Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2013-07-19, 16:51
  #97
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Började på gitarr och tycker inte bas är svårt rent tekniskt/fysiskt. Mer krävande koordination för gitarr tycker jag. Musikaliskt är väl en annan sak, krävs bra timing på bas och snygga/effektiva basgångar är inget man snyter ur sig.

Tycker nästan tvärtom. Inte så att den är överlag är svårare att spela rent musikaliskt. Nog för att det finns en och annan låt som är väldigt svår men vanligtvis får jag meka mycket mer med gitarrslingor än basen om jag spelar andras låtar.

Däremot själva instrumentet i sig. T ex min gitarr med den action jag föredrar och ett set super slinky på är otroligt lättspelad. Basen däremot - dels är jag inte utrustad med så långa fingrar vilket gör vissa slingor väldigt svårspelade/jobbiga. Blir också jobbigare för fingrarna/fingertopparna (och jo mina är ganska härdade redan men ett långt pass på basen känns av fortfarande) med tanke på strängarnas tjocklek och den kraft som krävs för att hålla nere dem. Sen att spela med fingrarna och få en bra ton kräver inte bara en hel del träning utan är dessutom mycket svårt när man växlar mellan att spela så och använda plektrum när man spelar gitarr. För min del iallafall fuckar det upp koordinationen och får alltid sitta en lång stund och repa innan för att få in det igen om jag tagit en paus från att spela bas. Man skulle väl köra plektrum där med men tyvärr har jag mycket svårt för den klangen man då får.
Citera
2015-08-30, 12:53
  #98
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Den som undrar kan alltid försöka sig på att spela basen i den här gamla poplåten.

https://www.youtube.com/watch?v=nyhBwuEIwCY

Instrument valfritt. Berätta gärna hur det gick!

Men om man fortfarande tycker att det är rätt lätt, så har vi en liten beskrivning över just hur lätt det kan vara.

https://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4

Så lätt det kan vara ...
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback