Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-05, 23:27
Bannlyst
Om man använder Safari, hur kommer man åt det som finns i cashen då man
t ex blivit utloggad fran FB men ändå skrivit en lång harang.Det finns en kod som man skriver om man inte uppdaterat fönstret i Safari.
Citera
2009-07-06, 01:26
Bannlyst
Man får fram filen cash.db /Users/------/Library/Cashes/com.apple.Safari som man öppnar med ett textredigeringsprogram t ex. Man skriver sedan ett kommando som gör att det som finns kvar i cashminnnet kommer upp som text i textredigeringsprogrammet. Men jag vet inte hur man skriver koden så att man får ut texten man skrivit. Det är inte bara att öppna filen cash.db
Senast redigerad av Supermarine 2009-07-06 kl. 01:42.
Citera
2009-07-06, 13:29
Medlem
Andreasvbs avatar
Cash är pengar på engelska, finns inget sådant minne i datorer.

Det heter Caches, och inget annat.
Citera
2009-07-08, 19:57
Bannlyst
Kanske det men nu var det inte en ordmärkares ointressanta synpunkt och barnsliga fåfänga som jag var ute efter, utan handfast vägledning kring hur man gör för att rädda information. Om man t ex i FB skriver ett långt inlägg som tar längre tid än vad en påloggning varar vilket får FB att registrera inaktivitet och logga ut automatiskt....

Om man under tiden man skriver inte tänker på att man kanske hunnit bli utloggad och sedan när man skrivit klart, trycker på "Skicka svar" kan man om man har otur få upp en bild om att man har hunnit loggas ut istället för att se att kommentaren publicerats på forumet.

Ett sätt att komma runt detta är naturligtvis att öppna ett ordbehandlingsprogram från början och skriva texten där istället för direkt i FB meddelandefönster. Då har man undvikit risken med att förlora texten när den tar lång tid att skriva.

Om man, som hänt mig flera gånger, har glömt att öppna ett ordbehandlingsprogram och man hunnit bli utloggad kan det vara mycket text som går förlorad.

Det skall dock gå att få fram texten ur cacheminnet om man sedan inte har tryckt på backstegsknappen så att cacheminnet fyllts på nytt. Alltså efter att man tryckt på "skicka svar" så finns alltså informationen kvar i cacheminnet fram tills dess att Safari laddar upp en ny bild.

Man skall då kunna få fram texten ur cachen genom att söka på ord man skrivit men jag minns inte hur man sökte när man öppnat cachefilen i ett textdokument.

Finns det någon som vet detta eller vet var jag kan fråga för att få fram ett svar??
Senast redigerad av Supermarine 2009-07-08 kl. 20:00.
Citera
2009-07-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Man skall då kunna få fram texten ur cachen genom att söka på ord man skrivit men jag minns inte hur man sökte när man öppnat cachefilen i ett textdokument.

Finns det någon som vet detta eller vet var jag kan fråga för att få fram ett svar??
Äpple + F, kanske?
Citera
2009-07-08, 20:48
Medlem
Andreasvbs avatar
Jag har aldrig blivit utloggad från FB automatiskt, då har jag en flik uppe hela tiden.
När du loggar in kan du välja "Kom ihåg mig", bocka i den.

Sedan måste man skriva rätt om det är filer/mappar, filen heter ju inte cash.db och då skall man inte skriva det heller.

Om det är en .plist-fil finns det program så man kan se all text, öppnar man bara med texteditorn får man konstiga tecken.
Citera
2009-07-12, 00:45
Bannlyst
vet du vad något av de programmen möjligen heter?
Citera
2009-07-12, 00:49
Medlem
smurfehs avatar
http://support.apple.com/kb/TA24670 , dock för 10.4, kanske funkar för 10.5 också, vet ej. Använd google för helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in