Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?
Ja
24,75%
398 röster
Nej
75,25%
1210 röster
2009-10-14, 20:09
  #709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Bra fråga! Någon biokemist som vet kanske?
Ja, vilket talar för att kommentatorn från AB inte är biokemist, eller i vart fall inte tagit till sig sin utbildning. Att arvsmassa från värdcellerna ofta följer med det nyproducerade viruset är ingen nyhet, vilket talar för att olika virusarvsmassa också kan blandas.

Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Nu är det så att jag är delägare i firman och tillika bolagsjurist. Jag lovar dig att det inte är speciellt svårt att säga upp människor i det här landet.
Svårt och svårt, men goda anledningar (i lagens mening) är det inga problem. Att hävda samarbetssvårigheter utan ordentliga grunder fungerar endast om man har veka anställda som inte har vett att nyttja fackligt stöd.

Och "bolagsjurist"... ha! Jag är förste överstejurist hos riksdrotsen, det betyder ungefär lika mycket. Pajas.

Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Dock var det mer som en rolig grej när vi sa "Om ni inte vaccinerar er blir det sparken direkt". Men alla fattar nyttan i att vaccinera sig här, och ingen har opponerat sig mot vårt beslut.
Oj, vad roligt. Får jag kanske rekommendera att företagsledningen tar sig tid att studera lite grundläggande ledarskap och etik?
Citera
2009-10-14, 20:34
  #710
Medlem
Stess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Ja, vilket talar för att kommentatorn från AB inte är biokemist, eller i vart fall inte tagit till sig sin utbildning. Att arvsmassa från värdcellerna ofta följer med det nyproducerade viruset är ingen nyhet, vilket talar för att olika virusarvsmassa också kan blandas.

Precis!

Citat:
"Eftersom jag läst mikrobiologi och genetik vid Stockholms universitet vet jag att det är en omöjlighet eftersom virus inte förökar sig sexuellt."

Den där meningen fick mig att tappa all respekt för universitetet i Sthlm. Han/hon har rätt i att de inte förökar sig sexuellt men de kan visst plocka upp DNA/RNA-fragment från andra organismer.

Tror dessutom att det här vaccinet inte innehåller genom från H1N1 utan delar (antigen) från kapseln, det som innesluter genomet.
Citera
2009-10-15, 11:23
  #711
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Du smiter från ämnet nu rätt rejält.
Du snackar om hur saker INTE är, hit och dit.
Berätta, hur ÄR det då?
Gör jag. Det är isåfall inte min mening. Jag tyckte jag förklarade rätt väl varför jag ändrade uppfattning. För min del var konspirationerna en del, eller effekt, svårt att säga i vilken ordning de kom, av mina politiska åsikter. Är det någon fråga jag lämnat obesvarad så ber jag dig ställa den igen, uppenbarligen har jag missat eller eller inte förstått den.

Hur det är? Världen är en kaotiskt plats med miljarder människor vars enskilda agerande är lika omöjliga att förutsäga som enskilda atomers rörelse i en behållare med vätgas.
Citera
2009-10-17, 20:55
  #712
Medlem
aldrig

vaccinet skadar mer än det hjälper. svininfluensan dödar mindre folk än vad den vanliga gör. den är inte farlig alls för en person som inte redan är dödssjuk. däremot så är det kvicksilver i sprutan, den är inte godkänd av något trams i EU och man har inte forskat tillräckligt kring bi effekterna.
Citera
2009-10-18, 03:28
  #713
Avstängd
badoddss avatar
I efterhand och med din...

Citat:
Ursprungligen postat av asdfkek
Är det bara jag som känner att man borde ta det en aningen lugnare när det gäller att snabbt hitta ett vaccin? Det känns som att vaccinet kommer att pumpas ut till de länder som är villiga att öppna plånboken innan det ens har testats och bevisats ofarligt. Just nu känns det inte som att en mass vaccinering är särskilt angeläget, istället bör man hitta ett säkert och fungerande vaccin.

Utvecklingen är onekligen mycket intressant.


...insikt så håller jag med dig till fullo...! Smart kille!

YNWA
Citera
2009-10-18, 12:13
  #714
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
aldrig

vaccinet skadar mer än det hjälper. svininfluensan dödar mindre folk än vad den vanliga gör. den är inte farlig alls för en person som inte redan är dödssjuk. däremot så är det kvicksilver i sprutan, den är inte godkänd av något trams i EU och man har inte forskat tillräckligt kring bi effekterna.

Eh nej?

Det finns ett antal fall där fullt friska människor dött av svininfluensan, bekanta till mig förlorade en sådan ung frisk vän. Däremot så dödar ju svininfuensan färre personer än den "vanliga" infuensan, både globalt och i Sverige (och den vanliga influensan slår ju mycket hårdare mot gamla och sjuka).
__________________
Senast redigerad av Pad 2009-10-18 kl. 12:16.
Citera
2009-10-18, 12:24
  #715
Medlem
<---- Här blir det inget vaccinerande! Jag är gammal nog att ha överlevt så många influensavågor att jag med all säkerhet är immun. Även om jag inte är det så blir det inget sprutande i mig.

.
Citera
2009-10-18, 14:30
  #716
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Eh nej?

Det finns ett antal fall där fullt friska människor dött av svininfluensan, bekanta till mig förlorade en sådan ung frisk vän. Däremot så dödar ju svininfuensan färre personer än den "vanliga" infuensan, både globalt och i Sverige (och den vanliga influensan slår ju mycket hårdare mot gamla och sjuka).

Var det utomlands? Vad jag vet så har det bara dött ett par stycken här i Sverige, som redan haft andra sjukdomar.
Citera
2009-10-18, 16:18
  #717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Var det utomlands? Vad jag vet så har det bara dött ett par stycken här i Sverige, som redan haft andra sjukdomar.
Minst två svenskar som tidigare var helt friska skulle ha dött utan ecmo-behandling. Vet inte om det är dom Pad tänker på.
Citera
2009-10-18, 16:32
  #718
Medlem
-----niceguys avatar
varför ska ni inte ta medicin? Allt som är gratis är bra! 95% av alla här lider av tonårstankar och vill redan dö
Citera
2009-10-18, 18:26
  #719
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Var det utomlands? Vad jag vet så har det bara dött ett par stycken här i Sverige, som redan haft andra sjukdomar.

Jäpp, USA. Hon blev 29 år gammal och mig veterligt var hon fullt frisk när hon blev smittad.
Citera
2009-10-18, 22:30
  #720
Medlem
Leovinuss avatar
Nej!
Inte på grund av gifterna i vaccinet utan för att blir drabbad av en mild form av influensan i dagsläget kommer att ge mig ett bättre skydd mot ev. agressiv variant än något vaccin kan ge mig.

Jag gör det också för att det är slöseri med pengar som kan användas mot riktiga sjukdomar. Sprutbytesprogram är en enkel sak som skulle rädda fler liv än 18 miljoner doser snabbtestat vaccin med eventuellt kraftigare biverkningar än vad viruset ger. Jag anser också att vi måste markera mot regeringen när dem köper in 9 miljoner doser för mycket för att ge fullständigt skydd, vilket resulterar i en oerhörd belastning i den finansiella krisen. Dessutom får vi betala överpris när paniken är så total i världen, tillgången är låg och patent skjuter priset i höjden

Som om det inte var tillräckligt många argument så har vi även problem med multiresistenta bakterier och att få multiresistenta virus är inget jag vill bidra med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback