Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-06, 18:56
  #13
Medlem
stelapinnens avatar
Finns det någon som vet hur man kommer över dokumentären? skulle vara väldigt kul att se den!
Citera
2013-03-06, 20:00
  #14
Medlem
Har man topsat i Finland? Sannolikt har GM bytt namn några gånger sedan mordet.
Citera
2013-03-08, 15:00
  #15
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra att du har skapat en tråd om mordet på Kurt Hellström. Både ett mycket tragiskt som intressant fall. Undrar om inte dokumentären om honom "hjälpte till" att han blev rånmördad.

Vad hände med dessa ca 2 millioner och villan som han ägde i Saltsjö-Duvnäs vid sin död? Vem eller vilka fick ärva detta? Hade han barn?
Kände honom inte men såg honom vid ett tillfälle nere i dåvarande Lugnets industriområde.
Enligt Folkbokföringen så har Kurt Hellström aldrig varit gift och hade heller inga barn. Syskon hade han, men jag vet inte om något av dem var vid liv 1992. I annat fall kan det ju ha funnits syskonbarn.
Citera
2013-03-08, 20:34
  #16
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Ja, när GW snackade om Finland så tänkte jag direkt på Zigenare eller romer. Det går förresten alltid rykten om att udda människor är rika. Många gånger är dom i själva verket luspanka.
Citera
2013-03-08, 21:18
  #17
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket rik man.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Folkbokföringen så har Kurt Hellström aldrig varit gift och hade heller inga barn. Syskon hade han, men jag vet inte om något av dem var vid liv 1992. I annat fall kan det ju ha funnits syskonbarn.

Jag misstänkte att så var fallet. Hoppas någon fick ärva Hellströms ihopsparade millioner samt hans villa i Saltsjö-Duvnäs. Han kanske hade skrivit ett testamente?

Området där han hade sin villa är verkligen inget dåligt område.
Citera
2013-03-11, 02:26
  #18
Medlem
Gammal tråd - https://www.flashback.org/t956233
Citera
2013-03-11, 04:44
  #19
Medlem
Leg.krimjournalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Gammal tråd - https://www.flashback.org/t956233
Där ser man: tråden fanns ju redan och är klockren sett till rubriken (Man död på Duvnäsvägen 7, Saltsjö-Duvnäs i Nacka (1992)).

I 2009-tråden nämns i inlägg 5 att han även ägde ett vitt hus bort mot Skogalund. Kan det stämma? Vilken vita kåk där då?

Här står om gubben i Svensk Filmdatabas:
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdata...&itemid=180245

Hans film där han var skrotsamlare, Samlaren från 1989:
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdata...E&itemid=17128

Filmfaktablad:
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdata...OVIE&iv=PdfGen

Sverigepremiär för filmen Kurt Hellström var med i skedde den 4 december 89 på Bio Nacka (men enligt faktabladet hade filmen en ännu tidigare premiär, den 18 november såsom annan visning på Bio Mauritz i Stockholm).

Mordet var det, ja. Vem är manen som polisen i programmet (Veckans brott) säger inte är avförd (han som är avliden)?
Citera
2013-03-11, 04:54
  #20
Medlem
Leg.krimjournalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad hände med dessa ca 2 millioner och villan som han ägde i Saltsjö-Duvnäs vid sin död? Vem eller vilka fick ärva detta?
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
I övrigt var KH inte så rik som det påståtts. Den största förmögenheten låg i villan som dock var rejält nergången vid tillfället för KHs död.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hoppas någon fick ärva Hellströms ihopsparade millioner samt hans villa i Saltsjö-Duvnäs. Han kanske hade skrivit ett testamente?
GW snackar om att KH var god för tio miljoner i SVT:s program. Det låter mycket i mina öron.
Borde man inte kunna kolla upp om han testamenterade något?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Området där han hade sin villa är verkligen inget dåligt område.
Det stämmer. Just där, Duvnäsvägen 7, och runt där i villaområdet är det idag i alla fall med svensk mått extremt mycket höginkomsttagare. Villorna där är mestadels väldigt dyra och högt värderade.
Citera
2013-03-11, 05:35
  #21
Medlem
Leg.krimjournalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Har man topsat i Finland? Sannolikt har GM bytt namn några gånger sedan mordet.
Namnbyte några gånger? Varför det?

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Folkbokföringen så har Kurt Hellström aldrig varit gift och hade heller inga barn. Syskon hade han, men jag vet inte om något av dem var vid liv 1992. I annat fall kan det ju ha funnits syskonbarn.
Han är född i Borås - vet du när han kom till Nacka?
Citera
2013-03-11, 06:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.krimjournalist
Namnbyte några gånger? Varför det?

För att det är zigenares favoritsyssla näst efter att begå brott.
Citera
2013-03-11, 12:11
  #23
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.krimjournalist
Namnbyte några gånger? Varför det?

Han är född i Borås - vet du när han kom till Nacka?
Det stämmer att han är född i Borås, men det ser ut som att han är uppväxt i Ulricehamn. Där ligger han också begravd, i samma grav som sina föräldrar och en yngre syster.

Jag kan tyvärr inte se när han flyttade till Nacka, bara att han bodde där mellan 1970 och 1992. Det finns ett för oss släktforskare mycket irriterande "glapp" mellan c:a 1940-1970 där man oftast måste bege sig till landsarkiven för att hitta några uppgifter om vad folk hade för sig under dessa år. Och Skatteverket kan bara se flyttningar från och med 1991 då de tog över folkbokföringen från kyrkan.
Citera
2013-03-11, 16:10
  #24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dagens penningavärde.

Citat:
Ursprungligen postat av Leg.krimjournalist
GW snackar om att KH var god för tio miljoner i SVT:s program. Det låter mycket i mina öron.
Borde man inte kunna kolla upp om han testamenterade något?

Det stämmer. Just där, Duvnäsvägen 7, och runt där i villaområdet är det idag i alla fall med svensk mått extremt mycket höginkomsttagare. Villorna där är mestadels väldigt dyra och högt värderade.

Om jag minns rätt så var dessa tio miljoner omräknat i dagens penningavärde. Hellström var väl god för ca fem miljoner 1992. Hade han inte ca två miljoner på banken?

Det är på samma sätt idag i Saltsjö-Duvnäs som det var 1992. Villorna 1992 var också väldigt dyra och högt värderade. Precis som du skriver extremt mycket höginkomsttagare där.

Det skulle vara intressant att veta ifall hans förmögenhet blev borttestamenterad eller om det gick till Allmänna arvsfonden.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-11 kl. 16:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback