Osäker på om tråden hör hemma här eller på hårdvara, så om det visar sig vara den andra ber jag om ursäkt.
Jag beställde i måndags delar för en "ny" dator där jag bara återanvänder chassi, nätagg, hdd och dvd-läsare. Det gick felfritt som vanligt att bygga ihop den men när det kom till att installera Windows gick det allt annat än felfritt. Först var jag inne i bios och sparade grundinställningarna, startade om och bootade från skivan och till min förvåning gick det sjukt mycket snabbare att komma igång med installationen av 8.1 än Vista (som var mitt senaste innan). Jag valde då att formatera ssd'n och att börja installera på den och allt gick smidigt ända fram till första omstarten av datorn.
När den startade igen så fortsatte inte installationen utan det stod att windows behövde repareras och att jag skulle sätta i skivan (som redan var i) och hur många gånger jag än startade om vart det samma sak. Så jag gick in i bios igen och såg att ssd'n var borta från listan. Så jag öppnade upp och rucklade på sladdarna, och startade datorn på nytt och nu ville den börja installera allt om på nytt, vilket jag gjorde och exakt samma sak hände och jag repeterade den processen 2 gånger till innan jag till slut provade att ta ur skivan, starta om och sätta i den igen och då helt plötsligt så fortsatte den installationen. Tills det var dags för omstart igen... då var det återigen samma fel som återigen löstes av att trixa med skivan. Till slut var windows installerat och jag var igång och kunde börja installera drivrutiner osv och återigen började allt flyta på smärtfritt. Även med omstart vid installation av drivrutiner till moderkortet så startade datorn utan problem.
Efter att ha varit igång en timme ungefär så startar den om sig av sig själv utan att det har funnits någon process som krävt omstart och när den skulle starta så var det återigen ett "du måste reparera, stoppa i windowsskivan" vilket inte hjälpte ett dugg. Så tog mig in i bios och såg att återigen var ssd'n borta från listan så plocka ur den och stoppade i den igen och startade vilket gick utan problem. Men efter knappt 5min så startade den oprovocerat om sig själv, igen, men den här gången startade den utan problem... Nu medan jag har skrivit här och försökt läsa mig till något svar så har den varit igång ca 50min igen utan problem. Ska på LAN om 2 dagar och är allt annat än nöjd med situationen
Hittar f.ö. inte min 3e hdd heller. Jag ser alla 3 diskarna i bios, men väl i windows ser jag bara ssd'n och min "stora" disk för spel. Min gamla systemdisk som nu är mediadisk går inte att komma åt i windows. Jag brukar känna att jag har koll på datorer och brukar ofta hjälpa vänner och släktingar med deras problem men det här är över mig. Hjälp!
Mvh. Robin