2010-08-14, 11:07
Medlem
Har ett flertal gånger funderat om datorn på något sätt kan ta skada av att köra många ominstallationer av operativsystemet. Hur är det?
Citera
2010-08-14, 12:24
Medlem
Idde89s avatar
Hejsan, Jag har fått lite virus på min dator som jag inte får bort. De mesta funkar men jag kan inte ansluta till internet och jag tror att det är något virus som ligger bakom det. Så nu vill jag formatera om datorn men jag fick tyvärr ingen CD-skiva till den. Just nu så är det installerat Vista Home Premiunm, jag har dock skiva till min gamla data och det var windows Basic på den. Men jag vill helst ha kvar home premium. Hur ska jag göra? Kommer inte Operativsystemet att också försvinna ur datorn om jag formaterar rakt av? Kan man bränna eller spara sitt operativsystem i en cd-skiva lr någon extern hårddisk? Hur gör man det isåfal? Jag vet att man ska trycka på någon utav "F-knapparna" direkt då datorn startar upp, men de jag är rädd för är att jag inte kan åter få de operativsystemet som datorn har!
Citera
2010-08-14, 12:27
Bannlyst
Läre formatera men datorn vägrar starta med USB-minnet som jag tänker installera från. Jag kommer fram till att det står "Loading operating system..." men där fastnar den och står och tuggar hur länge som helst. Kan det vara USB-minnets fel?
Citera
2010-08-14, 16:05
Medlem
Ado86s avatar
Vet någon vilken av f-knapparna trycker man på?

Har formaterat tidigare men då har jag för mig att det var "f3+delete" men det verkar inte vara den. Har testat alla f-knappar men kommer ändå inte på?

Har en hp och vistan är inbyggd så ingen skiva har jag heller, skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa!
Citera
2010-08-16, 19:41
Medlem
hur formarterar man windows utan att använda cdn.... för jag har windows 7 installerat men det blockerar windwos xp skivan så jag måste formatera först...
Citera
2010-08-17, 16:57
Medlem
Har bränt ut en kopia av windows 7 som en .iso-fil, förhoppningen var ju att den skulle ta tag i installationen av windows 7 när jag startade om datorn (har windows vista nu). Dock startar windows helt som vanligt, men kör jag .iso-filen genom daemon-tools så kan jag installera det, dock vill jag ju ta bort allt jag har på hårddisken och starta på en ny kula men när jag startar installationen verkar det som att den bara vill installera windows 7 och spara det gamla materialet.

Fast det kanske är så enkelt att den rensar hårddiskarna längre fram i installationen? Ja, hjälp behöver jag iallafall!
Citera
2010-08-18, 10:58
Medlem
Köpte min dator som demoprodukt för ca 1 år sedan och fick inte med några Vista-skivor. Har nu köpt en ny hårddisk, som jag tänkt installera och undrar hur jag ska gå tillväga? Kan man ta en polares skiva och installera? (Har ju produktnyckel och allt på baksidan av datorn).
Citera
2010-08-18, 11:29
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyk
Kan man ta en polares skiva och installera? (Har ju produktnyckel och allt på baksidan av datorn).

Man kan använda vilken Vista-skiva som helst om det är en fabriksdator som t.ex. Dell, HP, Acer etc. OEM-produktnyckel och OEM-certifikat hittar man @ http://forums.mydigitallife.info/forums/4-Windows-Vista vilket betyder att man kan installera vilken variant som helst från Home till Ultimate.

Nyckeln på datorns etikett kan man strunta i - men det går ju att använda den också om man vill - fast då kan installationen bli lite skakig om man får för sig att byta ut hårdvara.

Har man ingen fabriksdator utan ett hemmabygge kan man använda t.ex. DAZ Loader @ http://forums.mydigitallife.info/threads/8632-Windows-Loader-The-Official-Thread men fortfarande gäller samma sak, man kan använda vilken version och skiva som helst av Vista.
Citera
2010-08-19, 11:43
Medlem
larshenks avatar
Installera operativsystem utan CD-läsare

Hej!

Har nu byggt ihop min nya htpc och skulle idag börja installera operativsystem på den.
Jag tänkte att Vista skulle kunna funka bra på den och skulle stoppa i cd skivan i datorn då jag kom på att jag inte har någon läsare i den.

Så nu har jag googlat lite efter guider hur man installerar operativsystem genom USB minnen, och trodde jag var på god väg när jag fick igång Vista installationen ett minimalt steg fram till att det stod nåt i stil med:"felkod 0x80070002: Could not find C:\Sources\Install.wim".

Och jag fick över filerna till stickan genom Novicorp WinToFlash 0.6.0011 beta.

Någon som har förslag på hur man kan göra detta så smidigt som möjligt?

Jag har en extern disk att ta hjälp av på 1tb, men denna vill jag inte tömma så det kanske är meningslöst att ens nämna.
Jag har även en usb-sticka på 1.80gb vilket inte är tillräckligt egentligen för mappen med Vista filerna, men det verkade funka ändå.

Hur gör jag?
Jag kan låna en kompis 32gb minne, men detta kanske ändå inte är en bra lösning?

Alla operativsystem av Windows är redo att installeras om Vista är svårare än något annat..
Citera
2010-08-19, 15:52
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larshenk
Jag kan låna en kompis 32gb minne, men detta kanske ändå inte är en bra lösning?(

För Vista @ http://www.techmixer.com/install-windows-vista-from-bootable-usb-flash-memory-drive/

Var observant på VILKEN USB-disk du väljer om du har flera hårddiskar i den dator du preppar USB-stickan från.

För Windows 7 använder du Microsofts egna verktyg @ http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

För XP använder du WinSetupFromUsb @ http://www.msfn.org/board/topic/120444-how-to-install-windows-from-usb-winsetupfromusb-with-gui/
Citera
2010-08-19, 22:01
Medlem
larshenks avatar
Tack för den hjälpen men orkade inte krångla mer med USB så jag installerade via usb-cdrom istället.

Nu har det dock dykt upp ännu ett problem:

Efter att jag installerat Vista funkade allting som det skulle, tills för en liten stund sedan då jag nyligen installerat drivrutinerna från skivan som medföljde till datorn (moderkortet).

När jag efter dessa installationer startade om datorn så vägrar den att börja ladda in Windows Vista (som jag lade in som operativsystem) och den hänger sig på "Loading operative system....". Eller rättare sagt man hinner se laddningsrutan men inget grönt hinner komma tills datorn automatiskt startar om sig själv och processen börjar om från början..

Vad är felet och vad kan jag göra åt detta? Är det något jag anslutit fel (vilket känns konstigt då allting fungerade nära jag installerade vista + surfade runt lite också) och kan det då vara något jag kan åtgärda för att lösa detta problemet? Datorn frågade om jag skulle vilja använda IDE anslutning till disken, men det ska väl vara inställt på sata förmodar jag, då det är en satadisk?

Kan det vara bios eller vad kan det vara som krånglar? Hur kan jag lättast börja problemlösa själv? Läste på några sidor att bios kanske borde uppgraderas, men det känns konstigt eftersom moderkortet är helt nytt? Jag må vara ute och cykla men det känns som om något är lite snett.

Satte som sagt ihop datorn själv igår och nu vill den inte ladda in operativsystemet trots att jag installerat det och haft igång den en stund.
Citera
2010-08-19, 22:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larshenk
Tack för den hjälpen men orkade inte krångla mer med USB så jag installerade via usb-cdrom istället.

Nu har det dock dykt upp ännu ett problem:

Efter att jag installerat Vista funkade allting som det skulle, tills för en liten stund sedan då jag nyligen installerat drivrutinerna från skivan som medföljde till datorn (moderkortet).

När jag efter dessa installationer startade om datorn så vägrar den att börja ladda in Windows Vista (som jag lade in som operativsystem) och den hänger sig på "Loading operative system....". Eller rättare sagt man hinner se laddningsrutan men inget grönt hinner komma tills datorn automatiskt startar om sig själv och processen börjar om från början..

Vad är felet och vad kan jag göra åt detta? Är det något jag anslutit fel (vilket känns konstigt då allting fungerade nära jag installerade vista + surfade runt lite också) och kan det då vara något jag kan åtgärda för att lösa detta problemet? Datorn frågade om jag skulle vilja använda IDE anslutning till disken, men det ska väl vara inställt på sata förmodar jag, då det är en satadisk?

Kan det vara bios eller vad kan det vara som krånglar? Hur kan jag lättast börja problemlösa själv? Läste på några sidor att bios kanske borde uppgraderas, men det känns konstigt eftersom moderkortet är helt nytt? Jag må vara ute och cykla men det känns som om något är lite snett.

Satte som sagt ihop datorn själv igår och nu vill den inte ladda in operativsystemet trots att jag installerat det och haft igång den en stund.
Har du lyckats installera så BÖR det inte vara så, men kontrollera alla strömkablar! Just sådär brukar det bete sig när man glömt matningen till processorn men här har du ju som sagt installerat redan...nåja, skiten kanske hoppade ur eller nåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in