Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-11, 18:16
  #1
Medlem
Hur ser spelbranschen ut idag?
"Okej grabbar, nu gör vi ett grabbspel som konkurrerar ut alla andra grabbspel på marknaden! Mer blod, mer våld och mer död!"

Det var evigheter sedan jag upplevde ett nyskapande och gripande spel. Inte ens Square går att lita på längre. Det vore kul med lite variation, alla som spelar är faktiskt inte blodtörstiga skitungar. Det finns en marknad för lite mer sofistikierade spel. Men som vanligt blir varje exploaterad bransch "dumbed down" i slutändan. Trist!
Citera
2009-07-11, 18:16
  #2
Medlem
Ufojesuss avatar
Scribblenauts?
Citera
2009-07-11, 18:18
  #3
Medlem
micaeles avatar
Det är pengar som styr, och därmed indirekt de feta bolagen som vill ha mer pengar. Det ger den mainstream vi ser idag, då det inte finns utrymme eller marknadssäkerhet för annat, i analytikernas ögon. Hårt men sant.
Citera
2009-07-11, 21:17
  #4
Medlem
StrongBads avatar
Sen så handlar det i mina ögon också om att spel som ska göras faktiskt ska vara -roliga- att spela. Därför kanske man ska utgå från det istället för att anstränga sig för att bara vara så nyskapande och speciell som möjligt. Gammal debatt, jag vet, men jag tycker ändå det är spelglädjen som är viktigast för mig i slutändan, sen får spelet gärna vara nyskapande. Så länge speciell-heten(just made that up!) inte gör att spelglädjen lider.
Citera
2009-07-11, 21:27
  #5
Medlem
Melecheshs avatar
Till hösten ska jag utbilda mig till speldesigner så om en 3 år kan ni vänta er nyskapande spel.
Citera
2009-07-11, 21:50
  #6
Medlem
StrongBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melechesh
Till hösten ska jag utbilda mig till speldesigner så om en 3 år kan ni vänta er nyskapande spel.

Det är ju just det. Många blivande designers på utbildningarna fokuserar så mycket på att allt ska vara nyskapande (förstahandserfarenhet av detta :P) och speciellt och tänker inte på allt omkring. Det gäller att ha ett koncept som kan realiseras och samtidigt vara roligt. Det är ett tips inför utbildningen, tänk verkligen på gameplay som går i takt med koncept.
Citera
2009-07-11, 22:00
  #7
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melechesh
Till hösten ska jag utbilda mig till speldesigner så om en 3 år kan ni vänta er nyskapande spel.
Vi litar på dig, men jag är rädd för att du efter dessa tre år kommer vara av en annan åsikt. Eller endast få jobb på ställen som kräver mainstream-idéer av dig som genererar lådvis av pengar från ensamstående mödrar och lättlurade ungdomar.
Citera
2009-07-11, 22:41
  #8
Medlem
Melecheshs avatar
Hade varit roligt att veta vilka spel ni faktiskt tycker är nyskapande. Ett spel kan vara nyskapande på olika sätt.
Ett spel som jag tycker var nyskapande tex är Resident Evil 4 pga av dess kamera. Idag använder nästan alla spel denna kameran vinkel som man vi första anblicken av tyckte sög men som man älskade efter en halvtimme.
Citera
2009-07-12, 12:09
  #9
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Något med dildo kanske?
Citera
2009-07-12, 13:10
  #10
Medlem
Det kommer ju massvis av "nyskapande" spel hela tiden, även om de inte får lika stort utrymme som andra spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback