2021-09-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Jag hade inte heller förväntat mig annat än att det skulle komma ett brev om att det var nedlagt med vändande post. Jag har inte fått det än så det har gett mig lite hopp om att det inte är helt bortkastad tid att anmäla.
På swishbetalningen finns ett referensnummer. Med det kan polisen begära ut till vem pengarna gått. Det var en av sakerna de ville ha skärmdump på. I övrigt hade jag de adressuppgifter säljaren hade uppgett på Tradera.

Jag hade såklart velat ta lagen i egna händer men de finns väl inget sätt att utifrån vad jag har, få reda på vem personen är och speciellt bor?
Citera
2021-11-20, 21:45
Medlem
-GGs avatar
Jag har faktiskt skickat en hel del genom åren till köpare och fått betalt efter leverans. Aldrig blivit lurad. Men jag säljer endast till svenskar när det handlar om att jag ska skicka det först, och jag kollar upp dem på Lexbase och Ratsit innan, och ser var de bor, hur länge de har bott där och vad medelinkomsten är i området. För chansen att en svensk gubbe över 50 år, som bott i över 5-10 år på samma adress och har en normal inkomst, ska lura dig är så liten. Ingen svensk med ett sådant liv vill riskera att bli associerad med Blocket-bedrägerier, eller lura någon på belopp under 1.000 kr.

Sedan är jag så löjlig att jag gillar att se när en Swish-betalning har kommit, som en liten present! Haha.
Citera
2021-11-21, 23:44
Medlem
Vad tror ni om att det förekommer organiserad price jacking av vanliga produkter?

Ibland blir man ju mind blown när man ser en pryl i butik för 2500kr - sen kikar man på Tradera och där hittar man att det aktivt budas på begagnade versioner av samma pryl för 2450kr.

Vad tror ni: är det korkade auktionsköpare som inte kollar upp nypriset, eller kan det va nån slags organiserat försök till pristrissande?
(För att tex påverka de som söker på tradera på tidigare sålda varar och vilket pris det gick för)

Det är ju känt att inom dyra rariteter på auktion funnits pristrissarblfufar https://screenrant.com/super-mario-6...nt-laundering/ men det kan ju tyckas lite mindre realistiskt att tjäna pengar på sånt när det gäller nya prylar där vettiga människor bara kollar pricerunner/prisjakt.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-11-21 kl. 23:46.
Citera
2021-11-23, 15:31
Medlem
Emmoelmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Denna man är nu släppt från fängelset igen och omgående försöker han lura köpare på Blocket.
Ger inte kriminalvården någon form av behandling när han sitter inne?
Han har typ 10 målnr för bedrägeri registrerad på sig.

Åh, skit också att jag inte hittade detta inlägg tidigare!! Jag har precis blivit lurad av denna Jonas. Behövde en bok, studentlitteratur, ganska akut och lade in en annons på Blocket. Han svarade att han hade boken, fin och som ny. Jag swishade 400 kr och han skulle skicka boken. Ingen stor summa men för mig som ska försörja 6 barn på bara barnbidrag och ett mindre studiemedel så är det grymt kännbart. Boken har inte kommit...
Citera
2021-11-29, 20:42
Medlem
Annacondas avatar
Vill bara tacka nedanstående användare:
Citat:
Ursprungligen postat av garremannen
Jag har nu varit i kontakt med redbet och fått mer kött på benen.
Citat:
Citat:
....
Gunnar: [21:15] Okej då förstår jag hur det ligger till :/
[21:16] Här har du ett nummer: 3247205390
....
Camilla: [21:18] Ja, högst troligt har personen ett spelkonto. Jag tror att MR Green använder samma. Men fråga spelbolagen om de använder GLUE finance som bank och ge dem referensnumrena så kan de kolla
...
Jag hittade två överföringar från mig till kontonumret ovan idag. Tack och lov för Flashback & Camilla! Genom detta kunde jag hitta att "GLUE finance" numera heter "trustly" och kom då ihåg att det var fråga om två (försenade) räkningar som jag hade betalt via dem .

Trist med alla er som blivit blåsta på Blocket etc .
Citera
2021-12-08, 23:32
Medlem
U22s avatar
Säljare på Tradera skickar inte varan och kommer med dåliga ursäkter

Vann ett bud på Tradera för 2 veckor sen, en vara jag verkligen vill ha, betalade samma dag, säljaren fick pengarna dagen efter och sa att han skulle skicka samma dag.
En vecka senare hör jag av mig och frågar varför jag inte har fått varan, säljaren skyller på att han haft "fullt upp", men lovade att han skulle skicka den dagen efter.
Ännu en vecka går och jag skriver igen och frågar vart skiten är nånstans. Han skyller på att han varit sjuk. Jag svarar och säger att jag är på gränsen att anmäla detta, för efter 2 veckor bör han ha haft tid att skicka den NÅN gång.

