Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-05, 22:59
  #1
Medlem
Jag är en kvinna i 25-års åldern, som har varit i ett fast förhållande i ca 7 år.
Ser ganska bra ut, är högutbildad och socialt utåtriktad.

Nu till saken;
Ända sen jag blev tillsammans med min nuvarande sambo har jag märkt att jag hamnar i samma typ av problematiska situationer som nästan uteslutande leder till att vi måste säga upp bekantskaper med nära, gemensamma manliga vänner.
Dessa "situationer" innebär att dessa sk. "vänner" börjar, på olika sätt, att göra närmanden mot mig, oavsett om de har flickvänner eller ej.

Exempelvis:
Vi (jag och min sambo) hade känt "Måns" ca 3 år, och umgicks väldigt flitigt. Vi brukade äta middag, gå ut på krogen, vi hjälpte honom med "kvinno-bekymmer", etc. Förra sommaren träffade han sin nuvarande sambo, och de flyttade ihop ganska omedelbart. Tyvärr visade det sig att han var olycklig i detta förhållande.
En kväll (i höstas) var vi ute alla 3, och ingen av oss var särskilt nykter, om man säger så. När min sambo gick från vårt bord vid ett tillfälle, började "Måns" att smeka mig på låret, gav mig flörtande blickar, och började även att leda sin hand upp mellan mina ben. Jag blev förvånad, och visste inte hur jag skulle reagera, varpå jag tog bort hans hand och skämtade bort hela situationen. (Ingen bra reaktion, inser jag nu i efterhand).
Dagen därpå berättade jag för min sambo vad som hade hänt, och han reagerade väldigt kraftigt och ville säga upp kontakten med "Måns". Jag ville ändå försöka lappa ihop vår vänskap, och kom överrens med min sambo att jag skulle träffa "Måns" själv för att försöka reda upp denna twistade, och "missförstådda" situation.
Detta möte gick inte bra, utan "Måns" fortsatte i samma spår, och gick så långt att han t.o.m. sa rätt ut att han ville inleda någon form av vänsterprassel med mig, bakom våra respektives ryggar.
Både jag och min sambo sa upp vår bekantskap med honom kort därpå.


Igår natt fick jag ett sms från en av mina tjej-kompisars sambo, som frågade om jag ville komma med ut med honom och hans manliga vänner. Till saken hör att hon är bortrest för tillfället.
Jag och han har aldrig umgåtts på tu man hand, utan våra respektive.

Jag förstår verkligen inte hur det blir såhär?! Detta är ett upprepande fenomen, och jag upplever det som väldigt jobbigt. Varför, varför, varför kan inte dessa män hålla sig inom ramarna för vad normala vänskaps-förhållanden inbegriper?

Jag har aldrig flörtat med våra manliga vänner, aldrig varit otrogen eller illojal mot min sambo,
så jag förstår verkligen inte.
Någon som kan ge mig lite klarhet i det hela?

Tacksam för svar
Citera
2009-07-05, 23:01
  #2
Medlem
brisingamens avatar
Du har inte funderat på om du sänder ut signaler (medvetet eller omedvetet ) som gör att de uppfattar dig som tillgänglig -trots pojkvännen.
Citera
2009-07-05, 23:01
  #3
Avstängd
Delirious avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabinax
Jag är en kvinna i 25-års åldern, som har varit i ett fast förhållande i ca 7 år.
Ser ganska bra ut, är högutbildad och socialt utåtriktad.

Nu till saken;
Ända sen jag blev tillsammans med min nuvarande sambo har jag märkt att jag hamnar i samma typ av problematiska situationer som nästan uteslutande leder till att vi måste säga upp bekantskaper med nära, gemensamma manliga vänner.
Dessa "situationer" innebär att dessa sk. "vänner" börjar, på olika sätt, att göra närmanden mot mig, oavsett om de har flickvänner eller ej.

Exempelvis:
Vi (jag och min sambo) hade känt "Måns" ca 3 år, och umgicks väldigt flitigt. Vi brukade äta middag, gå ut på krogen, vi hjälpte honom med "kvinno-bekymmer", etc. Förra sommaren träffade han sin nuvarande sambo, och de flyttade ihop ganska omedelbart. Tyvärr visade det sig att han var olycklig i detta förhållande.
En kväll (i höstas) var vi ute alla 3, och ingen av oss var särskilt nykter, om man säger så. När min sambo gick från vårt bord vid ett tillfälle, började "Måns" att smeka mig på låret, gav mig flörtande blickar, och började även att leda sin hand upp mellan mina ben. Jag blev förvånad, och visste inte hur jag skulle reagera, varpå jag tog bort hans hand och skämtade bort hela situationen. (Ingen bra reaktion, inser jag nu i efterhand).
Dagen därpå berättade jag för min sambo vad som hade hänt, och han reagerade väldigt kraftigt och ville säga upp kontakten med "Måns". Jag ville ändå försöka lappa ihop vår vänskap, och kom överrens med min sambo att jag skulle träffa "Måns" själv för att försöka reda upp denna twistade, och "missförstådda" situation.
Detta möte gick inte bra, utan "Måns" fortsatte i samma spår, och gick så långt att han t.o.m. sa rätt ut att han ville inleda någon form av vänsterprassel med mig, bakom våra respektives ryggar.
Både jag och min sambo sa upp vår bekantskap med honom kort därpå.


Igår natt fick jag ett sms från en av mina tjej-kompisars sambo, som frågade om jag ville komma med ut med honom och hans manliga vänner. Till saken hör att hon är bortrest för tillfället.
Jag och han har aldrig umgåtts på tu man hand, utan våra respektive.

Jag förstår verkligen inte hur det blir såhär?! Detta är ett upprepande fenomen, och jag upplever det som väldigt jobbigt. Varför, varför, varför kan inte dessa män hålla sig inom ramarna för vad normala vänskaps-förhållanden inbegriper?

Jag har aldrig flörtat med våra manliga vänner, aldrig varit otrogen eller illojal mot min sambo,
så jag förstår verkligen inte.
Någon som kan ge mig lite klarhet i det hela?

Tacksam för svar

Dom vill ha dig för att du inte vill ha dom men jäkligt tråkigt att det ska behöva bli så...
Citera
2009-07-05, 23:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingamen
Du har inte funderat på om du sänder ut signaler (medvetet eller omedvetet ) som gör att de uppfattar dig som tillgänglig -trots pojkvännen.


Jag har funderat på det,
och haft upp det som diskussion med både min sambo och vänner,
men varken jag eller de anser jag har sänt ut "flörtiga" signaler eller dylikt.

Jag är, som sagt, i ett väldigt stabilt och lyckligt förhållande,
så jag tror verkligen inte att jag skickar ut några signaler,
absolut inga som jag är medveten om.
Men man ska aldrig säga aldrig...
Citera
2009-07-05, 23:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliriou
Dom vill ha dig för att du inte vill ha dom men jäkligt tråkigt att det ska behöva bli så...


Fungerar män verkligen så??
Citera
2009-07-05, 23:15
  #6
Medlem
De är väl helt vanliga män helt enkelt. Män brukar i regel värdera ett ligg eller ett sexuellt förhållande mycket högre än vänskap eftersom manlig vänskap oftast är att kolla på sport och dricka öl.
Citera
2009-07-05, 23:20
  #7
Avstängd
Delirious avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabinax
Fungerar män verkligen så??
män, kvinnor ja, egentligen alla i regel det finns givetvis undantag, men dom du träffat bevisar regeln.
Citera
2009-07-05, 23:22
  #8
Medlem
brisingamens avatar
Citat:

Jag har funderat på det,
och haft upp det som diskussion med både min sambo och vänner,
men varken jag eller de anser jag har sänt ut "flörtiga" signaler eller dylikt.

Jag är, som sagt, i ett väldigt stabilt och lyckligt förhållande,
så jag tror verkligen inte att jag skickar ut några signaler,
absolut inga som jag är medveten om.
Men man ska aldrig säga aldrig...

Tja, då återstår väl alternativet att du är trevlig och snygg och är lätt att förälska sig i. Men det är ju synd att de inte kan behärska sig-men det är ju inte så lätt alla gånger.
Citera
2009-07-05, 23:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
De är väl helt vanliga män helt enkelt. Män brukar i regel värdera ett ligg eller ett sexuellt förhållande mycket högre än vänskap eftersom manlig vänskap oftast är att kolla på sport och dricka öl.

"Men för fan, sluta generalisera!"

...skrev jag först, och satt sen någon minut och tänkte på vad jag skrivit, och kom fram till att det förmodligen är sant. Det du skrev alltså.

Men det finns undantag såklart, och det är nog i första hand killar som har mycket och negativ erfarenhet av kvinnor.
Ifall ni vill ha iaf en riktlinje på vilka killar som inte tänker på sex i första taget.

Utgår från min egna bekantskapskrets, inget annat.
__________________
Senast redigerad av Nongi 2009-07-05 kl. 23:32.
Citera
2009-07-05, 23:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nongi
"Men för fan, sluta generalisera!"

...skrev jag först, och satt sen någon minut och tänkte på vad jag skrivit, och kom fram till att det förmodligen är sant. Det du skrev alltså.

Men det finns undantag såklart, och det är nog i första hand killar som har mycket och dålig erfarenhet av kvinnor.
Ifall ni vill ha iaf en riktlinje på vilka killar som inte tänker på sex i första taget.

Utgår från min egna bekantskapskrets, inget annat.

Finns forskning som stöder att det är så som jag kan länka till om någon så önskar.
Citera
2009-07-05, 23:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabinax
Fungerar män verkligen så??

Jag är man och jag fungerar verkligen inte så. Ofta jag skulle vilja ha en ful tjej för att hon avvisar mig. Helt absurt
Citera
2009-07-05, 23:46
  #12
Medlem
mellotrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
De är väl helt vanliga män helt enkelt. Män brukar i regel värdera ett ligg eller ett sexuellt förhållande mycket högre än vänskap eftersom manlig vänskap oftast är att kolla på sport och dricka öl.

Hade du skrivit så här hade det låtit mer sannolikt/förmildrande men möjligen är majoriteten tragiska jävlar i detta avseende.

"De är väl helt vanliga män helt enkelt. Män brukar i regel värdera ett ligg eller ett sexuellt förhållande mycket högre än vänskap efter x antal öl eftersom manlig vänskap oftast är att kolla på sport."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback