Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 17:54
  #277
Medlem
Hej!

Är sugen på ett par fritidsbyxor, har en tight budget...

Undrar om Revoulution Race är ett bra val för mig?

Vad jag vill ha:

-snygga brallor att använda till vardags året runt

-kvalite som håller och funkar (tex andas mm) om jag får för mig att vara intresserad av vildmarksliv

Erfarenheter o synpunkter mottages tacksamt, alternativt förslag på alternativa byxor (som inte kostar 2-3000 kr)

Tack på förhand!
Citera
2018-11-05, 18:28
  #278
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicktorsk
Hej!

Är sugen på ett par fritidsbyxor, har en tight budget...

Undrar om Revoulution Race är ett bra val för mig?

Vad jag vill ha:

-snygga brallor att använda till vardags året runt

-kvalite som håller och funkar (tex andas mm) om jag får för mig att vara intresserad av vildmarksliv

Erfarenheter o synpunkter mottages tacksamt, alternativt förslag på alternativa byxor (som inte kostar 2-3000 kr)

Tack på förhand!

RR är, enligt mig, ett prisvärt alternativ och jag själv gillar deras design o färger. Använder deras brallor både i vardagen och i naturen.
Citera
2018-11-05, 19:04
  #279
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicktorsk
Hej!

Är sugen på ett par fritidsbyxor, har en tight budget...

Undrar om Revoulution Race är ett bra val för mig?

Vad jag vill ha:

-snygga brallor att använda till vardags året runt

-kvalite som håller och funkar (tex andas mm) om jag får för mig att vara intresserad av vildmarksliv

Erfarenheter o synpunkter mottages tacksamt, alternativt förslag på alternativa byxor (som inte kostar 2-3000 kr)

Tack på förhand!
Här kanske du hittar nåt:
https://itaboutdoor.se/klader/byxor/...sc&order=price
Citera
2019-01-26, 08:51
  #280
Medlem
Isnatts avatar
Köpte en långärmad ull-undertröja från Dilling i höstas. Fantastiskt skönt material och har nu 'snöat' in lite på ull.
Köpte en stor tjock ullfilt som är underbar och har även börjat köpa på mig ullsockor och ullstrumpor.
Men ull är dyrt per kg och det finns många olika blandningar där ullen 'späs' ut med andra material. Kanske för att förstärka slitstyrkan och göra dom mer elastiska, vad vet jag.
Men hur mycket ull bör ett par strumpor innehålla för att bibehålla ullets egenskaper? Har sett 'ullstrumpor' med allt från 20%-100% ull.
Citera
2019-01-26, 17:09
  #281
Medlem
De flesta strumpor/sockor jag sett brukar innehålla minst 60% ull. Så gissar på att det kan ligga därikring för att ullens egenskaper ska bibehållas.

Kan tipsa om vadmal om du gillar ull. Väldigt varmt och skönt. Går att köpa riktigt billiga och tjocka gamla militäröverskotts byxor och rockar till bra pris. Beredskapsboden har jag själv handlat på och är supernöjd med ett par m39 byxor jag köpte nu till vintern.
Citera
2021-02-06, 18:43
  #282
Medlem
Triremers avatar
Är intresserad av en skaljacka med snölås. Är det bara Gore-Tex som gäller? Hur bra är andra membran? Har någon ett bra tips på jacka i prisklassen upp till 4000kr?
Citera
2021-02-09, 21:19
  #283
Medlem
MrRos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Är intresserad av en skaljacka med snölås. Är det bara Gore-Tex som gäller? Hur bra är andra membran? Har någon ett bra tips på jacka i prisklassen upp till 4000kr?

Det är bara Goretex som gäller. Allt annat är skräp. Antingen så läcker de, eller så andas de inte. Oftast båda. För upp tlll 4k får du en av ett respektabelt märke. Jag gillar Haglöfs. Tierra som de har på naturkompaniet är även de väldigt bra.
Citera
2021-02-09, 23:27
  #284
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRo
Det är bara Goretex som gäller. Allt annat är skräp. Antingen så läcker de, eller så andas de inte. Oftast båda. För upp tlll 4k får du en av ett respektabelt märke. Jag gillar Haglöfs. Tierra som de har på naturkompaniet är även de väldigt bra.

Tack! Tänkte det med.

Kollat på: Haglöfs Elation Gore-Tex https://www.outnorth.se/haglofs/elat...GreenTrueBlack
och även Arcteryx

Arcteryx Sabre AR https://www.eventyrsport.se/sabre-ar...UaAqXMEALw_wcB

Tierra Templet https://www.naturkompaniet.se/tierra...hite-t1066200/

Kan hitta alla för runt 4k, har äve 10% rabatt på Naturkompaniet.
Har testat de två förstnämnda och gillar båda. Haglöfs känns mer oldschool. En sak jag gillar med är att jackorna känns rejäla. Konkurrenter som Mammut måste man upp till 6-7k för att ens få bra dragkedjor, de billigare är riktig skit känns det som.
Citera
2021-02-10, 07:14
  #285
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Är intresserad av en skaljacka med snölås. Är det bara Gore-Tex som gäller? Hur bra är andra membran? Har någon ett bra tips på jacka i prisklassen upp till 4000kr?


Det beror på vilka förhållanden den skall användas under. Är det < -10 så är Gore-Tex meningslöst och skapar man kondens som fryser till is, är det däremot < 10 > -10 så fungerar det bra

Det finns skaljackor som ventilerar bättre

https://www.klattermusen.com/sv/herr/skaljackor/
__________________
Senast redigerad av maallgan 2021-02-10 kl. 07:17.
Citera
2021-02-13, 21:08
  #286
Medlem
Svantevits avatar
Är fjällräven nåt att ha nuförtiden, eller har det förvandlats till ett rent modemärke? Sett en hel del klagomål på kvalitén som skrevs runt 2012-2014. Har fjällräven skärpt till sig sen dess?
Citera
2021-02-14, 17:42
  #287
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Är fjällräven nåt att ha nuförtiden, eller har det förvandlats till ett rent modemärke? Sett en hel del klagomål på kvalitén som skrevs runt 2012-2014. Har fjällräven skärpt till sig sen dess?
Jag har inte köpt något från fjällräven på länge. Men jag har klämmt på deras saker många gånger i affärerna.
Min mening är att deras saker inte är nog funktionella för priset. De kör mycket g1000 fortfarande och för det priset de sätter på grejorna är det inte värt det. En g1000 "skaljacka" kostar mer än en trelagers gore tex från arcteryx ibland. Då väljer alla vettiga människor arcteryx 646757754 gånger av 10.

När det kommer till kvalitén så har jag som sagt inte köpt något sedan deras kvalité dipp. Men när jag känner på sakerna i butik känns de lika dåliga i alla fall.
Citera
2021-02-14, 17:54
  #288
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Jag har inte köpt något från fjällräven på länge. Men jag har klämmt på deras saker många gånger i affärerna.
Min mening är att deras saker inte är nog funktionella för priset. De kör mycket g1000 fortfarande och för det priset de sätter på grejorna är det inte värt det. En g1000 "skaljacka" kostar mer än en trelagers gore tex från arcteryx ibland. Då väljer alla vettiga människor arcteryx 646757754 gånger av 10.

När det kommer till kvalitén så har jag som sagt inte köpt något sedan deras kvalité dipp. Men när jag känner på sakerna i butik känns de lika dåliga i alla fall.


Enda fördelen med en g1000 jacka är ju att den kommer att hålla 3 ggr längre än en trelagers gore tex från arcteryx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback