Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-26, 16:42
  #349
Medlem
Gronalampan94s avatar
Är det någon i tråden som kände kroppsbyggaren? Gick i skolan med honom eller liknande? Om vi kan kartlägga vem han var kanske vi kan få klarhet i möjliga motiv!
Citera
2023-01-26, 16:44
  #350
Medlem
Gronalampan94s avatar
Finns det något förundersökningsprotokoll att få tag i?
Citera
2023-01-29, 18:31
  #351
Medlem
Gronalampan94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Kroppsbyggaren låter spontant trolig, men hur fick han med sig parets packning och kassettbandspelare om han gick till rätt tält sedan och mötte upp sina kamrater. De måste ha sett och anmärkt på dessa saker om han hade dem.

Vilket kan göra det troligt att det var någon annan som begick mordet och lastat med sig dessa föremål.

Du råkar inte ha känt kroppsbyggaren?
Citera
2023-01-29, 22:07
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag tror att Polisen hamnade fel. I brist på rimlig motivbild fastnade de för tanken på en knäppgök som knappt visste vad han pysslade med. Eftersom jag ligger hemma förkyld i en snöstorm tänker jag ta mig friheten till en alternativ idé.

Vi har med en planerande (medför kniv, väljer ett ensamt tält), organiserad gärningsman att göra. Motivet är sexuellt, men eftersom attacken kommer att misslyckas syns heller inga spår av den sexuella motivbilden. Jag tror att gärningsmannens plan ser ut som följer:

Döda mannen.
Få med sig kvinnan därifrån under knivhot.
Förgripa sig sexuellt på henne (i hemmet eller i bilen).
Döda henne och dumpa kroppen.

GM tar sig till tältet. Han ser parets kniv och plockar upp den. Det vore puckat att riskera att kvinnan får tag i den senare. Han går till baksidan av tältet för att kunna höra parets andetag och avgöra på vilken sida mannen respektive kvinnan ligger. Hans idé är nu att attackera mannen genom tältduken och döda honom så pass fort att kvinnan inte hinner börja skrika innan hon kan tystas med hjälp av knivhot. Det är här det går fel: det manliga offret sover på mage. Första huggen tar i skulderbladet. Det blir inget snabbt dödande som det är tänkt. Kvinnan vaknar och börjar skrika. Gärningsmannen får panik (det ligger ju folk i tält en liten bit bort) och hugger mot henne också. Vips har hans plan gått om intet - kvinnan är dödad. Det är frustrationen över att hans sexuella energi/plan kraschar som får honom att gå loss på tältet som en dåre.

Stölden av några av offrens tillhörigheter ser jag som fullständigt sekundär.

Håller min hypotes? Ingen aning. Av vad jag läst angrips mannen först (och han tycks ha angripits bakifrån) och attacken börjar från baksidan av tältet. Så långt tycker jag att det stämmer. Det jag har svårt för är att GM inte kalkylerat med risken att det kvinnliga offret ska börja skrika, men om detta är en sexuell fantasi han burit på länge antar jag att han ”skalat bort” sådana aspekter. I hans huvud funkar planen.

Jag ser dokumentären på SVT efter att ha fastnat för serien. I det första avsnittet nämner en polis att tysken som de fångade vid ett tillfälle hade skitit i cellen och kletat överallt - och på frågan varför svarade tysken att ”han gör så när han inte får som han vill.”
Citera
2023-01-30, 02:33
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronalampan94
Finns det något förundersökningsprotokoll att få tag i?

Finns väl ingen offentlig fup om ingen har blivit åtalad
Citera
2023-02-08, 18:12
  #354
Medlem
OffLimitss avatar
Såg nyss SVT dokumentären.

Det nämns att polisen tror att mordet skedde dagen innan familjen Paasi upptäcker brottsplatsen. Familjen Paasi observerar och pratar med denna galne tysk på cykel som sedan får stor betydelse i utredningen, när dom ska åka och larma polis.
Det är ju då ganska uppenbart för mig att denna tysk finns och snurrar i detta område precis i tiden då mordet skall ha skett. Ändå sägs det att tysken inte fanns på området vid tiden för mordet, den delen får jag inte ihop?

Ölburkarna tyder också på att de skulle ha haft en gäst. Fick direkt känslan av att tysken kommit cyklande på vägen och kanske sväng av för att bada i sjön eller vad han nu höll på med för fuffens och så stöter han på dom. Börjar prata och blir bjuden på öl. Kommer tillbaka senare och slaktar dom.

Hur många dårar kan det finnas där ute i ödemarken en sommarnatt? Jo tysken och det är bekräftat att han fanns i området. Hade dom tagit fingeravtryck på burkarna eller säkrat DNA i ett senare skede från sparat material hade detta varit uppklarat.
Citera
2023-02-08, 23:07
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffLimits
Såg nyss SVT dokumentären.

Det nämns att polisen tror att mordet skedde dagen innan familjen Paasi upptäcker brottsplatsen. Familjen Paasi observerar och pratar med denna galne tysk på cykel som sedan får stor betydelse i utredningen, när dom ska åka och larma polis.
Det är ju då ganska uppenbart för mig att denna tysk finns och snurrar i detta område precis i tiden då mordet skall ha skett. Ändå sägs det att tysken inte fanns på området vid tiden för mordet, den delen får jag inte ihop?

Ölburkarna tyder också på att de skulle ha haft en gäst. Fick direkt känslan av att tysken kommit cyklande på vägen och kanske sväng av för att bada i sjön eller vad han nu höll på med för fuffens och så stöter han på dom. Börjar prata och blir bjuden på öl. Kommer tillbaka senare och slaktar dom.

Hur många dårar kan det finnas där ute i ödemarken en sommarnatt? Jo tysken och det är bekräftat att han fanns i området. Hade dom tagit fingeravtryck på burkarna eller säkrat DNA i ett senare skede från sparat material hade detta varit uppklarat.

Tycker också att tysken känns som den mest givna kandidaten av dom vi känner till. Han har väl dessutom ljugit i förhör. Han sade sig å ena sidan helt sakna tidsbegrepp, men kunde ändå med säkerhet hävda att han icke varit nära mordplatsen i anslutning till dådet.

”Kroppsbyggaren” förefaller alltför kaotisk. Det är nästan helt otroligt att en så galen missbrukartyp skulle kunna hålla käft om det.
Citera
2023-02-09, 00:33
  #356
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffLimits
Såg nyss SVT dokumentären.

Det nämns att polisen tror att mordet skedde dagen innan familjen Paasi upptäcker brottsplatsen. Familjen Paasi observerar och pratar med denna galne tysk på cykel som sedan får stor betydelse i utredningen, när dom ska åka och larma polis.
Det är ju då ganska uppenbart för mig att denna tysk finns och snurrar i detta område precis i tiden då mordet skall ha skett. Ändå sägs det att tysken inte fanns på området vid tiden för mordet, den delen får jag inte ihop?

Ölburkarna tyder också på att de skulle ha haft en gäst. Fick direkt känslan av att tysken kommit cyklande på vägen och kanske sväng av för att bada i sjön eller vad han nu höll på med för fuffens och så stöter han på dom. Börjar prata och blir bjuden på öl. Kommer tillbaka senare och slaktar dom.

Hur många dårar kan det finnas där ute i ödemarken en sommarnatt? Jo tysken och det är bekräftat att han fanns i området. Hade dom tagit fingeravtryck på burkarna eller säkrat DNA i ett senare skede från sparat material hade detta varit uppklarat.

Mest troligen så är det mördaren som suttit och druckit ölen. För tydligen så hade parat inte särskilt mycket alkohol i sig enligt obduktionen. Antagligen så har paret sagt åt personen eller personerna som varit där och druckit öl att de skulle avlägsna sig för de skulle sova. Mördaren blev förbannad och flög på paret och knivmördade dem.
Citera
2023-02-15, 15:22
  #357
Medlem
OffLimitss avatar
Funderar kring radion som hittades på Väg 396.

Det är väl så att dom kom från Karesuando och bilen havererade nånstans mellan där och Vittangi. Rätt eller fel?
Kollar man ”Brottsplats Sverige” på YouTube och pausar ca 6:25 kan man läsa lite ur Jannies dagboksanteckningar och där står ungefärligen ”.. startade bilen men inget händer. Försökte knuffa, men den startade inte. Jag gick i riktning Vittangi ca 15 km.”

Gick hon eller dom då alltså mot samhället kan även radion ha burits med som underhållning? Isåfall varför lämnades den i vägkanten, insåg hur jobbigt det var att konka på den? Fäktas med mygg? Kan ha lämnats kvar medvetet i diket för att hämtas upp senare. Glömdes uppenbarligen bort eller så hittade de inte den igen.

Man kan ibland läsa att radion ”ställdes upp” väl synligt i princip på vägkanten, men faktum verkar vara att den låg runt 4-5 meter ner i ett sluttande dike på gränsen till lövvegetationen. (Källa SVT dokumentären avsnitt 2, 10:26) Inte jättetydligt ändå för någon som verkligen vill att den ska hittas.

Det sjuka är väl att den verkar vara i så gott skick om den legat där över vintern. Men kanske legat på ett sådant sätt att det inte kommit in någon större väta invändigt och sedan legat och torkat upp. Dom som hittade den hade tydligen tagit hem den och gjort ren den också.

Känns ju inte som nån slump att dom knallar just på den vägen och ett år senare är det där radion återfinns också.
__________________
Senast redigerad av OffLimits 2023-02-15 kl. 15:37.
Citera
2023-04-07, 01:32
  #358
Medlem
Minns att vi fjällvandrade(inbokat sen länge med annan familj)några veckor efter morden men det måste ha varit 20 mil minst från mordplatsen,farsan hade iaf en rejäl påk i tältet.
En natt var det plötsligt ljud och fotsteg utanför så farsan började grymta och stöta med påken men när han kollade ut var det bara en flock renar…
Sen besökte vi Edvin ”Sarek” Nilsson och farsan köpte ett gäng tavlor med fjällmotiv
Kameran pajade så från denna tripp är det klent med bilder förutom den andra familjens kort
Fick en rejäl öring och en båtguide slangade bensin med munnen är annars minnen som etsade fast i mitt 9åriga jag
Citera
2023-06-07, 23:09
  #359
Medlem
100% tysken
Citera
2023-07-31, 13:14
  #360
Medlem
docentdisciplins avatar
Såg dokumentären (SVTs produktion?) som sändes på NRK.
Några reflektioner:
Tysken är otroligt misstänkt i sammanhanget. En liten detaljs nämns, att tysken smetade bajs på väggarna i arresten, det är inte första gången en mördare gör detta. Tycks vara ett "hallmark" bland vissa störda brottslingar (även om andra kan göra det naturligtvis). Kanske dokumentären vill få tittaren att tänka i viss riktning.
Jag saknar klarhet i alibit tysken hade. Det kanske framkommer i denna tråd har bara läst 17 sidor. Visst det finns saker som talar för kroppsbyggaren (steroider, suicid).
Hur i hela friden kunde Quick dömas för detta. Otroligt galet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback