2014-07-07, 14:47
Medlem
Algen1907s avatar
Hej!

Jag upplever den senaste tiden att min dator har blivit seg och gör allt lite långsammare så tänkte formatera den och börja om på nytt. På grund av bristande kunskap om datorer och hur de fungerar är jag lite orolig att Windows ska försvinna för mig. Kan någon snäll person hjälpa mig med hur jag ska gå till väga? Har för övrigt Windows 8 om det gör någon skillnad. Tack på förhand!
Citera
2014-07-07, 16:25
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algen1907
Hej!

Jag upplever den senaste tiden att min dator har blivit seg och gör allt lite långsammare så tänkte formatera den och börja om på nytt. På grund av bristande kunskap om datorer och hur de fungerar är jag lite orolig att Windows ska försvinna för mig. Kan någon snäll person hjälpa mig med hur jag ska gå till väga? Har för övrigt Windows 8 om det gör någon skillnad. Tack på förhand!
Om det är en märkesdator/bärbar så läs om Fabriksåterställning i datorns manual.
Citera
2014-07-09, 21:09
Medlem
Hejsan.

Jag skulle uppskatta lite hjälp...

Det är så att jag ska köpa en dator utan CD-Rom och inget operativsystem installerat.
Kan jag helt enkelt kopiera över iso-filen från en skiva till ett USB-minne och installera från det?

Det är Windows 7 det gäller.
Tacksam för hjälp...
Citera
2014-07-09, 21:23
Medlem
teamminttus avatar
Hårddiskaen formateras inte.

Har suttit och försökt formaterat min dator nu hela kvällen. Vilket har funkat hur bra som helst, framtill processen är slutförd och jag ser att allt är kvar på min hårddisk. Jag gör precis det man ska göra. Kör igång windows 7-skivan, låter den fixa om allt med windows 7 och sen även väljer det alternativet om att jag är medveten om att jag kommer gå miste om alla mina filer på datorn om jag fortsätter osv. Men ändå försvinner det inte!!! Hur ska jag göra? Kan man rensa hårddisken på något annat sätt? Det är alltså en HP Pavilion G laptop jag har med Windows 7.
Citera
2014-07-09, 21:42
Medlem
jcarlbergs avatar
Någon som vet vart i Skåne man kan få hjälp att installera då Ubuntu ser ut som Windows 7 mot betalninh.?.
Citera
2014-07-09, 21:50
Medlem
Problem med ny dator

Osäker på om tråden hör hemma här eller på hårdvara, så om det visar sig vara den andra ber jag om ursäkt.

Jag beställde i måndags delar för en "ny" dator där jag bara återanvänder chassi, nätagg, hdd och dvd-läsare. Det gick felfritt som vanligt att bygga ihop den men när det kom till att installera Windows gick det allt annat än felfritt. Först var jag inne i bios och sparade grundinställningarna, startade om och bootade från skivan och till min förvåning gick det sjukt mycket snabbare att komma igång med installationen av 8.1 än Vista (som var mitt senaste innan). Jag valde då att formatera ssd'n och att börja installera på den och allt gick smidigt ända fram till första omstarten av datorn.

När den startade igen så fortsatte inte installationen utan det stod att windows behövde repareras och att jag skulle sätta i skivan (som redan var i) och hur många gånger jag än startade om vart det samma sak. Så jag gick in i bios igen och såg att ssd'n var borta från listan. Så jag öppnade upp och rucklade på sladdarna, och startade datorn på nytt och nu ville den börja installera allt om på nytt, vilket jag gjorde och exakt samma sak hände och jag repeterade den processen 2 gånger till innan jag till slut provade att ta ur skivan, starta om och sätta i den igen och då helt plötsligt så fortsatte den installationen. Tills det var dags för omstart igen... då var det återigen samma fel som återigen löstes av att trixa med skivan. Till slut var windows installerat och jag var igång och kunde börja installera drivrutiner osv och återigen började allt flyta på smärtfritt. Även med omstart vid installation av drivrutiner till moderkortet så startade datorn utan problem.

Efter att ha varit igång en timme ungefär så startar den om sig av sig själv utan att det har funnits någon process som krävt omstart och när den skulle starta så var det återigen ett "du måste reparera, stoppa i windowsskivan" vilket inte hjälpte ett dugg. Så tog mig in i bios och såg att återigen var ssd'n borta från listan så plocka ur den och stoppade i den igen och startade vilket gick utan problem. Men efter knappt 5min så startade den oprovocerat om sig själv, igen, men den här gången startade den utan problem... Nu medan jag har skrivit här och försökt läsa mig till något svar så har den varit igång ca 50min igen utan problem. Ska på LAN om 2 dagar och är allt annat än nöjd med situationen

Hittar f.ö. inte min 3e hdd heller. Jag ser alla 3 diskarna i bios, men väl i windows ser jag bara ssd'n och min "stora" disk för spel. Min gamla systemdisk som nu är mediadisk går inte att komma åt i windows. Jag brukar känna att jag har koll på datorer och brukar ofta hjälpa vänner och släktingar med deras problem men det här är över mig. Hjälp!

Mvh. Robin
Citera
2014-07-09, 22:27
Medlem
Kanske det här hjälper? http://windows.microsoft.com/sv-se/w...ows-old-folder
Citera
2014-07-09, 22:34
Medlem
Har du formaterat din 3e hdd?
Citera
2014-07-09, 22:53
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan köra med gratisversionen av Killdisk. http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Vill du ha säkrare radering får du köpa programmet.
Citera
2014-07-09, 22:57
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Öppna datorn och koppla loss de två andra diskarna. Sätt SSD till SATA0 porten och kör installationen på nytt. När den är klar, stäng av datorn och koppla in dina två andra diskar till de andra lediga SATA-portarna.

Starta datorn, logga in i Windows, gå i diskhanteringen och se om du behöver aktivera diskarna.
Citera
2014-07-09, 23:40
Medlem
Polyklorfenols avatar
När du valde var systemet skulle installeras, skulle du först ha tagit bort de i normalfallet dolda systempartitionerna, så att bara C: återstod.

Fråga: Om det är en laptop, har du inte en inbyggd återställningsfunktion till fabriksinställningarna? Eller ville du ha en ren installation utan trams från HP?
Citera
2014-07-09, 23:53
Medlem
tack för svaren. Jag började med att dra ut de andra två diskarna och startade datorn på nytt och ville datorn installera windows på nytt så jag började väl med det. Då såg jag att det var en liten varningssymbol under disken när den valdes att windows inte kan installeras på den för att formateringsstandarden (enner ngt sånt) inte var korrekt. Så provade nu istället att tvärtom dra ur ssd'n och installera windows på min gamla systemdisk och än så länge ser det ut att fungera (dvs inga random krasher) men kanske är för tidigt för att säga. Däremot kan jag den här gången inte se min stora disk, men ska prova och se om jag lär aktivera den efter jag har installerat drivrutinerna till moderkortet

Mvh. Robin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in