Inget svar sen dess. Vad kan jag göra om det visar sig vara bedrägeri? Säljaren hade bara positiva recensioner men inget hindrar honom från att börja luras förr eller senare...
Ska jag skriva till Tradera om jag inte får varan? Kommer jag få pengarna tillbaka i så fall? Mvh
Citera
2021-12-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Vann ett bud på Tradera för 2 veckor sen, en vara jag verkligen vill ha, betalade samma dag, säljaren fick pengarna dagen efter och sa att han skulle skicka samma dag.
En vecka senare hör jag av mig och frågar varför jag inte har fått varan, säljaren skyller på att han haft "fullt upp", men lovade att han skulle skicka den dagen efter.
Ännu en vecka går och jag skriver igen och frågar vart skiten är nånstans. Han skyller på att han varit sjuk. Jag svarar och säger att jag är på gränsen att anmäla detta, för efter 2 veckor bör han ha haft tid att skicka den NÅN gång.

Inget svar sen dess. Vad kan jag göra om det visar sig vara bedrägeri? Säljaren hade bara positiva recensioner men inget hindrar honom från att börja luras förr eller senare...
Ska jag skriva till Tradera om jag inte får varan? Kommer jag få pengarna tillbaka i så fall? Mvh

Ring gärna tradera om de har något nummer, annars så mejla så fort som möjligt. Behåll bevis på all sorts kommunikation du och säljaren haft. Gärna i skrift.

Sen kanske det är dags att polisanmäla. Men komma först vad tradera rutiner är.. har aldrig handlat där så vet inte exakt hur betalningen sker och vilken säkerhet det är med.
Citera
2021-12-08, 23:42
Medlem
Kolla vad andra köpare gett för betyg på säljaren....ta kontakt med tradera ..har du betalt genom tradera ??
Citera
2021-12-08, 23:46
Medlem
Pilletants avatar
Tyvärr är det så att Tradera endast kan ta kontakt med säljaren och i ett samförstånd få denne att göra det som säljaren har åtagit sig att göra enligt Traderas avtal som säljaren kryssade i, i sitt godkännande. Funkar detta ej så kan säljaren bli avstängd men det kan bara ske om hen har fått för många negativa omdömen jämfört med positiva har hen t.ex. fler positiva omdömen så väljer oftast Tradera att inte stänga av säljare (det står inte så i avtal men av erfarenhet så har de det som oskriven praxis). Tradera kan ej enligt lag tvinga säljaren att leverera det hen har åtagit sig att göra.

Mitt bästa tips är att ta kontakt med Traderas support och ge dem all info samt bevis så som mail etc. de brukar vara bra på att få ihop en lösning på det mesta samt svara.
Senast redigerad av Pilletant 2021-12-08 kl. 23:48.
Citera
2021-12-08, 23:46
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kolla vad andra köpare gett för betyg på säljaren....ta kontakt med tradera ..har du betalt genom tradera ??

Bara positiva recensioner.
Ja jag har betalat via tradera
Citera
2021-12-08, 23:47
Medlem
Alezandaars avatar
Prata med Tradera om vad som gäller. Dom har en chatt öppen hela dagarna typ kontorstid.
Citera
2021-12-09, 00:45
Medlem
Musik.mannens avatar
Vad har du köpt på tradera och vad har säljaren för nick?
Så att fler slipper bli lurad av denna person om det nu är hans fel.
Jag vet att det funnit fler trådar här på Flashback genom åren som handlar om folk som blivit blåsta på blocket , tradera där man gått ut å varnat.

Har själv blivit blåst på en skivspelare en gång i världen för ca 10år sedan men då hade inte tradera dessa säkrare betaltjänster så ord stod mot ord och Polisen gör som vanligt ingenting när det kommer till internet bedrägerier trots mina bevis då säljaren dessutom använde sig utav falska uppgifter.

När det kommer till billigare grejer som kläder eller skivor så blir folk sällan lurade utan det är när det kommer till dyrare grejer som folk inte är ärliga.
En lurad person kan ju lätt bli fler så om en användare har många positiva omdömen nu så kan det med tiden bli flera negativa men deras omdömessystem fungerar inte riktigt vilket tradera vet om.
Har en säljare tillräckligt med dåliga omdömen så stängs dom i regel av från siten.

Jag kan tillägga att jag använder mig utav paypal som är en lite säkrare betalningslösning så man även kan få igen pengar om man betalt via dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in