Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-05, 08:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Men hur funkar det i fjällen? När man redan är 1km över havsnivån och redan är bland de högsta punkterna långt över trädgränsen?

Åska är inte nåt mystiskt väsen som är ute efter att döda folk... Blixten följer den väg som ger minsta möjliga motstånd. Vilket oftast innebär att inte gå genom luften onödigt mycket utan ner i närmsta föremål som har kontakt med jorden. I fjällen finns det gott om fjäll, som är höga och faktist ÄR jorden som sticker upp, så det behövs inte så många föremål för att leda blixten ner i jorden.

Om du står längst uppe på en fjälltopp mitt i ett åskoväder, då förtjänar du en blixt i huvvet. Annars har du nog inte så mycket att oroa dig för.
Citera
2015-05-05, 09:07
  #14
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Åska är inte nåt mystiskt väsen som är ute efter att döda folk... Blixten följer den väg som ger minsta möjliga motstånd. Vilket oftast innebär att inte gå genom luften onödigt mycket utan ner i närmsta föremål som har kontakt med jorden. I fjällen finns det gott om fjäll, som är höga och faktist ÄR jorden som sticker upp, så det behövs inte så många föremål för att leda blixten ner i jorden.

Om du står längst uppe på en fjälltopp mitt i ett åskoväder, då förtjänar du en blixt i huvvet. Annars har du nog inte så mycket att oroa dig för.

Detta känner jag naturligtvis till, men i mer konkreta termer, hur långt bort från en fjelltopp bör man högst vara för att kunna använda den som åskledare? I mina lokala fjäll är det ganska platt, oftast med något som liknar en eller ett par åsryggar som sticker upp något på hela platån.
Citera
2018-05-26, 15:21
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Åska är inte nåt mystiskt väsen som är ute efter att döda folk... Blixten följer den väg som ger minsta möjliga motstånd. Vilket oftast innebär att inte gå genom luften onödigt mycket utan ner i närmsta föremål som har kontakt med jorden. I fjällen finns det gott om fjäll, som är höga och faktist ÄR jorden som sticker upp, så det behövs inte så många föremål för att leda blixten ner i jorden.

Om du står längst uppe på en fjälltopp mitt i ett åskoväder, då förtjänar du en blixt i huvvet. Annars har du nog inte så mycket att oroa dig för.

Närmsta föremål som har kontakt med jorden..

Hur förklarar du bilar som blir träffade mitt i en stad där det finns mycket högre saker som hus och stolpar?

Sen närsmta vägen, är jag på ett platt ställe i fjällen och har 2 km till närmsta fjälltopp som är ett par hundra meter högre än mig,och åskan är precis ovanför mig, då är det ju närmare att slå ner i mig än att slå ner i fjälltoppen 2 km bort.
Citera
2018-08-18, 20:26
  #16
Medlem
placera dig inte i en grop då får du översvämning i tältet
Citera
2019-01-29, 23:32
  #17
Avstängd
underbart att tälta i åska , att du ska få blixten på dej händer inte . .

brukar alltid använda en stor grön presenning spänd ovanför tältplatsen
och det värsta jag råkat ut för under alla nätter ute i urskogarna
va en hungrig räv som va fram och snodde några grillade kotlett ben jag gnagt på

men det bjuder jag på !! smyger det en räv runt tältet mitt i natten så sover man säker , garanterat
Citera
2019-01-31, 12:13
  #18
Medlem
Ambelains avatar
Man bör kanske inte oroa sig för mycket för just Åskan som går när man tältar.

Betydligt mer borde man isf oroa sig för det medföljande Regnet - som garanterat kommer påverka tältarens lilla helgnöje mycket mer än vad blixten kan.

Jag har fortfarande hemska minnen från min barndoms erfarenheter ute i regnet, i skogen, i scouterna.
Att gå dag ut och dag in i hällande regn är faktiskt inte så himla roligt.
Det spelar ingen roll att man har på sig regnställ och gummistövlar, för man blir våt och eländig ändå.

Och är det dessutom Kallt samtidigt som regnet vräker ner utan något stopp i sikte, och man tex ska bereda några klistriga feta korvar för grillningen - utan att ha möjlighet att tvätta fingrarna i varmt vatten och tvål ...
Ja, då blir det allt annat än kul.

För fingrarna kommer att börja svälla upp, och huden börjar bli sladdrig.
Det känns som om man blivit handikappad.



Efter den upplevelsen har jag Fortfarande problem med att bli "klistrig" på fingrarna.
Finns inget värre än det tycker jag. Så starkt påverkade det mig.
Dvs scouterna förstörde mig för livet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback