2009-07-08, 11:55
Medlem
thereins avatar
Jag käkar gärna ägg på morgonen och jag vill slippa koka nya varje dag. Går det att koka ett gäng och käka under några dagar? Behöver man konservera dem på något sätt?
Citera
2009-07-08, 11:59
Medlem
Kyl borde funka
Citera
2009-07-08, 12:13
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Ladda äggkokaren på kvällen och ställ en timer på önskad tid...
Citera
2009-07-08, 12:29
Medlem
inga problem att ha kokade ägg iaf 3dagar, dom är ju förseglade i skalet så du behöver inte göra något speciellt med dom.
Citera
2009-07-08, 12:33
Medlem
Brukar själv ha skalade hårdkokta ägg liggandes i kylen 1-3 dagar efter att de blivit kokta, funkar prima! Dock tycker jag det är godare med varma ägg, på 2a och 3e dagen kan de börja bli lite "vattniga"....
Citera
2009-07-08, 12:34
Medlem
thereins avatar
På mitt jobb beställer vi ibland frukostpålägg och liknande från en cateringfirma. De levererar kokade och skalade ägg i en hink, liggandes i någon form av vätska. Vad kan det vara för något?
Citera
2009-07-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therein
På mitt jobb beställer vi ibland frukostpålägg och liknande från en cateringfirma. De levererar kokade och skalade ägg i en hink, liggandes i någon form av vätska. Vad kan det vara för något?
Vatten eller ättika, möjligvis en blandning?
Citera
2009-07-08, 12:48
Medlem
vemomintedus avatar
jag brukar koka ägg inför 3 dagar framåt. det brukar funka jätte fint det är ju goitt när dem är kalla med.
Citera
2009-07-08, 15:18
Medlem
dePauls avatar
Visserligen ett I-landsproblem, dock ändå ett problem .

Gör så här:

1. Koka äggen i lättsaltat vatten och med en prickning i den breda änden.

2. Koka dem i 8 minuter från att vattnet är kallt.

3. Ta av värmen och placera dem direkt i iskallt vatten.

4. Låt dem vila i ca 20 minuter och ta ut dem samt torka dem väl!!

5. Placera varje ågg i aluminiumfolie.

6. Lägg in dina ägg i frys med skalet på. Skalet kommer nu att spricka tvärs över men det är inget som påverkar kvalitén på ägget eftersom det är inslaget i alufolie!!!

7. Efter ca 2 h är äggen frysta.

Ta ut adekvat antal ägg dagen innan du ämnar förtära dem. Lägg dem i kylskåpet så att de tinar sakta till nästa dag.

~Paul~
Citera
2009-07-08, 18:36
Medlem
HAhaas avatar
Vafan kok äggen lägg de i kylen håller sig nästan en vecka ju ! Man ser på ägget när de dåligt.
Citera
2009-07-08, 18:53
Medlem
thereins avatar
Tack för alla svar
Citera
2009-07-08, 19:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Man ser på ägget när de dåligt.
Det handlar inte om att ägget skall bli dåligt, utan om kvalitén. Med ínfrysningsmetoden har du enomgående hög kvalité på ägget, vilket du inte har om du kör med kylmetoden. Efter bara tre dagar börjar äggulans kanter ändra färg till grönt och smaken börjar förändras.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in