Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-03, 18:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
10% på notan är brukligt. 15-20% om du vill bli omtyckt.

Och på hotellet, till städerskor t ex
Citera
2014-01-10, 13:00
  #14
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Och på hotellet, till städerskor t ex

Ovanligt att man ger dricks där. Men lämna kvar på rummet 5-10lv, så blir det välstädat.
Citera
2014-01-10, 13:08
  #15
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Bulgarien är inte medlem i EU.

Bulgarien är medlem i EU sedan 2007.

Källor:
http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/...medlemslander/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulgarien
Citera
2018-10-17, 11:25
  #16
Medlem
Om man flyger via EU till Sofia, registreras inresan i passet? Är det enkelt att stanna längre än 3 månader i landet?
Citera
2019-03-24, 22:26
  #17
Medlem
BAB7s avatar
Eftersom TS nya tråd blev flyttad hit, så skriver jag mitt svar här istället.

Det har blivit några resor till bulgarien under de senaste 2 åren då min tjej kommer därifrån.
Landet har både positiva och negativa sidor som de flesta andra länder.
Negativt är väl först och främst att landet har dålig ekonomi, detta gör att bla satsningar på infrastruktur får lida, många gator och vägar är i stort behov av reparation, likaså många fastigheter.
Å andra sidan upplever jag inte att vägarna är bättre i Serbien, Ungern, Slovakien eller Tjeckien heller, så det är snarare ett gemensamt östeuropeiskt problem.
(vi kör alltid ner)

Jag upplever folket som ganska bra och trevliga, mer sydländsk avslappnad "låt gå" mentalitet, till skillnad från den mer hårda, stela och sura mentaliteten hos tjeckerna och ungrarna.

Maten är okej, men bulgarer verkar rädda för kryddor.. maten smakar inte så mycket och man får salta och krydda lite extra själv.

Landet känns modernare än vad jag först trodde när jag besökte landet första gången för snart 3 år sedan, kortbetalning funkar i stort sett överallt, inga konstiga miner när man betalar med visakortet för en kaffe eller liknade.
Parkeringsavgifter betalas via SMS, kontantbetalning är ofta inte möjligt vid parkering.
Någon kriminalitet har jag aldrig upplevt, men ett gott råd är att parkera på inhängnad parkeringsplats under natten, pga av viss risk för bilinbrott med en utlandsregisterad bil.

Många restaurangers öppettider är dåliga, de stänger ofta köket betydligt tidigare än vad vi är vana med, till och de flesta mc donalds stängde vid 23-24 tiden i huvudstaden Sofia, i västeuropa är vi ju bortskämda med att sådana ställen i stort sett har öppet dygnet runt.

En lustig sak är en kopp kaffe i bulgaren är löjligt liten, ungefär halva mängden jämfört med västeuropa, så man får beställa två kaffe för att stilla kaffesuget när man är ute..
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f955342

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback