2009-07-09, 20:33
Medlem
Snöblinds avatar
Hejsan.

Om vi säger att Karl-Bertil får för sig att plocka med sig en väjningsplikt-skylt hem och sheriffen tar honom med fingrarna i kakburken - vad rubriceras detta brott som?

Det är ju självklart en stöld, men jag har en känsla av att något/några andra paragrafer borde bli inblandade när det gäller just trafikskyltar.

Tacksam för snabbt svar

edit:

Det känns logiskt att det är "mindre farligt" att stjäla till exempel en skylt med gatnamn eller en skylt med parkeringsförbud än låt säga en stopplikt, eftersom stoppliktens frånvarande kan framkalla en fara i trafiken. Är jag ute och cyklar nu?
Senast redigerad av Snöblind 2009-07-09 kl. 20:41.
Citera
2009-07-09, 20:52
Medlem
Tar du en stopplikt skylt så lär du åka dit på mordförsök eller nåt. Annars blir det väl bara stöld!
Citera
2009-07-09, 20:58
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöblind
Om vi säger att Karl-Bertil får för sig att plocka med sig en väjningsplikt-skylt hem och sheriffen tar honom med fingrarna i kakburken - vad rubriceras detta brott som?

Det är ju självklart en stöld, men jag har en känsla av att något/några andra paragrafer borde bli inblandade när det gäller just trafikskyltar.
Att uppsåtligen eller av oaktsamhet ta ner vägmärken (utan att ha rätt till det, så klart) är belagt med böter enligt 9 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90).
Citera
2009-07-09, 22:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad är det för idioter mer än tokiga tyskar som snor alla älgskyltar som vill ha en vägskylt? Sjukt är det och stöld med påföljande böter
Citera
2009-07-10, 00:19
Medlem
Snöblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad är det för idioter mer än tokiga tyskar som snor alla älgskyltar som vill ha en vägskylt? Sjukt är det och stöld med påföljande böter

En bekant behövde en speciell skylt till ett projekt men efter övervägande kom han på att det var lite småfarligt att plocka ned sådana

edit: Tack för svaren i alla fall!
Senast redigerad av Snöblind 2009-07-10 kl. 00:41.
Citera
2016-03-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Att uppsåtligen eller av oaktsamhet ta ner vägmärken (utan att ha rätt till det, så klart) är belagt med böter enligt 9 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90).
Jag vet att den här tråden är väldigt gammal, men halkade in på den efter att ha funderat lite på frågan själv.

Och jag håller dessvärre inte med alls. 9 kap. 2 § vägmärkesförordningen handlar inte alls om att ta ner vägmärken, eller det gör den indirekt. Men den föreskriver att KFM får se till att rättelse sker om någon har gjort det, den innehåller inget straff alls.

Utan brottet som är aktuellt är egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § BrB. Att det inte utgör stöld beror på att en trafikskylt inte har något legalt marknadsvärde och inte kan utgöra stöld.
Citera
2016-03-02, 20:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarden
Och jag håller dessvärre inte med alls. 9 kap. 2 § vägmärkesförordningen handlar inte alls om att ta ner vägmärken, eller det gör den indirekt. Men den föreskriver att KFM får se till att rättelse sker om någon har gjort det, den innehåller inget straff alls.

Utan brottet som är aktuellt är egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § BrB. Att det inte utgör stöld beror på att en trafikskylt inte har något legalt marknadsvärde och inte kan utgöra stöld.
Ser man på - jag har skrivit fel siffra. Det ska så klart vara 9 kap. 1 §. Så visst finns det ett bötesstraff för att ta ner vägmärken i vägmärkesförordningen.
Citera
2016-03-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Ser man på - jag har skrivit fel siffra. Det ska så klart vara 9 kap. 1 §. Så visst finns det ett bötesstraff för att ta ner vägmärken i vägmärkesförordningen.
Jag håller faktiskt fortfarande inte med. 9 kap 1 § hänvisar till 1 kap. 5 § som säger att man inte får sätta upp skyltar, dekaler, anslag eller liknande på vägmärken etc.
Citera
2016-03-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarden
Jag håller faktiskt fortfarande inte med. 9 kap 1 § hänvisar till 1 kap. 5 § som säger att man inte får sätta upp skyltar, dekaler, anslag eller liknande på vägmärken etc.

Då föreslår jag en genomläsning, särskilt då 9 kap 1§ 2st som hänvisar till 8 kap 4§

Citera
2016-03-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Då föreslår jag en genomläsning, särskilt då 9 kap 1§ 2st som hänvisar till 8 kap 4§

Woops! En miss jag får ta på mig. Jag backar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in