Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-17, 08:19
  #1
Avstängd
modena12s avatar
-hej alla FB:are.

Tänkte ställa lite frågor om bankomater här.

-Var (på den bifogade länken http://soniadoestudio2000.files.word...3/bankomat.jpg) finns den dolda kameran i bankomaterna?
-hur länge sparas filmen i bankomaterna?
-hur lämnas filmen ut? via åklagares begäran eller en polisutredares?

mvh
Citera
2009-07-17, 08:30
  #2
Medlem
Hofs avatar
ursäkta om jag ställer en bifråga men

- har verkligen ALLA bankmater en kamera? har funderat på det länge ifall d även gäller bankomater ute på vischan i nån norrlänsk håla?
Citera
2009-07-17, 08:47
  #3
Medlem
Nu ser jag inte din bild så jag kan inte svara på var kameran sitter.. men

Jag tror inte det finns kameror på alla bankomater. För bara ett halvår sedan såg jag när de installerade kameror på bankomaterna i Norrköpings centrum.

Och på Swedbanks automater sitter de bakom den svarta plattan brevid/under kortslotten.
Citera
2009-07-17, 10:10
  #4
Medlem
.

Det är ju inte så att kameran Måste sitta i själva bankomaten, vrid lite på huvudet och titta runt omkring, nånstans sitter den en elak liten kamera
Citera
2009-07-17, 10:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Det är ju inte så att kameran Måste sitta i själva bankomaten, vrid lite på huvudet och titta runt omkring, nånstans sitter den en elak liten kamera
Visst, då sitter den rätt högt till vänster eller höger!
MEN: Det kan väl finnas en kamera inne i automaten oxå? Och då måste den ju sitta i displayen/teckenfönstret...
Har i varje fall för mej att jag har sett bankomatbilder tagna framifrån och underifrån på efterlyst....
By the way: Vad har Du tänkt hitta på??
Citera
2009-07-17, 10:44
  #6
Medlem
sinkaduss avatar
Ju fler kameror desto bättre. Jag har inget och dölja! Hindrar dom brott tycker jag bara det är positivt.
London har en helvetes massa kameror och där har kriminaliteten på gatorna minskat rejält.
Citera
2009-07-17, 13:51
  #7
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modena12
-hej alla FB:are.

Tänkte ställa lite frågor om bankomater här.

-Var (på den bifogade länken http://soniadoestudio2000.files.word...3/bankomat.jpg) finns den dolda kameran i bankomaterna?
-hur länge sparas filmen i bankomaterna?
-hur lämnas filmen ut? via åklagares begäran eller en polisutredares?

mvh

Hmm...trickig fråga, jag har hört att inte alla bankomater är utrustade med kamera till skillnad från swedbanks automater. Det har också diskuterats om kameran är monterad externt dvs det är en separat enhet riktad mot bankomaten eller om det finns en inbyggd i bankomaten, personligen tror att att det är få bankomater som har övervakning förutom dom i storstäderna och/eller på utsatta platser.

Jag har hört att inspelat material sparas i ca 14 till 30 dagar och sen att det spelas över, en del hävdar att banken sparar filmerna upp till 2 år.

Åklagaren eller polisen får ta upp ärendet vid en domstol för att få det utlämnat.
Citera
2009-07-17, 13:52
  #8
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Ju fler kameror desto bättre. Jag har inget och dölja! Hindrar dom brott tycker jag bara det är positivt.
London har en helvetes massa kameror och där har kriminaliteten på gatorna minskat rejält.

Är du säker?

http://www.guardian.co.uk/uk/2008/may/06/ukcrime1
Citera
2009-07-18, 20:28
  #9
Medlem
sinkaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Är du säker?

http://www.guardian.co.uk/uk/2008/may/06/ukcrime1
Fan, det var inte så lyckat som jag trodde.
Citera
2009-07-24, 16:28
  #10
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Fan, det var inte så lyckat som jag trodde.

Falsk trygghet kallas det när man förlitar sig mer på tekniken än människan och det är faktiskt ett vanligt förekommande fenomen, tyvärr
Citera
2009-07-25, 01:33
  #11
Medlem
över 1 år sedan jag stog vid en bankomat och skulle byta skyddet för kameran.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/bankomat.jpg
Bakom där sitter den lilla sötnosen på de bankomater som har kameror i sig. Just på den bilden är det inte en kamera där bakom. Oftast är det en svart del ovanför bilden på ditt bankomatkort som den sitter bakom.
(för trött för att googla fram en korrekt bild).

-hur länge sparas filmen i bankomaterna?
Denna fråga ställs så ofta på detta forum och jag önskar verkligen att jag inte var så trött när jag praktiserade så jag verkligen kom ihåg skiten. Stog efterallt och jobbade med så otroligt många boxxar och lärde mig inspelningen.
Hur som helst kommer jag ihåg att vi kunde gå väldigt långt bak på visa banker. Efterallt så är det två st 500gigare på dom normala bankerna som lagrar allt.

-hur lämnas filmen ut? via åklagares begäran eller en polisutredares?
Bara polis får öppna lådan och ta ut hddna för att använda i en utredning. Bankpersonal får absolut inte röra dom och service tekniker för bara göra dom lämpliga lagningarna och service.
HDDs som byts ut när dom blir gamla måste sparas i minst 3-5Månader ifall det har hänt något brott.

Kan lova att iaf Alla bankomater I stockholm är utrustade med en kamera I sig. Samt Kameror som övervakar bankomaterna från utsidan.

Några mer frågor så ska jag försöka att svara så gott jag kan : ) .

//roses
Citera
2009-07-25, 15:51
  #12
Medlem
Citat:
Ju fler kameror desto bättre. Jag har inget och dölja! Hindrar dom brott tycker jag bara det är positivt.
London har en helvetes massa kameror och där har kriminaliteten på gatorna minskat rejält.

kriminaliteten i London är inte försvunnen den är bara flyttad från centrum. Du kan knappt gå utanför det tv övervakade området förens du har några tjuvar över dig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback