2012-09-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Har du försökt allt som föreslås i den här tråden?
Ja tror inte en sån clean skiva hjälper för kommer ju inte in in i windows och har inget os, Har ingen second harddrive, var ser jag vilken bios uppdatering jag har? Jag kan väll bara installera drivrutiner till moderkort om jag kommer in i windows?
Citera
2012-09-06, 22:07
Medlem
Byta standard-hårddisk?

Hej allihopa!

Jag befinner mig i en ganska knepig sits för tillfället. Jag har installerat windows på min SSD - Vilket leder till att min SSD automatiskt blir min dators :C-Hårddisk. SSDn ska endast vara till för Windows OS samt särskilda spel av olika slag.

Nu kommer jag till problemet. Jag vill nämligen använda min andra hårddisk på 500GB som standard-hårddisk istället för min SSD. Kan jag på något sätt ändra så att min 500GB-hårddisk blir min standard-hårddisk?

Lång historia kort - Jag vill ändra så att min SSD (:C) Hårddisk inte längre är min standardhårddisk, utan vill att min vanliga hårddisk tar över den funktionen.

Tack på förhand ~ Fortunez
Citera
2012-09-06, 22:52
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reffan
Ja tror inte en sån clean skiva hjälper för kommer ju inte in in i windows och har inget os, Har ingen second harddrive, var ser jag vilken bios uppdatering jag har? Jag kan väll bara installera drivrutiner till moderkort om jag kommer in i windows?

Det var ju inte bara det tipset de gav. Provade du allt det andra?

Din Bios-version ser du väl i Bios-menyn?
Citera
2012-09-07, 00:23
Medlem
bulgur12s avatar
Du måste tyvärr ominstallera windows, går inte att bara flytta över.
Citera
2012-09-07, 01:08
Medlem
Germanias avatar
du har windows på ssd:n och vill ha windows på ssd:? vad är problemet?

det är programfiles som du vill ha på annan disk? deet går med viss möda, men betydligt enklare att välja annan disk vid installation. dokumment-mappen etc placering går att välja plats på under egenskaper för respektive mapp
Senast redigerad av Germania 2012-09-07 kl. 01:19.
Citera
2012-09-07, 01:14
Medlem
Jag har skaffat en ny hårddisk (kallar den nr2) till min dator och har försökt installera Windows på denna. Målet är att bara köra med hd2 inkopplad. Jag startade installationen från den gamla hårddisken (hd1) via en usb-sticka, delade upp hd2 på två partitioner. Problemen jag har är:

1. När jag drar ur hd1 så verkar datorn inte hitta hd2. Då hd1 är inkopplad så kan jag starta både den gamla och den nya installationen av Windows.

2. Verkar inte vara admin eller liknande på hd2, för när jag försöker installera drivrutinerna via CD till mitt moderkort står ger den felmeddelande "Cannot execute A:\Bin..."

Jag skulle kanske kunna installera om Win med enbart hd2 inkopplad, men verkar inte få igång booten då. Jag har ställt prio på stickan, men något mer kanske måste göras?

Tänkte om någon kunde ge mig något råd hur man löser dessa problem. Tackar på förhand.
Citera
2012-09-07, 06:47
Medlem
merlin2s avatar
ja jag försår inte heller varför du vill ha os-filer på en vanlig hårddisk, ssd är ju snabbare och bättre för ett os.

men om du bara måste flytta över filerna så gör det med "acronis true image", borde klara det galant.
du gör det med en bootcd och sedan följer anvisningarna.
Citera
2012-09-07, 07:52
Medlem
Agge-Bs avatar
Han vill ha sitt os på SSDn men inte som standard hårddisk altså så att när han installerar ett program så installeras det automatiskt på den andra hårddisken.

Jag vet inte hur man ändrar det här men jag förklarade så att andra kan förstå och hjälpa dig. Har dock för mig att det ska gå rätt lätt men mitt minne sliter
Citera
2012-09-07, 07:57
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Om du redan har windows installerad på båda diskarna, så brukar det räcka med att gå in i BIOS och välja vilken hårddisk du vill starta på.

Det brukar stå en kort stund vid uppstart vilken knapp man skall trycka på för att gå in i BIOS.
Tex "press [DEL] to enter setup".
Eller [F1] eller annan knapp.

- - -
Edit:
På datorer med gamla IDE-diskar var det lite mer låst vilken hårddisk som var primär och kunde bootas från.
Men med SATA kan man normalt ha 4 eller fler SATA-enheter (hårddiskar) i systemet där man kan installera Windows på alla hårddiskar.
Och man ställer in i BIOS vilken som skall bootas från.
Sedan bestämmer Windows på den hårdisk man bootar från vad som är C:

Men antagligen funkar det bara att installera windows på flera hårddiskar om man drar ur SATA-kabeln till de andra hårddiskarna under själva installationen. För att hindra windows installationsprogram från att leta efter redan installerade windows och strula med dem.
Eller med kloningsprogram där windows inte är inblandat i installationen.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2012-09-07 kl. 08:40.
Citera
2012-09-07, 07:58
Medlem
Protons avatar
ÖDIT -> Windows /Mod
Citera
2012-09-07, 07:59
Medlem
Protons avatar
Vet inte riktigt vad du menar med standardhårddisk, men enhetsbeteckning kan du inte byta på en systemvolym hur som helst, som nån sa så kommer du bli tvungen att installera om windows för att få det att funka.
Citera
2012-09-07, 08:31
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B_61
Jag har skaffat en ny hårddisk (kallar den nr2) till min dator och har försökt installera Windows på denna. Målet är att bara köra med hd2 inkopplad. Jag startade installationen från den gamla hårddisken (hd1) via en usb-sticka, delade upp hd2 på två partitioner. Problemen jag har är:

1. När jag drar ur hd1 så verkar datorn inte hitta hd2. Då hd1 är inkopplad så kan jag starta både den gamla och den nya installationen av Windows.

2. Verkar inte vara admin eller liknande på hd2, för när jag försöker installera drivrutinerna via CD till mitt moderkort står ger den felmeddelande "Cannot execute A:\Bin..."

Jag skulle kanske kunna installera om Win med enbart hd2 inkopplad, men verkar inte få igång booten då. Jag har ställt prio på stickan, men något mer kanske måste göras?

Tänkte om någon kunde ge mig något råd hur man löser dessa problem. Tackar på förhand.
Koppla ur hdd1 när du installerar Windows på hdd2, annars kommer den använda bootpartitionen på hdd1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in