• 1
  • 2
2009-07-14, 19:55
Medlem
Dc3Rs avatar
Hej.

Våra grannar har ett träd som i princip står till hälften på min tomtgräns.

Det skymmer solen rakt på min altan nästan hela dagen.

Mina grannar har uttryckligen sagt att dom vill ha kvar det av någon jävla anledining (), så jag vänder mig till er: Hur dödar man ett träd snabbt, "osynligt" och utan att ödelägga hela kvarteret?

Kemikalier?
Såg? (helst inte...)

Trädet är inte så stort, ser björkaktigt ut, men kanske 3 meter högt, inte alls grovt, som en CDskiva kanske.

Eller något annat roligt, jag personligen gillar att spränga saker, och kemikalier, men allting är ju inte så lätt att få tag i.

Tack på förhand! /D
2009-07-14, 20:05
Medlem
in-vino-veritass avatar
Kopparspik på ett diskret ställe, lär de inte märka, är ljudlöst och du kan dra ut dem igen innan de sågar ned skiten och upptäcker dina hyss.
2009-07-14, 20:08
Medlem
Dc3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
Kopparspik på ett diskret ställe, lär de inte märka, är ljudlöst och du kan dra ut dem igen innan de sågar ned skiten och upptäcker dina hyss.

Hur lång tid tar det innan träden åtminstone tappar löven?

Läste i någon tråd att mättad saltlösning ska vara rätt roligt, men jag vill inte ha en 5 meter död cirkel runt det där trädet.
2009-07-14, 20:10
Medlem
thechosenones avatar
Gräv bort det på natten och täck över gropen så att det inte syns att du har varit där.

Annars kopparspik som föregående sa.
2009-07-14, 20:13
Medlem
grajsans avatar
såga bort den biten som är på din tomt
då dör säket resten av trädet också så småningom..
Medlem
Kopparspik är lite av en myt. Förmodligen är det en asp du har och då barkar du av den ca. 30 cm. runt om. upprepa proceduren efter ett år..
När löven ej grönskar längre kan du fälla trädet..

Om det är asp och du bara sågar ned, så får du problem gånger tio efter ett tag.

Får du tag i riktig round upp blir det enklare..borra hål, häll i och se skiten dö..
Medlem
in-vino-veritass avatar
Vet inte, att kopparspik överhuvudtaget kan döda träd lärde jag mig när jag var 6 år och såg på Hajk eller om det var i farsans scoutbok.I alla fall var poängen att man inte skulle använda spik när man byggde kojor utan man skulle knyta med rep.
Totalt livsfarligt förstås, vilken sexåring kan göra knopar som är säkra nog för att hålla upp en hel koja och den egna tyngden men trädet skonas.

Men jag kan gissa på att det tar kanske ett år, bäst är nog att spika på våren innan trädet börjar växa.
2009-07-14, 20:15
Medlem
in-vino-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Kopparspik är lite av en myt. Förmodligen är det en asp du har och då barkar du av den ca. 30 cm. runt om. upprepa proceduren efter ett år..
När löven ej grönskar längre kan du fälla trädet..

Om det är asp och du bara sågar ned, så får du problem gånger tio efter ett tag.

Får du tag i riktig round upp blir det enklare..borra hål, häll i och se skiten dö..

Industri-RoundUp som du behöver licens för? Hade garanterat funkar, hoppas TS känner en bonde.
2009-07-14, 20:15
Medlem
Dc3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenone
Gräv bort det på natten och täck över gropen så att det inte syns att du har varit där.

Annars kopparspik som föregående sa.

Gräva bort det

Kopparspik ja, men om hur lång tid dör trädet då?

Barka av verkar ta alldeles för lång tid.
2009-07-14, 20:19
Medlem
♫♫♫s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dc3R
Gräva bort det

Kopparspik ja, men om hur lång tid dör trädet då?

Barka av verkar ta alldeles för lång tid.

Det tar ett par år iaf, om du nu inte drar in spik längs hela stammen... Men det lär ju märkas
2009-07-14, 20:22
Moderator
rotadents avatar
Jag erbjuder TS den oemotståndliga officiella tråden om att döda träd:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=210592
2009-07-14, 20:23
Medlem
bongiovis avatar
Underbart att läsa.
Har tyvärr inget tips till dig.
Bilder vore fint som fan
  • 1