Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-12-01, 09:41
  #49
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo, men jag köper inte avställda fordon. Jag köper en bil som redan är i trafik och som redan är trafikförsäkrad av gentlemannen som var den förra ägaren. Dock blir ju jag nästa ägare och precis i "överlappningen" kan det gå några timmar/något dygn. Vips får man en bot...

För övrigt använder jag inte de större försäkringsbolagen eftersom dessa rövknullar oss kunder ordentligt. Jag brukar byta och trixa med något av de mindre bolagen eftersom dessa brukar kunna ge bättre priser. Folksam och Trygg-Hansa är därför inte intressant.

// Roger P.

Roger, när jag köpte min bil ringde jag försäkringsbolaget i förväg och sade att jag skulle köpa bil. Så försäkringen började gälla i samma ögonblick som pappren var påskrivna. Och hade det inte blivit någon affär hade jag bara ringt försäkringsbolaget nästa arbetsdag och sagt det, och så hade det inte kostat mig en krona. Smidigt!
Citera
2003-12-01, 10:02
  #50
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Roger, när jag köpte min bil ringde jag försäkringsbolaget i förväg och sade att jag skulle köpa bil. Så försäkringen började gälla i samma ögonblick som pappren var påskrivna. Och hade det inte blivit någon affär hade jag bara ringt försäkringsbolaget nästa arbetsdag och sagt det, och så hade det inte kostat mig en krona. Smidigt!


Onekligen smidigt...

Dock så hjälper det inte mig eftersom jag tittar på bilar lika ofta som andra byter kalsonger... Jag skulle behöva en egen hotline till försäkringsbolagen då...

Jobbigt...

// Roger P.
Citera
2003-12-01, 10:33
  #51
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Onekligen smidigt...

Dock så hjälper det inte mig eftersom jag tittar på bilar lika ofta som andra byter kalsonger... Jag skulle behöva en egen hotline till försäkringsbolagen då...

Jobbigt...

// Roger P.

Nu hamnade vi lite off topic här, men iallafall så är det så att mitt försäkringsbolag (tror det gäller fler bolag också) har en regel som tillåter att man försäkrar en extra bil på sin befintliga försäkring i tre dagar efter inköp. Så om du redan har en bil som är försäkrad så är den nya alltså försäkrad i tre dagar, så du har gott om tid att skaffa en egen försäkring till den nya bilen.
Citera
2003-12-01, 10:36
  #52
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Nu hamnade vi lite off topic här, men iallafall så är det så att mitt försäkringsbolag (tror det gäller fler bolag också) har en regel som tillåter att man försäkrar en extra bil på sin befintliga försäkring i tre dagar efter inköp. Så om du redan har en bil som är försäkrad så är den nya alltså försäkrad i tre dagar, så du har gott om tid att skaffa en egen försäkring till den nya bilen.


Jasså? Det visste faktiskt inte jag... Tack, Capone...

Man lär sig något nytt varje dag...

// Roger P.
Citera
2010-01-19, 00:24
  #53
Medlem
-TnT-s avatar
Skulle vara sjukt roligt att få en uppdatering!
Citera
2010-01-19, 02:30
  #54
Medlem
thefourontour.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Skulle vara sjukt roligt att få en uppdatering!


aa skoja inte läste hela tråden utan att fatta den var 7 år gammal förens jag såg ditt inlägg. hur gick det? vann du mot posten?
Citera
2010-01-23, 21:26
  #55
Medlem
Gerras avatar
OK, en uppdatering.
Tyvärr så har den här historien inte tagit en lycklig vändning. Inte heller slutade den i en (för er) underhållande tragedi. Jag, Posten, och kommunen bråkade på beskrivet vis via telefon i ett år. Sedan slutade vi.

Ingen brevlåda sattes upp, och ingen postiljon hittade dit. När andra vintern närmade sig så drog jag därifrån, och skrev mig på det nya bostället. Sedan dess har jag bara bott i lägenheter med gammeldags brevinkast, och fejden har därför avtagit en hel del. Till saken hör att jag har delat lägenheter med folk som vill ha post.

Idén finns fortfarande kvar. Jag tänker mig att jag förr eller senare kommer att skaffa mig en ordentlig villa utan brevlåda. Numera har jag inte gammeltelefon, och det lär ställa till en del problem för Posten och myndigheterna. Det är möjligt att Det Allmänna hinner anpassa sig efter Skype och annat modernt innan jag hinner återuppta kampen i villa, men om så inte sker så förutspår jag en fortsättning som är mer värd att fortsätta tråden med.
Citera
2010-01-23, 23:08
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Autogiro vettu...

Fan vet om det är olagligt att bo såhär ruttet. Det är mitt hus, och jag borde fan få bo i det om jag vill. Det passar min ekonomi alldeles utmärkt just nu.
Jag ville bara säga att du verkar vara en jävligt skön lirare!
Citera
2010-07-21, 16:51
  #57
Medlem
codRs avatar
haha denna tråden var helt underbar, 7år gammal, synd att du inte besegrade posten!
Citera
2019-08-05, 19:40
  #58
Medlem
Idag är ju mycket av breven från myndigheter digitala, jag undrar om det är möjligt att vara utan postadress. Kommer i höst att bo hos vänner i Stockholm och kommer således inte ha någon fast brevlåda. Kommer alltså räknas som hemlös en period under studier.
Vill inte heller att någon ska få tag i mig av olika anledningar. Jag har bara min mobil och laptop.
Citera
2019-08-05, 20:03
  #59
Medlem
DoktorNos avatar
Kanske ett halvt steg offtopic men en postlåda och en brevlåda är inte samma sak. Eftersom båda orden använts i tråden kanske någon blir förvirrad över vad som menas och vill veta mer.

Postlåda - Den du har står vid ditt hus, eller i anslutning till din adress, som brevbärare kan lägga post i, alltså brev, reklam och andra försändelser. Brevinkast i dörr och fastighetsbox i flerfamiljshus räknas också hit.

Brevlåda - En sån där gul låda som Posten har uppsatta lite här och var som du kan lägga brev och andra försändelser som du vill skicka till någon. Töms av brevbärare och andra anställda hos PostNord.
Citera
2022-09-29, 11:53
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Kanske ett halvt steg offtopic men en postlåda och en brevlåda är inte samma sak. Eftersom båda orden använts i tråden kanske någon blir förvirrad över vad som menas och vill veta mer.

Postlåda - Den du har står vid ditt hus, eller i anslutning till din adress, som brevbärare kan lägga post i, alltså brev, reklam och andra försändelser. Brevinkast i dörr och fastighetsbox i flerfamiljshus räknas också hit.

Brevlåda - En sån där gul låda som Posten har uppsatta lite här och var som du kan lägga brev och andra försändelser som du vill skicka till någon. Töms av brevbärare och andra anställda hos PostNord.

Nu blev det ju fel. Det är ju tvärtom.

Postlåda = lådan du lägger brev i, finns oftast nära butiker osv.
Brevlåda = lådan med post du har hemma
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback