Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-11, 22:19
  #1
Avstängd
hoyt4s avatar
Tjenare
Nån som har haft testikelcanser och vet kännetecknena här på fb?
Hur stor är knölen till förhållande till testikeln?
MVH
Citera
2009-08-22, 01:00
  #2
Medlem
Har haft testikelcanCer och jag märkte ingenting själv, jag var nykär och tjejen tyckte att bollarna såg lite olika stora ut ibland. Jag tyckte att det såg ut som att den högra sidan såg lite svullen ut så jag kollade upp det hos husläkaren som inte tyckte det såg ut att vara något men skickade iväg mig på ultraljudsundersökning där de såg att jag hade en förändring som måste bort. Dagen efter hade jag en kula mindre. Jag hade en tumör på 4 cm som jag inte ens känt av om inte tjejen sagt något, om du är orolig gå och kolla upp på en gång, det är en rackare som har en jävla förmåga att sprida sig om man inte upptäcker den i tid.
Citera
2009-08-22, 01:19
  #3
Avstängd
Lizuids avatar
Ja passa på att undersöka om du endast har canser på 1 boll, annars sprider den sig snabbt till bägge bollarna och då blir du steril.
Citera
2009-08-22, 01:36
  #4
Medlem
Va i en liknande sits.
Men visade sig att jag hade godartade cystor på bittestikeln. Ont som fan gör det då och då. Ibland kommer det rejäla smärtor 2 ggr per år. Vet inte vad det bero på. Men det är godartat visade sig på ultraljudet så jag bör väll vara lugn..
Citera
2009-11-11, 17:50
  #5
Medlem
Kalleftws avatar
Ledsen att jag bumpar upp tråden nu.

Har haft lite kännignar i vänster bollen ett tag nu. Idag gick jag till farbror doktor och kollade upp de, efter en minuts intensivt taffsande kunde han inte ställa någon diagnos. Ingen varicocele, inte heller bitestikel inflammation.

Den vänstra kulan hänger lite mer än den högra, kan detta vara något tecken?

Har inte haft ont på länge, först när jag kände av smärtan så var den outhärdlig, fast kärring som jag är tänkte jag vänta ut smärtan och den gick över. På äldre dagar (ca. 3 månader efter) började jag känna lite obehaglig smärta, inte mycket alls, dock.

Han skrev efter en hel dels tjat en remiss till ultraljud!

Kalle
__________________
Senast redigerad av Kalleftw 2009-11-11 kl. 17:54.
Citera
2009-11-11, 20:08
  #6
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleftw
Ledsen att jag bumpar upp tråden nu.

Har haft lite kännignar i vänster bollen ett tag nu. Idag gick jag till farbror doktor och kollade upp de, efter en minuts intensivt taffsande kunde han inte ställa någon diagnos. Ingen varicocele, inte heller bitestikel inflammation.

Den vänstra kulan hänger lite mer än den högra, kan detta vara något tecken?

Har inte haft ont på länge, först när jag kände av smärtan så var den outhärdlig, fast kärring som jag är tänkte jag vänta ut smärtan och den gick över. På äldre dagar (ca. 3 månader efter) började jag känna lite obehaglig smärta, inte mycket alls, dock.

Han skrev efter en hel dels tjat en remiss till ultraljud!

Kalle
Det vanligaste symtomet är att en testikel plötsligt har blivit större eller känns svullen. Hängig eller inte, kan det bero på att den är större än den andra? Ska inte sitta här och skrämma upp dig, invänta du ultraljudet innan du hetsar upp dig för mycket.

Även om man skulle hitta en tumör under undersökningen så betyder ju inte det att den är elakartad. Tumörer utanför själva testikeln ses nästan alltid som benigna.

Ultraljudet (UL Scrotum) av testiklarna görs liggande och tar omkring 10 minuter. Om du inte varit i den miljön innan.
Citera
2009-11-11, 20:18
  #7
Medlem
Kalleftws avatar
Då tackar jag väldigt mycket för svaret. Den ena har alltid hängt lite mer än den andra i alla år, så jag antar att det hade varit kört vid det här laget om jag har cancer.

Kalle
Citera
2009-11-11, 20:20
  #8
Medlem
det är helt normalt att en hänger längre ner!
Citera
2009-11-11, 20:26
  #9
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNilsson
det är helt normalt att en hänger längre ner!
Haha, okej. Om det är så vedertaget så ger du oss källa på det?
Citera
2009-11-11, 21:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleftw
Då tackar jag väldigt mycket för svaret. Den ena har alltid hängt lite mer än den andra i alla år, så jag antar att det hade varit kört vid det här laget om jag har cancer.

Kalle

TJA!

Jag hade precis samma sak för 2 veckor sedan. Hade dock sjukt ont där nere som gjorde att jag mådde illa (Startade en tråd här om det). Åka in till akuten på husläkarens rekommendation, dom drog in totalt 4 pers som pillade på kulorna. Jag hade tur och fick ultraljud på eftermiddagen och det visade sig vara vattenbråck. (Hydrocele på engelska(latin)). Diagnosen görs genom att dom först lyser med en ficklampa genom pungen samtidigt som de känner på den stora testikeln. Lyser ljuset igenom är det stor risk att det är vattenbråck. Lyser den inte igenom kan det vara andra grejer. Fastställs med ultraljud har jag förstått.

Det dom gjorde för att hjälpa mig var att köra in en spruta i pungen utan bedövning och sög ut vattnet. Utan bedövning! Jag ska ljuga och säga att det inte gjorde ont.

Hoppas att detta är det du har dock!

//B
__________________
Senast redigerad av Babbasxd 2009-11-11 kl. 21:35.
Citera
2009-11-11, 22:35
  #11
Medlem
Kalleftws avatar
Ah, vattenbråck. Det låter rätt så lindrigt men man vet ju aldrig.

Min läkare konstaterade att jag inte behövd akut ultraljud eftersom jag inte hade någon enorm smärta när han undersökte mig, mest bara ett obehag i pungen.

Det enda jag kan göra är att vänta. Jag tackar ödmjukast för alla svar!

Kalle
Citera
2015-07-30, 20:25
  #12
Avstängd
Nån som kan beskriva hur ett vattenbråck känns?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback