2009-07-07, 15:50
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Många med mig får en ångestdämpande och lugnande effekt av z-analoger (sonata, stilnoct, imovane) om man tar några på dagen istället för att sova på dom.

Samtidigt blir man pigg, glad och social, dvs de där förutsättningarna för en fungerande vardag med studier, arbete, umgänge med andra människor och allt sånt där.

Nu fungerar ju visserligen benso utmärkt för mig, men borde inte tex. en lågdos imovane kunna förskrivas av läkare åt patienter med ångest/fobier?

Finns det några exempel på detta? Har någon fått det som ersättning för benso? Det finns ju människor som får buprenorfin mot smärta, så någon kanske har en läkare som ser det positiva med z-analoger kontra bensodiazepiner?

De hypnotiska effekterna kanske inte skulle sitta som handen i handsken när man sitter där i ICA-kassan, men jag tänker mig att små doser skulle vara ett utmärkt alternativ för många som inte har bensotolerans och som heller inte vill ha det, eller äta ssri eller ssnri, men som ändå vill kunna fungera tills terapin förhoppningsvis har svept bort alla onda andar.

Vad tror ni?

vänligen
Like A MotherFucker
Citera
2009-07-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Många med mig får en ångestdämpande och lugnande effekt av z-analoger (sonata, stilnoct, imovane) om man tar några på dagen istället för att sova på dom.

Samtidigt blir man pigg, glad och social, dvs de där förutsättningarna för en fungerande vardag med studier, arbete, umgänge med andra människor och allt sånt där.

Nu fungerar ju visserligen benso utmärkt för mig, men borde inte tex. en lågdos imovane kunna förskrivas av läkare åt patienter med ångest/fobier?

Finns det några exempel på detta? Har någon fått det som ersättning för benso? Det finns ju människor som får buprenorfin mot smärta, så någon kanske har en läkare som ser det positiva med z-analoger kontra bensodiazepiner?

De hypnotiska effekterna kanske inte skulle sitta som handen i handsken när man sitter där i ICA-kassan, men jag tänker mig att små doser skulle vara ett utmärkt alternativ för många som inte har bensotolerans och som heller inte vill ha det, eller äta ssri eller ssnri, men som ändå vill kunna fungera tills terapin förhoppningsvis har svept bort alla onda andar.

Vad tror ni?

vänligen
Like A MotherFucker

Frågade min läkare faktiskt och hon sa "nej, det är ju insomningsmedicin"

Men visst funkar typ 5 mg zopiklon som ångestdämpande utan biverkningar. Läkare tenderar bara att vara väldigt trångsynta.
Citera
2009-07-07, 18:41
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Frågade min läkare faktiskt och hon sa "nej, det är ju insomningsmedicin"

Men visst funkar typ 5 mg zopiklon som ångestdämpande utan biverkningar. Läkare tenderar bara att vara väldigt trångsynta.

Det var precis det jag tänkte... men det borde finnas nån som har fått det!?
Citera
2009-07-07, 21:55
Medlem
Vissa läkare skriver ut mediciner "off label", jag har en bekant som fick just zopiklon som ångestdämpande.
Citera
2009-07-07, 22:29
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoppe
Vissa läkare skriver ut mediciner "off label", jag har en bekant som fick just zopiklon som ångestdämpande.

Se där ja... I knew it! Men får dom experimentera på det sättet? Det borde ju en överläkare få göra!? Of label, berätta! Alltså jag fattar , men berätta!
Citera
2009-07-07, 23:38
Medlem
kingzyzs avatar
I Sverige får man skriva ut utanför rätt indikation - på gott och ont.

I USA t ex så får man inte det. Så har du panikångest där så slipper
du få Atarax t ex utan får för PÅ avsedd medicin t ex Xanor.
Citera
2009-07-07, 23:45
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingzyz

känns som dom inte är snåla på xanax och vicodin i the land of the free.
Men nu sneddade vi lite ifrån ämnet, förutom det förstnämnda, som du gär´na får utveckla!
Citera
2009-07-07, 23:48
Medlem
kingzyzs avatar
of topic tror jag, borttaget
Citera
2009-07-08, 03:41
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingzyz

Det skulle vara intressant att läsa en källa på det!
Citera
2009-07-08, 09:36
Medlem
TellusGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Det skulle vara intressant att läsa en källa på det!

Tja, det står ju alltid "enligt recept ELLER LÄKARES ANVISNING" i bipacksedeln för mediciner. Men det lär ju finnas svart på vitt någonstans...
Citera
2009-07-08, 10:31
Medlem
Kyozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TellusG
Tja, det står ju alltid "enligt recept ELLER LÄKARES ANVISNING" i bipacksedeln för mediciner. Men det lär ju finnas svart på vitt någonstans...

Gäller inte det doseringen eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2009-07-08, 10:46
Medlem
wsbs avatar
Har testat zolpidem illegalt och fått sonata på recept och för min del så är det verkligen ingenting jag vill ta mot ångest, tvärtom. Tycker att båda substanserna är dåliga insomningsmediciner och om jag håller mig vaken på dem så blir jag helt knäpp i huvudet. Jag får skevare hallucinationer och tankegångar på sonata än på trippar, så NEJ TACK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in