• 37 375 online
  • 1 135 278 medlemmar
  • 58 845 299 inlägg
2009-07-16, 19:40
Avstängd
Det är ett av de mest omskrivna mordfallen i Norge och här spelade ett svenskt par - Sten Ekroth & Vibeke Ekroth (om än hon är född i norge) stora roller.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...el_1886079.svd

Sten Ekroth är efter vad jag förstått en fantastisk person som haft många strängar på sin lyra.
Citera
2009-07-16, 19:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dubbelmordet i "Lille Helvete", 1969.

Citat:
Ursprungligen postat av MachoDemon
Det är ett av de mest omskrivna mordfallen i Norge och här spelade ett svenskt par - Sten Ekroth & Vibeke Ekroth (om än hon är född i norge) stora roller.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...el_1886079.svd

Sten Ekroth är efter vad jag förstått en fantastisk person som haft många strängar på sin lyra.

Det finns faktiskt redan en tråd om detta dubbelmord i Fredrikstad, som Liland blev dömd för 1970.
Citera
2009-07-16, 19:54
Avstängd
OK SkaraBorg

jag ville egentligen fokusera på Sten Ekroth och Stiftelsen Djurens Vänner hette den väl - där S E var den drivande kraften - S D V köpte bland annat in en Mercedes 600 (värsta bilen i mitten av 1960-talet). Finansiär var en gammal dam från Norrland - det blev ett jävla liv - och S E var det väl som satte in en gubbe för att gifta sig med tanten. Det blev åtal och S E gick fri efter vad jag förstått & kunde flytta i i damens villa i Äppelviken - hon dog visst under resans gång och all hennes egenom gick nog till stiftelsen som kontrollerades av SE.

Jag visste bara inte var jag skulle lägga den tråden som jag ville vinkla över på - eftersom S E inte blev straffad utan kunde t o m tillgodogöra sig tillgångar - platsar den inte i kriminalitet. Kändis vet jag inte om han är heller - men han var manager för popbandet Pussycats & har naturligtvis snurrat runt en hel del pengar och levt juste. Kan vi göra en Sten Ekroth-tråd nånstans - innefattande Stiftelsen Djurens Vänner om några vet.
Citera
2009-07-16, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sten E.

Citat:
jag ville egentligen fokusera på Sten Ekroth och Stiftelsen Djurens Vänner hette den väl - där S E var den drivande kraften - S D V köpte bland annat in en Mercedes 600 (värsta bilen i mitten av 1960-talet). Finansiär var en gammal dam från Norrland - det blev ett jävla liv - och S E var det väl som satte in en gubbe för att gifta sig med tanten. Det blev åtal och S E gick fri efter vad jag förstått & kunde flytta i i damens villa i Äppelviken - hon dog visst under resans gång och all hennes egenom gick nog till stiftelsen som kontrollerades av SE.

Jag visste bara inte var jag skulle lägga den tråden som jag ville vinkla över på - eftersom S E inte blev straffad utan kunde t o m tillgodogöra sig tillgångar - platsar den inte i kriminalitet. Kändis vet jag inte om han är heller - men han var manager för popbandet Pussycats & har naturligtvis snurrat runt en hel del pengar och levt juste. Kan vi göra en Sten Ekroth-tråd nånstans - innefattande Stiftelsen Djurens Vänner om några vet.

Jag förstår vad du menar MachoDemon.

Kommer mycket väl ihåg gamla Tyra och detta par. Tror att Tyra blev närmare 100 år.

Det var väldiga skriverier om detta med "Djurens Vänner". Gamla Tyra var ogift, hade inga barn och var nog något dement. Undrar om hon inte bodde i Los?

Kommer ihåg att någon av tidningsdrakarna hade gjort en interjuv med henne. Hon tittade in i kameran, skrattade glatt och sade sedan (enligt draken): "Javisst är jag nazist!" Som tur var så gjorde tidningen det enda rätta. De tog henne inte på allvar. Hon måste ha varit ca 97 år då.

Moderatorerna kan slår samman de båda trådarna?
Citera
2009-07-16, 20:58
Avstängd
Helt Jävla Rätt SkaraBorg

Tyra kom från Rik Bond/SkogsÄgarsläkt och var dotter - hon hade flyttat till AnkeBorg & den här villan i Äppelviken - den lyckades S E ta över och bo i.
Gissningsvis var den obelånad - gissningsvis var det S E som njöt på Mercedesen - en mycket ovanlig bil. Du har bra grepp på de fragment jag läst mig till.
Citera
2009-07-16, 21:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant fall.

Citat:
Tyra kom från Rik Bond/SkogsÄgarsläkt och var dotter - hon hade flyttat till AnkeBorg & den här villan i Äppelviken - den lyckades S E ta över och bo i.
Gissningsvis var den obelånad - gissningsvis var det S E som njöt på Mercedesen - en mycket ovanlig bil. Du har bra grepp på de fragment jag läst mig till.

Ja jag har läst mycket om detta par och gamla Tyra samt "Lilandsaken".

Tycker du lägger upp intressanta trådar MachoDemon.
Citera
2009-07-17, 03:39
Medlem
S.E er et menneske som fort blir upopulær i de kretser han befinner seg i.
Lilands enke kunne berette at SE nesten presset Liland for penger.
Det er også andre som har fått livet sitt ødelagt av dette menneskelignende vesenet som S.E er.

- Og, ja, som dere ser: jeg er norsk :-)
Citera
2009-07-17, 10:28
Avstängd
Oriana - Ja Liland betalade senare

Sten Ekroth & Vibeken en drös med pengar - men var dom inte nöjda med det.

Synd att jag inte kan länka något om tyra och djurens vänner - hittar inget på internet.

Så Sten Ekroth har m a o FödGeni.
Citera
2009-07-17, 13:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Födgeni.

Citat:
Sten Ekroth & Vibeken en drös med pengar - men var dom inte nöjda med det.

Synd att jag inte kan länka något om tyra och djurens vänner - hittar inget på internet.

Så Sten Ekroth har m a o FödGeni.

Ja det har han verkligen. Han och frun är verkligen intressanta människor.

Boken som han skrev om "Julemorden" som jag fick tag på är faktiskt dedicerad av honom själv. Han utgav boken på ett förlag som han kallade för Power Press i Stockholm. Förordet är daterat Bromma den 2 juli 1991 och dedikationen till den 4 juli 1994.

Undrar om Power Press utgav något mera?
Citera