De negativa säger det och varför i h-vete skulle man sälja 300 äkta RP-tröjor på två månader (också sett i omdömen)? Var skulle han ha fått dem ifrån? Fake. Anmäl.
Citera
2011-01-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aramis1
Ja, falska.
De negativa säger det och varför i h-vete skulle man sälja 300 äkta RP-tröjor på två månader (också sett i omdömen)? Var skulle han ha fått dem ifrån? Fake. Anmäl.

det är gamla modeller, kommer säkert från nån outlet i USA? hörde att det finns människor som har 2-4 lager med märkes kläder som säljer på tradera. Hon kanske köper de för 30kr styck? bara en teori

någon som köpt av denna "trixie"

http://www.tradera.com/Sjukt-Snygg-Ralph-Lauren-Mercer-troja-Bor-ses--auktion_162201_125804431 måste vara äkta? vet inte hur materialet på de äkta ser ut, någon som gör?

Edit: läste detta i omdömen

Kopia, dåligt material, suger åt sig damm, krympte två strl efter tvätt 40 gr.
119622084
Kommentar: Trist att du känner så och att du inte tagit kontakt med mig angående detta..

har skrivit till säljaren runt 2-3 gånger utan svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in