Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 12:41
  #961
Medlem
R.Bloodworths avatar
Inception växte ännu mer i mina ögon efter att ha sett denna:
https://www.youtube.com/watch?v=ginQNMiRu2w
Citera
2017-11-09, 11:52
  #962
Medlem
I slutet när han snurrar sin frus totem. Sen blir vi förbluffade om han drömmer eller ej. Men jag har tänkt på att i hans drömmar har han sin vigselring, han totem vill jag påstå, på sig och i verkligheten inte. Det är inte uttalat vad som är hans totem, men den snurrande pjäsen är bestämd för hans döda fru. Någon mer som tänkt på det?
Citera
2017-11-09, 22:50
  #963
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicoD
I slutet när han snurrar sin frus totem. Sen blir vi förbluffade om han drömmer eller ej. Men jag har tänkt på att i hans drömmar har han sin vigselring, han totem vill jag påstå, på sig och i verkligheten inte. Det är inte uttalat vad som är hans totem, men den snurrande pjäsen är bestämd för hans döda fru. Någon mer som tänkt på det?
Nej. Han hade sin vigselring som totem innan frun dog. Efter att hon dog började han använda hennes totem istället för sin egen.

För att besvara din egentliga fråga: Drömmer han? Troligtvis inte, eftersom han inte har på sig sin vigselring i slutet, men i sina drömmar har han alltid på sig sin vigselring. Men det är fullt möjligt att han faktiskt drömmer ändå - För om han verkligen tror att han är tillbaka i verkligheten, så borde han logiskt sett drömma att han inte har vigselringen på sig. Det är väldigt komplicerat och man blir lätt snurrig i huvudet om man tänker för mycket på det.

Det fantastiska med filmens slut är väl snarare att det fortfarande än idag pratas om det, och alla tror olika saker. DET är vad jag kallar ett mäktigt slut på en film, och det är just därför som Inception är ett mästerverk.

Jag tror dock att Christopher Nolan vill att man själv får välja hur filmen slutar eller inte. Känns slutet som en dröm för dig? Då är det en dröm. Känns slutet som verkligt för dig? Då är det verkligt.
__________________
Senast redigerad av Jonipoon 2017-11-09 kl. 23:00.
Citera
2017-11-10, 11:18
  #964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag tror dock att Christopher Nolan vill att man själv får välja hur filmen slutar eller inte. Känns slutet som en dröm för dig? Då är det en dröm. Känns slutet som verkligt för dig? Då är det verkligt.

Där har du mig. Perfekt formulerat.
Citera
2017-12-06, 00:22
  #965
Medlem
Bilfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Den var väl inte annorlunda från andra filmer? Samma dumma action som vanligt om du frågar mig. Inception hade kunnat blivit ett guldkorn, men de sabbade det genom att slopa "drömkomponenten" och byta ut den mot vanlig action.

Vad är det med Nolans actionsekvenser som du inte gillar?
Citera
2018-04-20, 22:56
  #966
Medlem
Är det någon som vet hur filmteamet gjorde för att filma scenen där Cobb och Ariadne börjar gå på en vertikal gata?
Den delen verkar aldrig nämnas någonstans av någon anledning - den syns vid 1:40 i den här videon.

https://www.youtube.com/watch?v=dG22TcpjRnY&t=100s

Min gissning är att de förmodligen helt enkelt byggde en modell av en stad och roterade den tillsammans med kameran, ungefär som när de roterade hallen i "Hallway Fight"-scenen.
Citera
2018-04-21, 01:14
  #967
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Är det någon som vet hur filmteamet gjorde för att filma scenen där Cobb och Ariadne börjar gå på en vertikal gata?
Den delen verkar aldrig nämnas någonstans av någon anledning - den syns vid 1:40 i den här videon.

https://www.youtube.com/watch?v=dG22TcpjRnY&t=100s

Min gissning är att de förmodligen helt enkelt byggde en modell av en stad och roterade den tillsammans med kameran, ungefär som när de roterade hallen i "Hallway Fight"-scenen.
Om man ser till skådisarnas kroppsrörelser så skulle jag gissa på ett roterande blue/green-screen rum, som sedan pyntas med CGI. Tycker det ser ganska sunkigt ut, när de kliver över. Hukar sig, går sedan lite i sirap, för att sedan knalla på som vanligt uppåt. Hade nog gjorts bättre med CGI fullt ut.

.. och nu kommer väl nån med länk som visar på att det var 100% CGI.
Citera
2018-04-22, 14:59
  #968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Om man ser till skådisarnas kroppsrörelser så skulle jag gissa på ett roterande blue/green-screen rum, som sedan pyntas med CGI. Tycker det ser ganska sunkigt ut, när de kliver över. Hukar sig, går sedan lite i sirap, för att sedan knalla på som vanligt uppåt. Hade nog gjorts bättre med CGI fullt ut.

.. och nu kommer väl nån med länk som visar på att det var 100% CGI.
De har säkerligen använt en del CGI i den där scenen, eftersom det hade varit väldigt svårt att få till alla detaljer ordentligt med enbart fysiska effekter.
Men Christopher Nolan såg säkert till att använda så lite CGI som möjligt, exempelvis genom att använda en trovärdig modell av en stadsgata och sen lägga till mindre detaljer i stil med bilar som rör sig i bakgrunden och liknande.
Citera
2020-11-14, 19:54
  #969
Medlem
Messier71s avatar
Kanske har nämnts redan, men är det inte lite anmärkningsvärt vilka sterilt inrutade drömmar karaktärerna har?

För att vara en film om drömmar tycks det finnas väldigt lite av det farliga, märkliga och spännande i de här människornas undermedvetna.
Citera
2020-12-18, 10:43
  #970
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Tog svamp och såg Incption. Det var en högre form av förståelse.
Citera
2021-01-01, 00:17
  #971
Medlem
En väldigt bra film som jag har sett flera gånger.
__________________
Senast redigerad av nornaa 2021-01-01 kl. 00:20. Anledning: Stavfel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback