Citat:
Ursprungligen postat av
ramlosan
Hej! Sitter just nu med min dator som har Windows 7 Home premium 32 bit.
Tänkte få bort all skit som är på den så jag beställde ett nytt Windows 7 igår. Idag kom den, en så kallad Windows 7 OEM Version (64 bit). Visste inte ens att det fanns något sådant, så jag beställde helt enkelt "fel" igår. Det verkar ju dock som att oem versionerna fungerar även om man ej är systembyggare. Det jag undrar över är om det är möjligt att installera min oem version på mitt nuvarande Home premium 32 bit? Har läst lite att det ej går att uppgradera med oem men fattar inte riktigt.
tack för all hjälp.
Mvh
Du kan INTE uppgradera från en 32-bitars windows till en 64-bitars windows-version alls!
Det som krävs är att du säkerhetskopierar alla filer du önskar spara och därefter startar datorn mot 64-bits skivan.
När du, i installationens inledning, kommer till alternativet "Avancerad" så är det den du måste välja,
Där i kan du markera alla partitioner som finns på disken, en i taget, nedifrån och uppåt... och Radera dom en efter en tills inga partitioner finns kvar...
DÅ skapar du en ny partition till vilken du installerar din nya 64-bitars Windows...
Vill du få hela denna partitions-procedur helt automatiserad, ladda då ner denna guide:
http://www.winguider.se/gratis/WG_GW7.zip (som är just för 64-bitars Windows 7 och är helt gratis)