Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-13, 03:07
  #13
Medlem
Snöjs avatar
Man får bieffekter av SSRI, och dessa är olika för alla. Kanske funkar tabletterna skitbra, kanske funkar det hyfsat med någon enstaka bieffekt, eller så kanske de får dig att må sämre. Det är inte tabletterna i sig som får folk att ta livet av sig, utan det är oftast att de mår mycket sämre av det, och därför tar livet av sig. Vilket iofs indirekt faktiskt är tabletterna som får dig att ta livet av dig, men min doktor sa att så inte var fallet (han var en idiot förövrigt).

När jag åt Sertralin så mådde jag bara sämre, och började skära mig. Sedan bytte jag till Escitalopram och den funkade mycket bättre. Så det är ju olika vilka SSRI som passar till vem, och det är ju just därför det inte bara finns en sort.
Citera
2009-07-14, 20:09
  #14
Medlem
w.W.ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Man får bieffekter av SSRI, och dessa är olika för alla. Kanske funkar tabletterna skitbra, kanske funkar det hyfsat med någon enstaka bieffekt, eller så kanske de får dig att må sämre. Det är inte tabletterna i sig som får folk att ta livet av sig, utan det är oftast att de mår mycket sämre av det, och därför tar livet av sig. Vilket iofs indirekt faktiskt är tabletterna som får dig att ta livet av dig, men min doktor sa att så inte var fallet (han var en idiot förövrigt).

När jag åt Sertralin så mådde jag bara sämre, och började skära mig. Sedan bytte jag till Escitalopram och den funkade mycket bättre. Så det är ju olika vilka SSRI som passar till vem, och det är ju just därför det inte bara finns en sort.

"men min doktor sa att så inte var fallet (han var en idiot förövrigt)." - Jo, de borde man ju kunna räkna ut som doktor hehe.


"Så det är ju olika vilka SSRI som passar till vem, och det är ju just därför det inte bara finns en sort." - Jo det är ju sant, dock så oturligt nog så verkar det som att de inte byts, vilken "sort" som man tar, innan det är försent, och inga tabletter i världen kan fixa liv i dig igen, tråkigt nog.. :/
Citera
2018-09-16, 02:08
  #15
Medlem
Vilken opiat Kan man ta med Haldol och Paroxetin?
Borde jag gå av Paroxetinet o ta Tramadol?
__________________
Senast redigerad av Laxed 2018-09-16 kl. 02:15.
Citera
2019-02-05, 02:10
  #16
Medlem
Varför skriver min doktor ut Ssri, tramadol 100mg x2 och stess om det är farligt?
Citera
2019-02-05, 03:04
  #17
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkdtolinkd
Varför skriver min doktor ut Ssri, tramadol 100mg x2 och stess om det är farligt?
Därför att det i regel är lugt, på normala doser.
Höga doser Tramadol med en stark SSRI kan medföra fler biverkningar varav vissa kan vara allvarliga även om det är ovanligt.
Min läkare ville sätta in mig på 100mg Sertralin när han samtidigt skrev ut maxdos tramadol.
Tackade för receptet på tramadol. Ville ej ta risken och ansåg mig ej vara deprimerad.
Citera
2019-02-05, 03:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Därför att det i regel är lugt, på normala doser.
Höga doser Tramadol med en stark SSRI kan medföra fler biverkningar varav vissa kan vara allvarliga även om det är ovanligt.
Min läkare ville sätta in mig på 100mg Sertralin när han samtidigt skrev ut maxdos tramadol.
Tackade för receptet på tramadol. Ville ej ta risken och ansåg mig ej vara deprimerad.

Okej då hänger jag med. Vad är maxdos på tramadol och vilken dos börjar den bli skadlig när man tar ssri?
Citera
2019-02-05, 03:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkdtolinkd
Okej då hänger jag med. Vad är maxdos på tramadol och vilken dos börjar den bli skadlig när man tar ssri?
Inom vården brukar dem sätta en maxdos på 400mg per dag. Inte allting på en gång utan utspritt under dagen, och då oftast i depot-form när det gäller så pass hög dos. T.ex. 200mg depot på morgonen och sen 200mg depot framåt kvällen.
Däremot kan man ta myyyyyycket mer om man känner att det verkligen behövs, DOCK MED STOR RISK FÖR EPILEPTISKT ANFALL eller andningsdepression. Vissa verkar kunna ta hur mycket som helst utan att krampa, har personligen tagit 2 gram Tramadol utan minsta tillstymmelse till nån kramp (om man ens får nån förvarning, de personer jag talat med säger att det bara kommer när man minst anar det, sen vaknar upp antingen på golvet eller i ambulans).

Vid vilken dos det börjar bli skadligt att blanda med SSRI beror både på vilken SSRI samt hur mycket och hur länge du har tagit både av Tramadolen och SSRI-preparatet. I regel en fråga med ett omöjligt svar. Bättre att ta det lugnt och hålla dig till de förskrivna doserna. Serotonergt syndrom verkar vara ett av de hemskaste sätten att dö på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback