2009-07-09, 20:21
Medlem
Jag är intresserad av en enkel och maximalt billig lösning för att lägga undan pengar regelbundet. Den totala summan kommer att vara femsiffrig. Det jag är ute efter är inte omständiga upplägg med trustar och allt det där, eftersom det rör sig om relativt små summor, vilket förmodligen medför att skatteverket inte kommer att vara särskilt intresserade. Däremot ska pengarna inte synas i t ex deklarationen, kronofogden ska inte kunna hitta dem i första taget, ej heller socialtjänsten (om jag skulle få för mig att lyfta socialbidrag i framtiden). Helst vill jag inte använda bankfack.

Idéer?
Citera
2009-07-10, 01:52
Medlem
n00rfens avatar
Du är nog ganska kokt så länge det är lagligt, om du vill ha någon ränta dvs. Annars kan du ju bara be vem som helst (mig) att ta dem sålänge.
Citera
2009-07-10, 02:17
Medlem
_Strebers avatar
Gå till Din Sko och be att få en gammal skokartong; samla pengarna i den och ha den längst in i garderoben. Skriv "Skridskor" på den, så ingen tjuv orkar kolla i den. Voilá, billigt sparande som myndigheterna inte ser.
Citera
2009-07-10, 02:35
Medlem
Kivans avatar
Guldtackor.
Citera
2009-07-10, 04:12
Medlem
Ett vanligt sparkonto i ett land med banksekretess. Luxemburg, Belgien eller Österrike. Eller i Liechtenstein, Schweiz eller Andorra. Räkna med att betala max. 5000 SEK per år.

Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy_3
Jag är intresserad av en enkel och maximalt billig lösning för att lägga undan pengar regelbundet. Den totala summan kommer att vara femsiffrig. Det jag är ute efter är inte omständiga upplägg med trustar och allt det där, eftersom det rör sig om relativt små summor, vilket förmodligen medför att skatteverket inte kommer att vara särskilt intresserade. Däremot ska pengarna inte synas i t ex deklarationen, kronofogden ska inte kunna hitta dem i första taget, ej heller socialtjänsten (om jag skulle få för mig att lyfta socialbidrag i framtiden). Helst vill jag inte använda bankfack.

Idéer?
Citera
2009-07-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ett vanligt sparkonto i ett land med banksekretess. Luxemburg, Belgien eller Österrike. Eller i Liechtenstein, Schweiz eller Andorra. Räkna med att betala max. 5000 SEK per år.
Tack för tipset. Stämmer det att alla räntegivande konton rapporteras till skatteverket?
Citera
2009-07-10, 09:28
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
http://www.flashback.org/showthread.php?t=948427
Citera
2009-07-10, 10:11
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Stämmer det att alla räntegivande konton rapporteras till skatteverket?

Nästan 100 på det.
Citera
2009-07-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nästan 100 på det.
Så om man öppnar ett konto i ett land med hygglig banksekretess som inte ger någon ränta borde man alltså kunna känna sig lugn?
Citera
2009-07-10, 14:33
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Så om man öppnar ett konto i ett land med hygglig banksekretess som inte ger någon ränta borde man alltså kunna känna sig lugn?
Sådana konton kostar oftast en del och eftersom det bara är en mindre summa du vill gömma så är det nog inte värt det. Dessutom är dagarna räknade för dessa anonyma bankkonton.
Citera
2009-07-10, 17:02
Medlem
Om du inte är ute efter räntebärande konton så vet jag inte varför du vill sätta in dom överhuvudtaget?
Rädd för inbrott eller husrannsakan?

Ett alternativ som är 100% anonymt och icke räntebärande är ecashkonton, typ PayPal, Moneybookers, neteller, click2pay, clickabuy och fan allt vad de heter.
Där finns ju dock inte mycket till bankgarantier och det försvinner oftast några procent när du sätter in och tar ut så jag vet inte hur lyckad den där lösningen är för månadssparande. De är ju huvudsakligen designade för olika typer av e-handel.
Har heller ingen aning om hur man sätter in och tar ut till dessa konton utan att gå igenom någon bank först.
Senast redigerad av BallaRune 2009-07-10 kl. 17:05.
Citera
2009-07-11, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om du inte är ute efter räntebärande konton så vet jag inte varför du vill sätta in dom överhuvudtaget?
Rädd för inbrott eller husrannsakan?

Ett alternativ som är 100% anonymt och icke räntebärande är ecashkonton, typ PayPal, Moneybookers, neteller, click2pay, clickabuy och fan allt vad de heter.
Där finns ju dock inte mycket till bankgarantier och det försvinner oftast några procent när du sätter in och tar ut så jag vet inte hur lyckad den där lösningen är för månadssparande. De är ju huvudsakligen designade för olika typer av e-handel.
Har heller ingen aning om hur man sätter in och tar ut till dessa konton utan att gå igenom någon bank först.
Anledningen till att jag inte vill ha pengarna hemma är att jag inte vill att mina nära och kära ska veta om att de existerar. Inbrott och husrannsakan kan man heller aldrig utesluta även om det inte är särskilt sannolikt i mitt fall. Dessutom kommer det att vara en del omsättning på dessa pengar. Därför är konto det mest praktiska i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in