Har tänkt att ominstallera hela burken nu då den är full av skit, virus och annat helvete som sabbar min vardag. Tyvärr så är jag TOTALT inkompetent vad det gäller datorer och har ingen aning om hur man ska förbereda och sedan göra för att ominstallera hela burken. Jag vill alltså radera precis allt på datorn och sedan installera om Windows och få en ''helt ny'' dator så att säga.
Jag har för tillfället Windows 7 home premium på datorn men tyvärr inga skivor etc då det kom förinstallerat när jag köpte burken för ca 3 år sedan. Kan någon snäll själ visa mig till något ställe där det står en riktigt bra guide för att göra detta? Kan jag tanka hem Windows 7 och sedan få in det på datorn igen när allt är borta? Har verkligen INGEN aning om hur jag ska göra och vill inte försöka något spontant och sedan sitta där med en skrothög som inte startar etc...
Om datorn levererades med en förinstallerad Windows så är det enklaste du kan göra att surfa till datortillverkarens webbplats, och under supportsidorna söka efter: installera om Windows, återställa windows etc.
Då lär du se att du bara behöver trycka på ett par knappar så återställs datorn till samma skick den var i när du startade datorn för 1:a gången!
Jag önskar ominstallera (eller åtminstone göra en fabriksåterställning av datorn för att rensa filer,inställningar,program)
men det är ett POSReady2009 , OEM variant av ett xp-build dvs som ofta installeras med ett konsolverktyg där man kör sys_prep och kör in hela operativet som image. Ofta binder man väl klonen till hårdvaran (HAL) samt anger SID varvid det kanske i princip är omöjligt att hjälpa mig...?
Läser man igenom länkarna så tolkar jag det som att det inte ens går göra ett skvatt som End-User :
*Men jag tror ändå någon här vill vinna prestige och knäcka nöten
*En tanke är om konsolverktyget på en vanlig xp-skiva kan nå dessa xlm/infofiler för att
trigga och nå dessa funktioner. tex köra Repair - ominstallera datorn o s v
*Kikar man runt finns inte ens system_restore aktiverat, men detta är ju enkom systempunkter windows gör när man ändrar kritiska saker som drivers/uppdateringar. Det finns dvs ingen särskild Rescue-Partition eller liknande men jag kanske missat något?
*du borde alltså veta vid den här punkten att det är Windows PE som gäller !
glöm CD-ROM utan här är det att installera antingen på usbminne eller lägga konsolverktyget på lokal disc som gäller. . .
SET USBDRV=R:
SET XPSRC=C:\XPSP2\I386
Expanderar e:\i386\format.co_ till system\$temp\format.com.
e:\i386\format.co_: 9377 byte expanderade till 25600 byte......
Jag har en WD hårddisk som är 2 TB . det är mer än 1500 (vanliga) filmer som jag har tankat ner. Den var inte full senast jag tittade. mer än 200 GB ledigt är jag säker på. Nu funkar det inte att sätta in usb i datorn och föra över.
Det står att jag måste formatera . det betyder väl radera allt?
Men filmerna går fortfarande att se på filmerna med WD usb in i tvn.
Men jag undrar. Måste jag verkligen radera allt för att kunna öppna den i datorn? Eller kommer det nytt fönster där jag kan välja vad jag vill radera? många skitfilmer
Fan
En fråga till. Är det möjligt att bredbandsleverantören eller annan kan ha förstört hårddisken? Vet några som har fått telefonsamtal och brev från telia som säger att dom har sett att dom har tankat och hotat med att anmäla.
Edit: nu funkar det inte på tvn heller. Det står att den är skadad. Jaja, saker går sönder nån gång. ska testa köpa ny usb sladd. Annars är det bara att formatera. Ska se om jag hittar nån tråd om hur man kan rädda hårddisken.
Edit igen: Det går inte att formatera. Det står att den är skrivskyddad. Jag fattar inget.
Senast redigerad av ett23fyra 2013-12-05 kl. 11:58.
Jag har en WD hårddisk som är 2 TB . det är mer än 1500 (vanliga) filmer som jag har tankat ner. Den var inte full senast jag tittade. mer än 200 GB ledigt är jag säker på. Nu funkar det inte att sätta in usb i datorn och föra över.
Det står att jag måste formatera . det betyder väl radera allt?
Men filmerna går fortfarande att se på filmerna med WD usb in i tvn.
Men jag undrar. Måste jag verkligen radera allt för att kunna öppna den i datorn? Eller kommer det nytt fönster där jag kan välja vad jag vill radera? många skitfilmer
Fan
En fråga till. Är det möjligt att bredbandsleverantören eller annan kan ha förstört hårddisken? Vet några som har fått telefonsamtal och brev från telia som säger att dom har sett att dom har tankat och hotat med att anmäla.
Edit: nu funkar det inte på tvn heller. Det står att den är skadad. Jaja, saker går sönder nån gång. ska testa köpa ny usb sladd. Annars är det bara att formatera. Ska se om jag hittar nån tråd om hur man kan rädda hårddisken.
Edit igen: Det går inte att formatera. Det står att den är skrivskyddad. Jag fattar inget.
Disken har helt enkelt gått i graven.
Skicka in den till WD/återförsäljare (om du har garantikvar) och hoppas att den inte dog av dålig hantering så bör du få en ny på garantin.
Tjenare har en mini pc som touchen och internet har slutat fungera på, jag tror en omformatering kan hjälpa. Hur formaterar jag den på enklaste och bästa sättet? Det är xp just nu och bryr mig inte vilket OS det ska vara bara det funkar bra och man slipper massa problem..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!