Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-17, 23:16
  #613
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Kolla in talet Hägglund höll på rikstinget, talet han höll i Almedalen och artikeln han publicerade på Newsmill direkt efter. Det handlar om en enorm omsvängning av inte bara partiets politik utan av hela attityden och anslaget, och jag är övertygad att man kan nå 10 % om man löper linan ut.

Du måste var frälst. Tiden är förbi för ett parti med kristen profil. Muslimsk skulle funka bättre.
Citera
2015-06-09, 23:46
  #614
Medlem
SmokeOns avatar
Enligt Ekot beror Busch Thor beslut att flytta på Emma Henriksson att hon vill ha en mer lojal partikamrat på posten. Det handlar förmodligen om att göra sig av med hinder för att staka ut en annan politisk riktning än den man hade under Hägglunds tid. Ekots politikexpert nämnde bland annat Aron Modig som tänkbar ny gruppledare.
Citera
2015-06-09, 23:48
  #615
Medlem
Captinheros avatar
Vad hon nu heter Silverstrand? Eh vette fan, men byt henne till partiledare och gå med allians med SD, var öppet emot denna invandring vi har, sen var tydligare i frågor som höjda straff, mer disciplin i skolan, mer militär etc. Sen skit i pk forumet och våga bryta mot strömmen!
Citera
2015-06-09, 23:54
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Kristdemokraterna är ett av de partier som har minskat allra mest, från att ha fått över 11% vid valet 1998 är de nu och skvalpar runt 4%-spärren i varje opinionsundersökning. Även jag själv är en gammal Kristdemokratisk väljare som kommer lägga min röst på Sverigedemokraterna vid nästa val.

Att döma av opinionsundersökningarna i detta forum finns det ytterst få Kristdemokrater på Flashback. Därför kan det vara intressant att höra vad ni säger om partiet?

Det finns en kristdemokratisk gräsrotsrörelse, framförallt inom ungdomsförbundet, som företräder en mer traditionell konservatism. Man skulle kunna jämföra dem med den gamla sortens Moderater, de kommer inte heller från den pingstkyrkebakgrund som i övrigt präglar stora delar av de kristdemokratiska partiet. Finns det en potential att skapa ett större väljarunderlag på ett mer allmänkonservativt program?

Eller skall skall man in i den Westerbergska socialliberala fåran?

Kanske bör man vända sig mer till partiets gamla frikyrkliga bas med fokus på moraliska frågor om alkohol och sex?

Eller kanske den linje som inkluderar personer som Anders Wijkman och Ella Bohlin, där klassiska vänsterfrågor som miljö och bistånd står i fokus?

Vore intressant med era synpunkter.


Som jag ser det är KD:s stora problem främst två:

1) Man har ingen riktig ledare
2) Man drar sig alltmer mot nyliberalism vilket lämnar fältet vidöppet ända till vänster. Man har också de senaste åren alltmer godtagit socialliberalismens synsätt och samhällsbygge. Självmål.

Ett problem är att man hycklar. Man påstår sig stå för betydelsefulla värden som familjen osv, men i realiteten så har man ett feministiskt kvinnoförbund och påtvingas därför feminism. Vilket går emot alla förnuftsmässiga och naturliga syner på familj, kärlek, trohet, anständighet osv.

KD som motstånd mot nyliberalismen finns inte riktigt längre. Därför är man nära att åka ur. De enda som röstar är väl sådana som ser sig som kristna eller är allmänt förvirrade kring politiken och tror att slagord har något värde.
__________________
Senast redigerad av staffanwestberg 2015-06-09 kl. 23:56.
Citera
2015-06-17, 12:06
  #617
Avstängd
"Bråken inom Kristdemokraterna fortsätter."

Hälften av ledamöterna i riksdagsgruppen lade ner sina röster när Andreas Carlson valdes till gruppledare på tisdagskvällen.

I slutet av gruppmötet uppmanade partiledaren Ebba Busch Thor ledamöterna att inte prata om voteringen.

– Vi sa att vi skulle hålla det inom gruppen, säger en KD-ledamot.

http://www.dn.se/nyheter/politik/bra...r-sina-roster/
Citera
2015-06-17, 12:33
  #618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"Bråken inom Kristdemokraterna fortsätter."

Hälften av ledamöterna i riksdagsgruppen lade ner sina röster när Andreas Carlson valdes till gruppledare på tisdagskvällen.

I slutet av gruppmötet uppmanade partiledaren Ebba Busch Thor ledamöterna att inte prata om voteringen.

– Vi sa att vi skulle hålla det inom gruppen, säger en KD-ledamot.

http://www.dn.se/nyheter/politik/bra...r-sina-roster/

– Vi sa att vi skulle hålla det inom gruppen, säger en KD-ledamot.

Om man har bestämt att hålla det inom gruppen så är det just det man ska göra istället för att springa till första bästa journalist.
Citera
2015-06-17, 14:51
  #619
Medlem
Vad tycker Andreas Carlsson om mängden muslimska flyktingmän, jihad, sexslaveri och sharia? Är han tolerant och öppen för dessa influenser?
Citera
2015-07-28, 17:19
  #620
Medlem
elgecys avatar
Jag tycker de gör ett riktigt bra jobb för närvarande med stjärnan Ebba Busch Thor! Riktigt uppsving för mitt parti
Citera
2015-07-28, 17:29
  #621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag tycker de gör ett riktigt bra jobb för närvarande med stjärnan Ebba Busch Thor! Riktigt uppsving för mitt parti

Uppsving och uppsving. Än har detta "uppsving" inte påverkat opinionen nämnvärt. Men KD genomgår en välbehövlig förändring i mer konservativ riktning nu när EBT och Skyttedal drar i tåtarna. Dessvärre tror jag att det är för sent, då KD riskerar att bli klämda mellan M och SD. KD:s ansats till förändring är flera år för sen.
Citera
2015-07-29, 15:39
  #622
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag tycker de gör ett riktigt bra jobb för närvarande med stjärnan Ebba Busch Thor! Riktigt uppsving för mitt parti


Vad har hänt nu då? Jag har inte märkt något, har inte KD tagit semester, långledigt. Jag ger Ebba tre månader augusti, september och oktober att få fart på partiet annars är det nog kört. Den inre sprickan måste läkas.
Citera
2015-08-20, 13:59
  #623
Medlem
Dom får nog bli det partiet som tar första steget och lämnar alliansen och bildar block med SD om dom inte vill åka ur 2018.
Citera
2016-09-25, 20:55
  #624
Medlem
Cannabisministerns avatar
Problemen för KD tas upp ikväll i SVT.

Citat:
Kräftgång för Kristdemokraterna trots omläggning av politiken. Hur ska Ebba Busch Thor (KD) vända utvecklingen.

http://www.svtplay.se/video/10425754...a-25-sep-21-15
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback