Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-09, 09:59
  #61
Medlem
Faber Castells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
http://fof.se/tidning/2014/4/artikel...sta-generation

är ytterligare en intressant artikel i ämnet.

Russinen ur den kakan:

Citat:
Yasmin Hurd – en av forskarna i världen som vet mest om hur cannabis påverkar nervsystemet.(...) är inte speciellt orolig för att laglig handel med marijuana ska leda till att stora skaror av medelålders sällanrökare går ner sig i missbruk. Oron gäller ungdomarna.

Citat:
Dagens studier av drogvanor inom olika befolkningar ger inga säkra bevis för att cannabis verkligen orsakar neurobiologiska förändringar som ökar risken för att fastna i tyngre narkotika. Normer, socioekonomiska faktorer och andra omständigheter spelar trots allt en viktig roll.

Citat:
ingen tror att cannabis är den enda orsaken till psykoser eller schizofreni. Säkert är det flera faktorer som samverkar, säger Peter Allebeck, professor i socialmedicin vid Karolinska institutet

Citat:
I Sverige finns uppskattningsvis en miljon människor som någon gång har testat cannabis. Den överväldigande majoriteten klarar sig utmärkt. (...) – Jag fick massor av sagor berättade för mig i skolan om cannabis, som jag som vuxen och professionell insåg var hittepå, säger Ulf Guttormsson, utredare på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

Och folkhälsoministern, https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1...e-an-unga-tror

Citat:
Den bristande medvetenheten om riskerna med cannabis är säkerligen den största inkörsporten.

Fantastiskt att Maria Larsson, mellanstadielärare till yrket, kan uttala sig så tvärsäkert och i opposition mot forskning och beprövad erfarenhet. Heja Sverige!
__________________
Senast redigerad av Faber Castell 2014-04-09 kl. 10:02.
Citera
2014-04-09, 10:05
  #62
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faber Castell
Russinen ur den kakan:









Och folkhälsoministern, https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1...e-an-unga-tror



Fantastiskt att Maria Larsson, mellanstadielärare till yrket, kan uttala sig så tvärsäkert och i opposition mot forskning och beprövad erfarenhet. Heja Sverige!
Driver du eller? Maria lärde ju sig sina argument redan i grundskolan, klart att det måste vara så!
Citera
2014-04-09, 10:11
  #63
Medlem
Faber Castells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Driver du eller? Maria lärde ju sig sina argument redan i grundskolan, klart att det måste vara så!

Sorgligt på många sätt, men också lite charmigt. Det visar hur högt lojalitet snarare än kompetens värdesätts i Sverige. En slags korpen-mentalitet där deltagande premieras framför prestation.
Citera
2014-04-09, 10:41
  #64
Medlem
Nog kan jag känna mig lite småseg ibland ifall man rökt mycket under en period. Men det släpper ju samtidigt efter några dagars uppehåll.
Citera
2014-04-10, 08:22
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faber Castell
Russinen ur den kakan:









Och folkhälsoministern, https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1...e-an-unga-tror



Fantastiskt att Maria Larsson, mellanstadielärare till yrket, kan uttala sig så tvärsäkert och i opposition mot forskning och beprövad erfarenhet. Heja Sverige!

Det intressanta att ta med sig är att cannabis påverkar arvsanlagen och du överför ditt bruk på din avkomma. Att alla inte blir heroinister står rätt klart, men det är oerhört intressant att belöningssystem hos dina barn kan ändras till att bli mer droguppskattande.

Mot denna bakgrund ställer jag mig frågan, vad är de långsiktiga effekterna i ett samhälle där den harmlösa cannabisen är ett lika vanligt berusningsmedel som den livsfarliga alkoholen?

I övrigt tycker jag det är pinsamt att propagera för någon drog. Cannabis(miss)brukare kan numera nästan liknas vid vegetarianer / veganer som aldrig kan hålla käft om hur förträffligt deras livsval är. Ja, jag själv klipper en fet då och då och tar även andra droger, men jag springer ogärna runt och säger hur nice och ofarligt det är. Faktum är att ALLA droger är ofarliga om de tas i rätt mängd.
__________________
Senast redigerad av Ap4thy 2014-04-10 kl. 08:27.
Citera
2014-04-10, 10:44
  #66
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Det intressanta att ta med sig är att cannabis påverkar arvsanlagen och du överför ditt bruk på din avkomma. Att alla inte blir heroinister står rätt klart, men det är oerhört intressant att belöningssystem hos dina barn kan ändras till att bli mer droguppskattande.

Mot denna bakgrund ställer jag mig frågan, vad är de långsiktiga effekterna i ett samhälle där den harmlösa cannabisen är ett lika vanligt berusningsmedel som den livsfarliga alkoholen?

Vad menar du nu, alkohol påverkar ju också arvsanlagen?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback