Flashback bygger pepparkakshus!
2003-11-25, 21:55
Medlem
jenas avatar
Nej, men bara en halv. Är det någon kunnig person som vet hur många nervben en lax har per sida?? Nervben frågar panelen? Ja de där små djävla benen som måste dras ut innan man kan skära sin gravade lax.

Nu undrar alla om Jena fastnat med svansen i vägguttaget? Nej då, under en blöt middag För ett tag sedan kom detta ämne upp, det slutade nästan i slagsmål, alla hade olika gissningar. Gissningarna var mellan 40-52 st, finns det någon zoolog som kan detta?
Citera
2003-11-25, 22:35
Medlem
Luffarns avatar
Hanarna har 48, honorna har 47. Det är vanligast att de laxar man köper är honor(tror att det har något att göra med att de flesta laxar som säljs är odlade, och att de flesta odlade laxar är honor), så vid nästa middag kan du självsäkert hävda 47 på vardera sida.
Citera
2003-11-25, 22:46
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarn
Hanarna har 48, honorna har 47. Det är vanligast att de laxar man köper är honor(tror att det har något att göra med att de flesta laxar som säljs är odlade, och att de flesta odlade laxar är honor), så vid nästa middag kan du självsäkert hävda 47 på vardera sida.
Jäklar, har du någon källa???
Citera
2003-11-25, 22:53
Medlem
Luffarns avatar
sorry, ligger nog uppe på vinden. Det var i min naturkunskapsbok från gymnasiet som det stod. Tror att den heter Naturkunskap A+B. Måste väl gå att hitta sådan här info på nätet, men jag antar att du har kollat där?

Edit: Hur kommer det sig att ni hade denna intressanta disskution under en middag?
Citera
2003-11-25, 23:39
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarn
sorry, ligger nog uppe på vinden. Det var i min naturkunskapsbok från gymnasiet som det stod. Tror att den heter Naturkunskap A+B. Måste väl gå att hitta sådan här info på nätet, men jag antar att du har kollat där?

Edit: Hur kommer det sig att ni hade denna intressanta disskution under en middag?
Jag har letat mig blå på internet, om du har följt matforum har du antagligen förstått att jag är utbildad kock, och då vi under middagen diskuterade gravlaxrecept kom antalet nervben upp till ytan. Då jag inte kunde svara retades gänget med min som borde kunna detta.... Alla har faktiskt hjälpt till att leta, detta är dessutom andra gången jag frågar på FB.
Citera
2003-11-26, 11:28
Medlem
Luffarns avatar
Testa att fråga någon duktig sushikock. Kan tänka mig att de har litteratur på ämnet om du har tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in