Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-20, 19:30
  #13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Självmord?

Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Här är Lars-Erik Hannings personakt:

Hanning, Lars-Erik

Box 124 Brandmästarev 14
618 00 Kolmården

Död 18/10 1980.

Kyrkobokförd (1980) i Krokek, Norrköpings kn (Östergötlands län, Östergötland). Mantalsskriven (1980) på samma ort.

Född 14/7 1946 i Risinge (Östergötlands län, Östergötland).

Frånskild man (18/12 1979).

Alltså knappt ett år efter skilsmässan avlider han. Hade paret barn?

Undrar om det inte kan vara på det sättet som skribenten Europa2014 tog upp i sitt inlägg ang. ryktena om att han begick självmord.
Citera
2016-02-20, 19:50
  #14
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Alltså knappt ett år efter skilsmässan avlider han. Hade paret barn?

Undrar om det inte kan vara på det sättet som skribenten Europa2014 tog upp i sitt inlägg ang. ryktena om att han begick självmord.

Åtminstone Sveriges befolkning 1970-skivan visar att Lars Erik Hanning då inte bodde med någon, så han gifte sig nog vid ett senare tillfälle. Om han hade barn kan hans bouppteckning utvisa.

Det enda sättet att med säkerhet få veta huruvida Hanning begick självmord eller inte är nog att kontakta Landsarkivet i Vadstena och be om ett uppslag i Krokeks församlings död- och begravningsbok.
Citera
2016-02-20, 20:07
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter hos VALA.

Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Åtminstone Sveriges befolkning 1970-skivan visar att Lars Erik Hanning då inte bodde med någon, så han gifte sig nog vid ett senare tillfälle. Om han hade barn kan hans bouppteckning utvisa.

Det enda sättet att med säkerhet få veta huruvida Hanning begick självmord eller inte är nog att kontakta Landsarkivet i Vadstena och be om ett uppslag i Krokeks församlings död- och begravningsbok.

Det har du helt rätt i. Dessa uppgifter måste VALA ha.

Behöver förstås inte vara självmord, men med tanke på skilsmässan strax innan samt hans ålder så blir man ju något fundersam.
Citera
2016-02-20, 20:56
  #16
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Behöver förstås inte vara självmord, men med tanke på skilsmässan strax innan samt hans ålder så blir man ju något fundersam.

Ja, verkligen, och om han verkligen var skyldig till mord på sin egen far torde väl också detta ha varit en i sammanhanget beaktansvärd omständighet.
Citera
2016-02-22, 20:10
  #17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Ja, verkligen, och om han verkligen var skyldig till mord på sin egen far torde väl också detta ha varit en i sammanhanget beaktansvärd omständighet.

Ja man blir som sagt vad något fundersam över BOs son. Skilsmässa 1979, hade dålig ekonomi enligt rykten, avled 1980 endast 34 år gammal i ett ev. självmord.

Därmed inte sagt att han var GM. Detta vet vi inte.
Citera
2016-02-28, 16:19
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
En kändis från Krokek.

Off-topic:

En svensk kändis som var född i Krokek var den kände Kon-Tiki-resenären Bengt Danielsson.

Bengt Danielsson
Citera
2016-03-02, 19:11
  #19
Medlem
Pratade nyligen med ett till person som var bodde i Krokek när det hände. När jag frågade om Sonen så sa HEN, jo han tog nog livet av fadern, så visst är det chans att han är mördaren. Han Hannings ( Ica Ägaren. Hur hans relationen till sin son var visste HEN inte som jag pratatde med, men HEN trodde den var dålig. Det var förövrigt en polis från närområdet som hittade sonen död och självmord sa tidigare HEN det var¨.

Och tack till de där fyra tidningsarticklarna som var med i tråden tidigare. Ett stort tack till den som laddade upp de,

Jag använder HEN för att man inte ska veta om det är en HAN eller HON helt enkelt. Har absolut inget med GENUS o dyl att göra eller något politiskts.
Citera
2016-03-03, 12:05
  #20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hanning jr.

Citat:
Ursprungligen postat av Europa2014
Pratade nyligen med ett till person som var bodde i Krokek när det hände. När jag frågade om Sonen så sa HEN, jo han tog nog livet av fadern, så visst är det chans att han är mördaren. Han Hannings ( Ica Ägaren. Hur hans relationen till sin son var visste HEN inte som jag pratatde med, men HEN trodde den var dålig. Det var förövrigt en polis från närområdet som hittade sonen död och självmord sa tidigare HEN det var¨.

Och tack till de där fyra tidningsarticklarna som var med i tråden tidigare. Ett stort tack till den som laddade upp de,

Jag använder HEN för att man inte ska veta om det är en HAN eller HON helt enkelt. Har absolut inget med GENUS o dyl att göra eller något politiskts.

Tack för den här informationen Europa2014.

Enligt ryktena som gick i bygden, så kan Hanning jr ha varit rånmördaren. Vi kommer aldrig med full säkerhet få reda på hur det förhöll sig, men något märkligt är det att han verkar ha begått självmord fem år efter rånmordet i en ålder av endast 34 år.
Citera
2017-06-20, 21:03
  #21
Medlem
Ser att denna tråd är väldigt gammal, men fallet är intressant för mig eftersom min morfar var ansvarig utredare. Han blev senare chef på kriminalpolisen i Norrköping och är för övrigt i livet ännu, även om minnet sviker lite nu när han är över 90.

Träffade honom senast i helgen och frågade om han mindes något om mordet på Hanning och han bekräftade mycket av det som står i tråden, även om han inte sade så mycket alls. Han pratar inte så mycket om de utredningar som han har haft ansvar för eller arbetat med. I hans generation är integritet en dygd.

Dock så bekräftade han att fallet är polisiärt uppklarat och att polisen var helt säker på vem mördaren var.
Citera
2017-06-21, 21:58
  #22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt uppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av caledonianclear
Ser att denna tråd är väldigt gammal, men fallet är intressant för mig eftersom min morfar var ansvarig utredare. Han blev senare chef på kriminalpolisen i Norrköping och är för övrigt i livet ännu, även om minnet sviker lite nu när han är över 90.

Träffade honom senast i helgen och frågade om han mindes något om mordet på Hanning och han bekräftade mycket av det som står i tråden, även om han inte sade så mycket alls. Han pratar inte så mycket om de utredningar som han har haft ansvar för eller arbetat med. I hans generation är integritet en dygd.

Dock så bekräftade han att fallet är polisiärt uppklarat och att polisen var helt säker på vem mördaren var.

Tack för ditt inlägg. Intressant läsning.

Bra att få bekräftelse på att mordet på Hanning är polisiärt uppklarat. Vilket jag också misstänkte att det var.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback