Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-16, 22:00
  #1
Medlem
Hej det är så att jag har mobilt bredband från telia och undrar om det finns ett program som mäter hur många mb man laddar ner/skickar upp. Det är så att telia brukar strypa bredbandet om man laddar ner mer än 5 gb i månaden.
Man kan kolla genom Systemövervakaren skickade och mottagna mb men ett bättre program skulle uppskattas.
Citera
2009-07-16, 22:24
  #2
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muqi
Hej det är så att jag har mobilt bredband från telia och undrar om det finns ett program som mäter hur många mb man laddar ner/skickar upp. Det är så att telia brukar strypa bredbandet om man laddar ner mer än 5 gb i månaden.
Man kan kolla genom Systemövervakaren skickade och mottagna mb men ett bättre program skulle uppskattas.

Finns i Conky
Citera
2009-07-16, 23:05
  #3
Medlem
nutkjells avatar
conky är kärlek.
Citera
2009-07-17, 00:38
  #4
Medlem
Eftersom du kör med 3g kan det vara värt att kolla på HSOconnect för att hantera anslutningen. Lätt att sätta upp och tar hand om allt från att ansluta och visar till skillnad från NetworkManager signalstyrka och vilket nät man är ansluten till. Sen ser man lätt hur mycket data upp/ner som går i en session och man kan sätta en cap som kopplar ner om det överstiger en gräns.

För att hålla koll på hur mycket data som går på ett interface över tiden kan jag varmt rekomendera vnstat. Är för visso ett terminal verktyg men finns en web frontend, men då måste du köra en webserver+php lokalt vilket kanske inte är optimalt. Men sjukt bra du kan se trafikdata senaste timmen, dagen, veckan, månaden, åren på alla olika interface. Och i web frontenden blir allt grafiskt och lulligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback