Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-06, 11:11
  #1
Medlem
Xamples avatar
Vet inte vart jag ska placera denna tråd så det fick bli övrig.

Efter XX antal läkarbesök så får jag äntligen något som ska hjälpa min migrän. Jag vill självklart ha ut något som faktiskt fungerar, typ kodein. Det jag fick var Sumatriptan, läkemedled heter Imigran och hjälper mot just migrän. Misstänker att det inte är något man kan njuta av.
Enligt fass så är det farligt att inta om man är storrökare och diverse annat.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Är det farligt att kombinera med opiater? Som det verkar nu så ska jag ta dessa under en vecka, och sedan tänker jag ringa och be om att få byta medicin, upplever självklart alla möjliga biverkningar så som andnöd och tryck på bröstet.
Citera
2009-07-06, 12:11
  #2
Medlem
Psykotons avatar
Sumatriptan är helt suveränt mot migrän, har själv migrän ibland och då är det det enda som hjälper. Men att flumma på det kan du glömma. Var bara glad över att slippa huvudvärken, och flumma med nåt annat istället

Ta det i en vecka??? Man tar det ju inte förebyggande, utan precis när man känner att migränen är på väg. Ja, du kan ju försöka klaga på biverkningar, det bästa du kan få mot migrän är väl Treo Comp, som funkar lika bra som sumatriptan, men har en mycket högre feelgood-faktor. Inte så vanligt att få Treo Comp nuförtiden, men du kan ju ha tur !!!
__________________
Senast redigerad av Psykoton 2009-07-06 kl. 12:14.
Citera
2009-07-06, 15:59
  #3
Medlem
Xamples avatar
Bra att det åtminstonde verkar. Med att 'ta det i en vecka' menar jag självklart att ta det i förebyggande syfte när jag känner att det är påväg, dvs. varje dag...

Ja treo comp eller citodon är det jag vill ha, dels för att det hjälper och man kan slänga i sig en 10extra nån kväll för att ha det skönt samt det hjälper mig även att sova.
Citera
2009-07-07, 16:12
  #4
Medlem
Xamples avatar
Okej. Hämtade ut mitt satans paket idag. Jag får endast yrsel och blir extremt trött. Visst det hjälper mot sömnproblemen för jag vill sova nu, men huvudvärken är kvar. Behöver ju inte ens fake'a bieffekterna nu. Ska ringa och be om Ardinex istället, 30mg kodein och 200mg ibuprofen. Eller ska man fråga om kodein recip på en gång? jobbigt med allt extra slitage på levern. Visserligen så super jag inte längre, kan dock dricka en öl eller två.
Citera
2009-07-20, 05:22
  #5
Medlem
Raktuppianuzs avatar
Om du nu lider av "migrän" varför skulle du då använda medicinen för att flumma på?
Citera
2014-04-16, 00:25
  #6
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Varför går det inte att flumma på dessa migränmediciner som är 5ht1-agonister? Minns jag käkade några sumatriptan och fick ingen effekt alls. Det är ju receptorer som är inblandade i ångestdämpning och smärtlindring, på vilket sätt binder de egentligen?
Citera
2014-04-16, 09:43
  #7
Medlem
weirdbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Varför går det inte att flumma på dessa migränmediciner som är 5ht1-agonister? Minns jag käkade några sumatriptan och fick ingen effekt alls. Det är ju receptorer som är inblandade i ångestdämpning och smärtlindring, på vilket sätt binder de egentligen?
Det finns hur många serotoninreceptorer(5ht) som helst, vi snackar alltså om 5ht1 agonister, och det finns många andra faktorer som också spelar in - som t.e.x. var i hjärnan den binder till dessa receptorer. En drog som binder till 5ht1 ger inga positiva effekter och kan vara rent av livsfarliga att överdosera(drar ihop blodkärlen på vissa ställen i hjärnan)
Citera
2017-09-26, 13:37
  #8
Medlem
Iamthebatmans avatar
Väcker liv i tråden igen och frågar om någon har koll på verkningstiden?
(Sumatriptan Sandoz)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback